• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 16 مهر 1397
کد مطلب : 33354
+
-

سیلی سیل به مازندران

سیل اخیر ضعف زیرساخت‌های استان را بار دیگر نمایان کرد

مازندران
سیلی سیل به مازندران

شهرام سوادکوهی| ساری-خبرنگار:

با خروج سامانه بارشی از مازندران و استان‌های شمالی و فروکش کردن حجم آب رودخانه‌ها، صورت واقعی مازندران پس از خسارات ناشی از سیل نمایان شد. سیل که این بار هم مانند چند سال گذشته به غرب استان آسیب‌های زیادی وارد کرد، جان 5 نفر را هم گرفت و به چند هزار واحد مسکونی در مناطق غربی و مرکزی استان خسارت وارد کرد. 


سیل مرگبار

به گفته «یحیی صالح‌تبری» رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی مازندران، بر اثر بارندگی‌ها و شرایط جوی جمعه و شنبه، یک فرد 33ساله در ساری جان خود را بر اثر برخورد صاعقه از دست داد، یک راننده تاکسی 73ساله در زیرگذر تازه‌آباد چالوس جان باخت و 2 کودک 5ماهه و 2ساله نیز در منطقه سه‌هزار تنکابن در سیل جان باختند. فروریختن پل ماشلک در نوشهر و سقوط کامیون به پایین پل نیز سبب مرگ راننده کامیون شد. 

پزشکی قانونی علت مرگ راننده تاکسی در زیرگذر تازه‌آباد چالوس را سکته قلبی اعلام کرد. برخورد صاعقه با یک جوان 30ساله در فریدونکنار نیز باعث به کما رفتن این شهروند شد. اما علاوه بر این خسارات جانی که در مازندران بر اثر شرایط جوی چند روز پیش ثبت شد، خسارات مالی زیادی به تأسیسات، زیرساخت‌ها، واحدهای مسکونی، خودروها و باغ‌ها وارد شد.


خسارت به زیرساخت‌ها
 
سیل اخیر در غرب مازندران بیشترین آسیب در بخش زیرساخت‌ها را به راه‌ها و به‌ویژه راه‌های روستایی وارد کرد. این سیل یکی از معدود سیل‌هایی است که در آن تعداد زیادی پل ارتباطی تخریب شد. تخریب 70درصدی پل غریب در تنکابن و قطع‌شدن راه ارتباطی روستاهای منطقه، تخریب پل تاریخی خیابان‌ سخت‌سر در محدوده سه‌راه آبگرم رامسر، قطع شدن راه ارتباطی برخی روستاها مانند روستای «لاته» رامسر، نشست پل روستای نیاسته رامسر، تخریب کامل پل خیابان زینبیه به بازار هفتگی رامسر، فروریختن پل گلیچ در جاده سه‌هزار، تخریب پل در جاده شیرود، تخریب زیرگذر پل چشمه‌کیله تنکابن، از بین رفتن پل ارتباطی کشکو به سلیمان‌آباد در تنکابن، فروریختن پل ماشلک نوشهر، خسارت جدی به پل ارتباطی محور خشکرود تنکابن، تخریب پل روستای هراتبر به امام زمین و قطع راه ارتباطی روستای لیره‌سر تنکابن فقط بخش‌هایی از خسارت وارد شده به زیرساخت‌های بخش راه در غرب مازندران هستند که برای بهسازی و جبران آنها میلیاردها تومان اعتبار نیاز است.


رامسر در صدر خسارت‌ها

فرماندار رامسر میزان خسارات وارد شده به تاسیسات و زیرساخت‌های این شهرستان را بسیار بالا عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی‌ها و مشاهدات نشان می‌دهد که بیشترین خسارات سیل روزهای اخیر به دو شهرستان رامسر و تنکابن وارد شده باشد. فعلا امکان این‌که به طور دقیق میزان خسارات اعلام شود، وجود ندارد.
«محمد آزاد» افزود: رانش زمین و تخریب باغ‌ها نیز بخشی از خسارات وارد شده به این منطقه در نقاط مختلف شهرستان است که پیش‌بینی می‌شود خسارات گسترده‌ای به بخش کشاورزی شهرستان وارد کرده باشد. 


جولان سیل در تنکابن

سیل و رانش زمین سبب قطعی آب، برق، گاز و تلفن بسیاری از روستاها در مناطق غربی مازندران هم شد. فرماندار تنکابن در این باره اظهار کرد: گاز برخی روستاها مانند مهاجرآباد، خشکرود، یوسف‌آباد و ایثارده به طور کامل قطع شد و انتقال برق نیز پس از سیل در برخی روستاهای تنکابن متوقف شد. اما با تلاش نیروهای شبکه توزیع برق، این مشکل برطرف شد.
«سید امیر حسین‌جو» نیز از گسترده بودن خسارت به باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی در تنکابن خبر داد و گفت: تقریبا همه زمین‌ها و باغ‌های حاشیه رودخانه‌های بخش مرکزی تنکابن به طور جدی آسیب دیدند. فقط در روستای قنبرآباد تنکابن، به دلیل تغییر مسیر رودخانه، بیش از 6 هزار اصله درخت از بین رفت و نزدیک به نیمی از باغ‌های این منطقه تخریب کامل شد. خسارات زیادی در بخش دامداری نیز به این شهرستان و منطقه وارد شده است. در خلخال‌محله تنکابن یک مرغداری با 11 هزار جوجه دچار آبگرفتگی شد که مرگ جوجه‌ها را در پی داشت و چندین مزرعه پرورش ماهی آسیب جدی دیدند.


تلف شدن 50 گوسفند

خسارت سیلاب به بخش دامداری در سایر نقاط مازندران نیز مشاهده می‌شود. در ساری ده‌ها رأس دام در سیل گرفتار شدند و از بین رفتند. تلف شدن 50 رأس گوسفند یکی از دامداران در روستای سعید‌آباد ساری یکی از نمونه‌های خسارات دامی سیل اخیر است. اما گستره این خسارت‌ها در غرب استان بسیار بیشتر از مناطق شرقی و مرکزی بود. میزان خسارات در شهرستان‌های ساری، بابل، قائمشهر، بهشهر و آمل در حد بحران نبود. 


حجم بالای خسارت‌ها

البته حجم و گستردگی خسارات در غرب مازندران آنقدر زیاد هست که می‌توان پیش‌بینی کرد بازگشت به شرایط عادی و بازسازی واحدهای تخریب شده و باغ‌های از بین رفته در این منطقه شاید ماه‌ها طول بکشد. تجربه پرداخت خسارت به زیان‌دیدگان ناشی از سیل و برف در مناطق مختلف مازندران و به‌ویژه خسارت‌دیدگان برف‌های چند سال اخیر در غرب مازندران نشان می‌دهد که زمان زیادی برای جبران این خسارات نیاز است و شاید هم برخی از وعده‌های داده شده محقق نشوند.

سیل اخیر که چند روز پس از ششمین سالگرد سیل بهشهر رقم خورد، یک بار دیگر اهمیت اجرای طرح جامع سیلاب را در مازندران نشان داد؛ طرحی که چند سال است مسئولان از اجرای آن سخن می‌گویند و خبری از اجرای کامل نیست. ساخت سدهای سرشاخه‌گیر در قسمت‌های بالادست مناطق سیل‌خیز و شناسایی نقاط بحرانی در مازندران کمک زیادی به کاهش خسارات و پیشگیری از وقوع سیل در مازندران می‌کند. اقداماتی که پس از سیل‌های مکرر شرق استان برای پیشگیری از وقوع سیلاب انجام شد، توانست امنیت این مناطق در زمان بروز سیلاب را تأمین کند. حالا با تکرار چندباره سیل در غرب استان، اهمیت اجرای طرح جامع سیلاب در غرب استان و اجرای پروژه‌هایی مانند سد سرشاخه‌گیر در این منطقه کاملا احساس می‌شود.

ضعف مازندران در پدافند غیرعامل

موضوع مهم دیگر که از سیل اخیر و سیل‌های سال‌های گذشته در غرب مازندران و سایر نقاط استان می‌توان برداشت کرد، ضعف مازندران در پدافند غیرعامل مربوط به بخش زیرساخت‌هاست. 2 روز پیش از بارندگی‌ها «علی نبیان» معاون عمرانی استاندار در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران مازندران بر مسائلی مانند آمادگی برای مقابله با بحران، بازبینی و رفع عوامل ایجاد سیل و لایروبی و پاکسازی مسیر رودخانه‌ها تأکید کرده بود. با وجود تأکیداتی که به طور دائم از سوی مسئولان استان برای توجه به پدافند غیرعامل شنیده می‌شود، سیل اخیر نشان داد که زیرساخت‌های ما به‌ویژه در بخش راه‌ها و پل‌ها مورد پایش و بررسی برای مواقع بحرانی قرار نگرفته بودند و به همین دلیل حجم خسارات در استان به شکل قابل توجهی افزایش یافت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید