• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 16 مهر 1397
کد مطلب : 33352
+
-

تغییر مسیر سرمایه‌گذاران تبریزی

داد و ستد سهام در بورس تبریز از ابتدای مهر ۶۷ درصد افزایش داشته است

تغییر مسیر سرمایه‌گذاران تبریزی

مجتبی خدایی | تبریز – خبرنگار:

از روزهای گذشته کاهش قیمت ارز و به دنبال آن طلا در بازار شروع شده است. بسیاری از شهروندان تبریزی با فروش دلار و طلاهایی که برخی با قیمت‌های نجومی حتی با فروش خانه و زمین خود خریداری کرده بودند سعی در جلوگیری از زیان بیشتر دارند. برخی هم معتقدند این شرایط موقتی است و ممکن است دوباره دلار به قیمت بالای 20 هزار تومان نیز برسد.

 این عده از شهروندان هرچند تعدادشان کم است، اما به دقت اخبار و تحلیل‌های مختلف اقتصادی را دنبال می‌کنند. اما از آنجا که تبریزی‌ها بیشتر تمایل به حفظ سرمایه‌هایشان به صورت اندوخته‌های طلا و ریال دارند و سپرده‌گذاری در بانک‌ها در میان شهروندان تبریزی به نسبت کلانشهرهای دیگر کمتر است، بنابراین خطری دیگر هم سپرده‌های آنها را تهدید می‌کند. چنانچه سردار «حسن خانی» فرمانده نیروی انتظامی استان نسبت به این رفتار اقتصادی شهروندان تبریزی هشدار داده و این کار را موجب اخلال در امنیت منازل و تسریع کار سارقان دانسته است. اما در روزهای اخیر اغلب شهروندان تبریزی به دنبال سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دیگر هستند. 

بازار بورس و مسکن بیشترین اقبال را در این میان به خود اختصاص داده که هر یک از این موارد مخاطرات خاص خود را به دنبال دارد و به علت ناآشنا بودن تازه‌واردها با این بازارها می‌تواند موجب نابودی سرمایه هرچند اندک آنان باشد.


ناآشنا بودن با بازارهای جدید سرمایه‌گذاری 

یکی از روش‌های جدید سرمایه‌گذاری که این روزها میان تبریزی‌ها داغ شده، تغییر مسیر آنها به خرج سرمایه‌هایشان در بازار بورس است که اغلب با مشکلاتی برای آنها همراه است. یکی از مدیران شرکت‌های کارگزاری بورس فعال در تالار بورس تبریز در این باره به خبرنگار همشهری می‌گوید: در روزهای اخیر با هجوم سرمایه‌گذاران جدیدی مواجهیم که حتی کد معاملاتی هم ندارند و باید برای آنان کد معاملاتی جدید اخذ شود تا بتوانند سهام خرید و فروش کنند. این افراد با سرمایه‌های 10 تا 100 میلیون تومانی و گاه بیشتر به بازار سهام آمده‌اند و اغلب ناآشنا به بازار هستند.

«سعید نامور» با بیان این‌که تشکیل صف خرید برای یک سهم به معنای رشد آن سهام نیست، اظهار می‌کند: برخی سهامداران خرد و تازه‌کار اصرار دارند تا برای آنان از سهام‌هایی که صف خرید برایشان شکل گرفته خرید کنیم. 
وی می‌افزاید: همچنین آنها به توصیه افرادی که در تالار پرسه می‌زنند رفتار می‌کنند که می‌تواند عواقب نامطلوبی داشته باشد.

این کارشناس بازار بورس ادامه می‌دهد: بارها مشاهده شده که سهامداران خرد در آخرین لایه‌های صف خرید قرار گرفته‌اند و زمانی که سهام را در بالاترین قیمت خریداری کرده‌اند، آن سهم در صف فروش قرار گرفته و به‌راحتی چند درصد از سرمایه‌شان را از دست داده‌اند.
نامور با بیان این‌که شرکت‌های کارگزاری نمی‌توانند عملا در نقش مشاوره و تضمین‌دهنده سود برای سهام ایفای نقش کنند، تاکید می‌کند: ما فقط شرکت‌های کارگزار هستیم، یعنی سهامی را که مشتری درخواست خرید یا فروش را دارد به همان قیمت اعلامی مشتری خرید و فروش می‌کنیم. گاه ممکن است قیمت درخواستی مشتری با جو بازار متفاوت باشد که در این شرایط زمان بیشتری باید صرف شود تا قیمت درخواستی مشتری لحاظ شود.این فعال بورس پیشنهاد می‌کند اگر خریداران جدید با بازار بورس ناآشنا هستند و از سوی دیگر افراد یا شرکت‌های مسلط به بازار را نمی‌شناسند و با آنان همکاری ندارند، نباید وارد بازار شوند، چراکه وارد بازار پرریسکی خواهند شد که می‌تواند منجر به نابودی بخش زیادی از اندوخته آنان شود.


حضور سودجویان در بازار مسکن 

بازار دیگری که شهروندان تبریزی تمایل به سرمایه‌گذاری در آن دارند، بازار مسکن است که هر چند از گذشته وجود داشته اما این روزها رونق بیشتری دارد. یکی از مشاوران املاک منطقه خاوران تبریز در این باره اظهار می‌کند: در یک هفته اخیر تعداد زیادی از شهروندان برای خرید زمین و مسکن ارزان‌قیمت مراجعه کرده‌اند. زمین‌هایی که زیر 50 میلیون تومان قیمت دارند بیشترین خریدار را دارد و اکثر این زمین‌ها در روزهای اخیر رشدی 50 درصدی هم داشته 
است. «رسول بزرگ‌‌نیا» ادامه می‌دهد: در حال حاضر برخی سودجویان حواله‌های صوری تهیه کرده‌ و زمین‌های مختلف در اطراف تبریز را با قولنامه‌های دست‌نوشته معامله می‌کنند. این حواله‌ها میان شهروندانی که ناآشنا به بازار مسکن هستند خرید و فروش می‌شود. در حالی که هیچ تاییدی برای وجود این زمین‌ها و سالم بودن این معامله‌ها وجود ندارد.


رونق خرید و فروش خانه‌های روستایی حاشیه تبریز

یکی از مشاوران املاک روستای آناخاتون هم با اشاره به افزایش مراجعات شهروندان تبریزی برای خرید خانه و مغازه در این روستای شمال غربی تبریز، اظهار می‌کند:‌ به طور متوسط قیمت مغازه‌هایی که در این روستا تا پیش از این 15 میلیون تومان معامله می‌شد، اکنون با افزایش تقاضا افزایش 20 درصدی داشته است. 

«علی باقروند» تاکید می‌کند: این مغازه‌ها پس از خریداری، خالی رها می‌شوند و شهروندان این مغازه‌ها را به عنوان یک کالای سرمایه‌ای برای سال‌های بعد در نظر می‌گیرند. علاوه بر این خانه‌ها، قطعه‌زمین‌های حصارشده و حصارنشده‌ای هم هستند که سند رسمی ندارند و تنها به صورت قولنامه‌ای معامله می‌شوند.


ضرورت هوشیاری شهروندان و همکاری مشاوران املاک 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تبریز می‌گوید: خرید و فروش املاکی که در محدوده تبریز قرار دارند با دقت از سوی این اتحادیه رصد می‌شود. افزایش مقطعی و بی‌مورد قیمت‌ها گاه خارج از کنترل این اتحادیه بوده و برخی شهروندان بدون مراجعه به مشاوران املاک خرید و فروش می‌کنند.
«اسماعیل نعمتی» تاکید می‌کند: مشاوران املاک هر منطقه موظف به کنترل مدارک مالکیت و اصالت زمین در هنگام تنظیم سند هستند. با توجه به قولنامه‌ای بودن برخی املاک تبریز به‌ویژه در مناطق حاشیه‌ای شهر باید حساسیت زیادی در این زمینه اعمال شود که توصیه‌های لازم به همکاران داده شده است.

وی از شهروندان تبریزی می‌خواهد تا از رفتارهای هیجانی در خرید املاک کوچک همچنین حواله‌های زمین خودداری کرده و تاکید می‌کند: قبل از خرید حواله‌های زمین در اطراف تبریز باید از شهرداری مربوطه استعلام لازم اخذ شده و بدون تایید شهرداری این اقدام صورت نگیرد. در حال حاضر برخی کپی‌برداری‌ها از حواله‌های غیرواقعی برای شهروندان دردسر‌ساز شده است.


ایجاد 517 کد معاملاتی جدید در تالار بورس تبریز 

این روزها به نظر می‌رسد سوددهی بازارهای موازی مانند ارز و طلا به اشباع رسیده است، اما بورس هنوز این ظرفیت را دارد که جذابیت خود را حفظ کرده و سود‌آور باشد. بورس تبریز هم این روزها با حضور سرمایه‌گذاران جدیدی مواجه شده و سهامداران بورس را با افزایش قابل توجهی مواجه کرده است.

اکنون شاهد باز شدن کدهای بورسی جدید هستیم و داد و ستد سهام در بورس تبریز به گفته «محمدامین عابدینی» مدیر تالار بورس منطقه‌ای آذربایجان شرقی در اوایل مهر ماه جاری ۶۷ درصد افزایش داشته و در شهریور 97، 517 کد معاملاتی جدید در این تالار ایجاد شده است. بورس اوراق بهادار منطقه‌ای تبریز زیر نظر سازمان بورس اوراق بهادار تهران فعالیت می‌کند و سهام تمام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس تهران در این تالار قابل معامله است. اما بسیاری از سرمایه‌گذاران در بازارهای بورس باید توجه داشته باشند که رشد بورس و شرکت‌های بورسی به صورت یکپارچه نخواهد بود، بلکه به صورت تدریجی و بر اساس تحلیل پیش خواهد رفت. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید