• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 16 مهر 1397
کد مطلب : 33308
+
-

شیب نزولی قیمت خودرو تندتر شد

با تصویب آخرین لایحه مرتبط با تأمین مالی تروریسم روند نرخ‌ها در بازار خودرو و لوازم خانگی نزولی شد

خودرو
شیب نزولی قیمت خودرو تندتر شد

علی ابراهیمی/روزنامه‌نگار

تداوم روند کاهشی نرخ ارز و افت شدید تقاضای خودرو و لوازم خانگی موجب تندتر‌شدن شیب کاهش قیمت این کالاها در بازار شد.
به‌رغم تداوم سیاست‌ شرکت‌های خودروسازی برای عرضه قطره‌چکانی در بازار، دیروز تصویب لایحه CFT به‌عنوان آخرین بخش از لوایح چهارگانه دولت موجب کاهش نرخ ارز و افت قیمت برخی کالاهای صنعتی مانند خودرو و لوازم خانگی در بازار شد.
به گزارش همشهری، بررسی وضعیت بازار خودروهای تولید داخل و وارداتی حاکی از تداوم شیب نزولی قیمت خودروهایی است که از هفته گذشته و با کاهش نرخ ارز، افت قیمت 2تا 8میلیون تومانی را تجربه کرده بود؛ به‌نحوی که میزان افت قیمت این خودروها در حاشیه بازار طی روز گذشته به 3تا 15میلیون تومان رسید‌ و میزان کاهش قیمت خودروهای بیش از 100میلیون تومان مونتاژ داخلی بیش از خودروهای پرتیراژ داخلی بوده است. در بازار خودروهای وارداتی نیز شیب کاهش قیمت‌ها تندتر شده و قیمت این خودروها که در هفته گذشته بین 20تا 50میلیون تومان کاهش یافته بود، نسبت به هفته گذشته افت قیمت 30تا 70میلیون تومانی را شاهد بود و فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که قیمت خودرو با کاهش نرخ ارز و افزایش عرضه خودروهای دپو‌شده به بازار باز هم کاهش خواهد یافت.

افت 4 تا 15میلیونی قیمت خودروهای داخلی 

رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو در گفت‌وگو با همشهری کاهش نرخ ارز و افت تقاضای خرید را عامل اصلی ریزش قیمت خودرو و تغییر رویه بازار دانست و گفت: اکنون مشتریان تعیین‌کننده قیمت خودروهای داخلی و وارداتی در بازار شده‌اند؛ به‌نحوی که اگر خریدار واقعی در بازار باشد، می‌تواند حتی با قیمتی کمتر از نرخ‌های کاهشی اعلام‌شده نیز خودروی مورد نیاز خود را در حاشیه بازار تامین کند، زیرا همه فروشنده‌اند و خریداری در بازار نیست. سعید مؤتمنی در تشریح روند کاهشی قیمت خودرو در بازار، افزود: دیروز قیمت خودروی داخلی در بازار سیرنزولی داشت به‌نحوی که قیمت خودروهای تولید و مونتاژ داخل که در هفته گذشته 2تا8میلیون کاهش یافته بود، دیروز با کاهش 4تا 15میلیون تومانی مواجه شد.
اکنون تقاضایی برای خرید وجود ندارد و فروشنده زیادشده است، این در حالی است که خودروسازان خودروی چندانی در بازار عرضه نمی‌کنند و درصورتی که عرضه رسمی خودرو به بازار رشد می‌کرد، افت 50تا60درصدی قیمت خودروهای داخلی را شاهد بودیم. مثلا اگر سایپا واقعا عرضه فیزیکی پراید به بازار را افزایش می‌داد، قیمت آن به 22میلیون تومان می‌رسید اما مدیریت عرضه خودرو به بازار صرفا از طریق یک یا 2‌نمایندگی موجب کندی شیب کاهش قیمت‌ها شده است. 
به گفته او، دیروز قیمت پراید 131 از 32میلیون تومان روز شنبه هفته جاری به 31میلیون، پراید 111 از 35میلیون و 500هزار به 35میلیون، پژو 405جی‌ال‌ایکس از 51میلیون و 500هزار به 50میلیون، پژو 405اس‌ال‌ایکس از 56میلیون و 500هزار به 54میلیون و 500هزار، پژو پارس از 67 به 66میلیون و پژو 206 تیپ 5 از 68 به 66میلیون و 500هزار تومان کاهش یافت. مؤتمنی با بیان اینکه میزان کاهش قیمت در خودروهای چینی و مونتاژ داخل بیشتر بوده است، گفت: قیمت هایما اس‌5 از 175به 160میلیون، چانگان از 136به 128میلیون، سراتو اتوماتیک آپشنال از 210 به 204میلیون و نرخ مزدا‌3 نسبت به هفته پیش از 305 به 285میلیون تومان کاهش یافته است. اما با همین قیمت‌ها نیز خریداری وجود ندارد و با توجه به زیاد‌بودن فروشنده، اکنون این خریداران خودرو هستند که قیمت‌ها را تعیین می‌کند.

افت 30 تا 70میلیون تومانی قیمت وارداتی‌ها

رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو در مورد وضعیت قیمت خودروهای خارجی در بازار نیز گفت: قیمت خودروهای وارداتی از سه‌شنبه هفته گذشته تا‌کنون بین 10تا 60میلیون کاهش یافته که علت اصلی آن افت تقاضا و کاهش نرخ ارز بوده است. قیمت این خودروها به‌گونه‌ای شده که اگر مبنای قیمت‌ها را دلار 9هزار تومانی و تعرفه 100درصدی واردات درنظر بگیریم، بیش از قیمت واقعی این خودروها بوده است. مؤتمنی گفت: متقاضیان واقعی خودروهای خارجی می‌توانند با صبوری بیشتر این محصولات را حتی پایین‌تر از قیمت‌های کاهش‌یافته کنونی خریداری کنند چرا‌که تقاضای چندانی برای این خودروها در بازار وجود ندارد. به گفته او، دیروز قیمت سانتافه از 610 به 560 میلیون، النترا از 380 به 350میلیون، سوناتا از 550 به 500میلیون، اسپورتیج از 590 به 530میلیون، تالیسمان 2017 از 510 به 430میلیون، تالیسمان 2018 از 560 به 520میلیون و رنو کلئوس 2018 از 660 به 570 میلیون تومان کاهش یافت.

خیز خودروهای تولید مشترک سایپا برای افزایش قیمت‌؟

کاهش قیمت خودروهای داخلی در شرایطی است که برخی شرکت‌های خودروسازی از افزایش رسمی قیمت محصولات خود خبر می‌دهند. محسن قاسم جهرودی، مدیرعامل سایپا با بیان اینکه تعیین قیمت خودروهای داخلی به سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان واگذار شده، اعلام کرد: به محض تصویب سازمان حمایت قیمت‌های جدید اعلام عمومی خواهد شد، اما تا زمانی که این سازمان قیمت‌های جدید را اعلام نکند، ملاک همان قیمت‌های قبلی است. دیروز اخباری مبنی بر افزایش حدود 40درصدی قیمت انواع خودروهای ساندرو توسط شرکت پارس خودرو منتشر شد. اگرچه این شرکت در اطلاعیه‌ای افزایش قیمت‌های مذکور که بیانگر افزایش 55درصدی قیمت این محصولات از ابتدای امسال تا‌کنون خواهد بود را تکذیب کرد، اما اقدام شرکت چینی ‌ام‌وی‌ام برای افزایش 55درصدی محصولات خود موجب شده تا شائبه افزایش رسمی قیمت انواع ساندروی دنده‌ای و اتوماتیک (که مشمول ضوابط قیمت‌گذاری شورای رقابت نیست) توسط پارس خودرو در آینده نزدیک چندان غیرمحتمل نباشد.


کاهش قیمت لوازم خانگی

کاهش قیمت ارز و افت شدید تقاضا در بازار لوازم خانگی زمینه شکست برخی مقاومت‌ها در برابر منطقی‌شدن قیمت این محصولات و کاهش قیمت‌ها را فراهم کرد. به‌نحوی که دیروز رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به باشگاه خبرنگاران اعلام کرد: طی حدود یک‌ ماه گذشته، برخی کارخانه‌های خارجی، قیمت لوازم خانگی را افزایش دادند اما اکنون شاهد روند نزولی قیمت‌ها در بازار این محصولات هستیم. محمد طحانپور‌ با اشاره به اینکه نوسان مثبت یا منفی قیمت‌ها وضعیت بدی برای فعالان صنفی ایجاد کرده است، گفت: تا وقتی که بازار تثبیت نشود، رکود در این صنف پابرجاست. با وجود این، برخی فروشندگان از فروش امتناع می‌کنند چرا‌که برخی برند‌های خارجی فروشگاه‌های زنجیره‌ای مخصوص خود را دارند؛ یعنی اجناس خود را به واحد‌های صنفی نمی‌دهند یا اگر هم بدهند، بسیار محدود است. او افزود: از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست کرده‌ایم تا فهرست تولیدکنندگان لوازم خانگی و فروشندگان را به اتحادیه‌ها ارائه کند که تحقق این امر می‌تواند حدود ۵۰ تا ۶۰درصد به بهبود شرایط بازار با تثبیت قیمت‌ها کمک کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید