• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 16 مهر 1397
کد مطلب : 33290
+
-

فراموش نمی‌کنیم

دمکرات‌ها و زنان وعده داده‌اند در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا انتخاب قاضی جنجالی توسط ترامپ را تلافی کنند

گزارش 2
فراموش نمی‌کنیم


قاضی برت کاوانا، نامزد جنجالی دونالد ترامپ برای حضور در دیوان عالی آمریکا، در میانه اعتراض شدید مردمی در واشنگتن، رأی اعتماد سنا را گرفت و در جلسه‌ای خصوصی به‌عنوان عضو جدید عالی‌ترین دادگاه آمریکا سوگند یاد کرد.

داستان تأیید کاوانا در سنا، به‌خاطر اتهام‌هایی که 3زن درباره سوءرفتار جنسی علیه او مطرح کرده بودند به‌شدت جنجالی شده بود. حضور یکی از آنها، دکترکریستین بلازی فورد در سنا، کاوانا را در موقعیتی عجیب قرار داد اما در نهایت، سنا با آرایی نزیک -50 به 48- او را برای حضور در دیوان عالی تأیید کرد. جو مانچین، تنها سناتور دمکراتی بود که به نفع کاوانا رأی داد. به این ترتیب کاوانا جانشین قاضی آنتونی کندی قاضی مستعفی دیوان عالی می‌شود.

روز شنبه، همزمان با رأی‌گیری سنا درباره صلاحیت او برای حضور در دیوان عالی، جمع زیادی از مردم که حضور زنان در میانشان چشمگیر بود، هم جلوی ساختمان سنا و هم جلوی ساختمان دیوان عالی تجمع کردند و علیه کاوانا شعار دادند. از نظر آنها، سناتورهای جمهوریخواه، مسئله سوءرفتارهای این قاضی را نادیده گرفته‌اند و در تصمیمی کاملا سیاسی، قاضی محافظه‌کاری را به دیوان عالی فرستاده‌اند که می‌تواند برای مدتی طولانی، اکثریت قضات دیوان عالی را به محافظه‌کاران بدهد. قضات دیوان عالی توسط روسای جمهور نامزد می‌شوند و تا پایان عمر در سمت خود باقی می‌مانند. حالا، اکثریت قضات (5 به 4) را محافظه‌کاران در برابر لیبرال‌ها تشکیل می‌دهند.

پلیس روز شنبه، ده‌ها معترض را در سنا و دیوان عالی دستگیر کرد. به گزارش سی‌ان‌ان، در مجموع بیش از 300نفر در تظاهرات علیه کاوانا در روزهای اخیر دستگیر شده‌اند. تأیید کاوانا، مخالفان او را بسیج کرده و حالا بسیاری از مردم در آمریکا، از گرفتن انتقام از جمهوریخواهان با حضور گسترده در انتخابات میان‌دوره‌ای (6نوامبر/ 15آبان) صحبت می‌کنند. چاک شومر، رهبر اقلیت دمکرات‌ها در سنا، بعد از تأیید کاوانا، آشکارا از تمامی مخالفان تأیید این قاضی 53ساله درخواست کرد که در انتخابات شرکت کنند. به گزارش بی‌بی‌سی، شومر‌ گفت: «تنها یک واکنش وجود دارد؛ رأی بدهید.» سناتورهای دمکرات، افراد سرشناس و مردم عادی هم بعد از انتخاب کاوانا، در شبکه‌های اجتماعی کارزاری را به راه انداخته‌اند و از همفکران خود درخواست می‌کنند در انتخابات میان‌دوره‌‌ای به پای صندوق‌های رأی بروند و برای نشان دادن نارضایتی خود از تأیید کاوانا، به نمایندگان دمکرات رأی بدهند.

علاوه بر این انگیزه‌های سیاسی، زنان در آمریکا، انگیزه‌های دیگری برای واکنش نشان دادن به این تأییدیه دارند؛ آنها معتقدند زنان قربانی که با شهامت پا پیش گذاشتند تا علیه کاوانا شهادت بدهند، همچون بسیاری دیگر از قربانیان سوءرفتارهای جنسی نادیده گرفته شده‌اند. به‌خاطر چنین فضایی بود که بسیاری از معترضان و بازداشتی‌ها در واشنگتن، زنان بودند.

سناتور الیزابت وارن که علیه کاوانا رأی داده است، تأیید او را ضربه‌ای به تمامی زنان قربانی رفتارهای جنسی دانست؛ «(تأیید کاوانا) به تمامی بازماندگان حملات جنسی که نادیده گرفته شده‌اند... و به همه زنانی که به آنها گفته شده سرجایشان بنشینند و خفه شوند... ضربه می‌زند. (تأیید او) به نفع ایالت‌هایی است که از رأی دادن شهروندان آمریکا جلوگیری می‌کنند، به نفع شرکت‌هایی است که مصرف‌کنندگان را فریب می‌دهند، به نفع قاچاقچیان اسلحه‌ای است که کودکان ما را در معرض خطر قرار می‌دهند. تأیید او واقعا دردناک است.»
با وجود این مخالفت‌ها، ترامپ از تأیید نامزد پیشنهادی‌اش به‌شدت استقبال کرد و البته از دمکرات‌ها، به‌خاطر «حملات وحشتناک» علیه کاوانا انتقاد کرد.

تأیید کاوانا در سنا، برای ترامپ و طرفدارانش هم که از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا احساس نگرانی می‌کنند قوت قلب به‌شمار می‌رود.

این خبر را به اشتراک بگذارید