• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 15 مهر 1397
کد مطلب : 33207
+
-

دردسرهای تمدید اعتبار دفترچه بیمه

قطع اینترنت و مشکلات تمدید دفترچه‎های تامین اجتماعی در کردستان موجب گلایه مردم شده است

درمان
دردسرهای تمدید اعتبار دفترچه بیمه

روزیتا قادری | سنندج- خبرنگار:


دفترچه‎های بیمه تامین اجتماعی زمانی نقش و جایگاه ویژه‌ای در زندگی‌ مردم داشت، اما چندی است که در شهر سنندج شهروندان برای تمدید این دفترچه‌ها با مشکلاتی مواجه شده‌اند. مشاهده شلوغی و ازدحام جمعیت در یکی از خیابان‌های سنندج ما را بر آن داشت تا دلیل آن را جویا شویم و با پیگیری و سوال از مردم متوجه شدیم این شلوغی به علت تمدید اعتبار دفترچه‎های تامین اجتماعی است که صدای اعتراض برخی‎ها را نیز درآورده. همه از اوضاع کنونی ناراحت هستند و ناچارند در روزهای متعدد به کارگزاری شعبه‎های تامین اجتماعی مراجعه کنند. برخی هنوز موفق به تمدید یا تعویض دفترچه‎‌هایشان نشده‎اند. 


ساعت‌ها انتظار

یکی از شهروندان سنندجی در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: برای تمدید دفترچه تامین اجتماعی از ساعت 9 صبح به کارگزاری خیابان حسن‎آباد سنندج مراجعه کردم، اما الان که ساعت 11 صبح است هنوز موفق به گرفتن دفترچه خود نشده‎ام. 
«مرضیه امیری» عنوان می‎کند: همه کسانی که برای تمدید و اعتبار دفترچه‎های تامین اجتماعی به این مکان مراجعه کرده‎اند مشکلات و دغدغه‎های خاص خود را دارند، مراجعه خود من برای تمدید دفترچه‌ای است که صاحب آن در بیمارستان بستری است و حتما امروز این دفترچه را باید به بیمارستان تحویل دهم، اما هنوز موفق به دریافت آن نشده‎ام. 


چند روز مراجعه بی‌نتیجه

یکی دیگر از شهروندان سنندجی که از شلوغی صف تمدید دفترچه گلایه دارد، می‎گوید: چند روز مداوم برای تمدید دفترچه تامین اجتماعی مراجعه می‌کنم، اما هر روز از روز قبل شلوغ‌تر است و حدود 200 تا 300 نفر طبق شماره جلوتر از من نوبت گرفته‎اند. 
«سلیمان مرادی» عنوان می‎کند: با توجه به امکانات و تکنولوژی‌های به‌روز و آنلاین بودن انجام امور، دیگر صف‌های طولانی هیچ معنی ندارد و مردم نباید برای تمدید اعتبار یا تعویض و صدور دفترچه جدید، چند روز علاف شوند. وقت و زمان برای همه مردم بسیار ارزشمند است و دغدغه‌های دیگر روزمره این اجازه را نمی‌دهد زمان خود را صرف موضوعات کم‌اهمیت کرد. 

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر این خدمات به صورت آنلاین و اینترنتی در مناطقی از تهران و برخی شهرهای کشور ارائه می‎شود و مردم نیز بسیار از آن استقبال کردند، نمی‎دانم چرا هنوز در استان کردستان این موضوع به‎روز نشده است و همچنان به روش‎های قدیمی باید دفترچه را برای تمدید حضوری آورد. 


پاسخ مسئولان 

مدیرعامل کارگزاری شماره 62 شعبه یک تامین اجتماعی سنندج درباره ازدحام جمعیت در صف تمدید اعتبار دفترچه بیمه تامین اجتماعی می‎گوید: روش مرسوم‌ تمدید دفترچه بیمه تامین اجتماعی مراجعه حضوری است، بدین صورت که بیمه‌گذار با داشتن مدارک مورد نیاز برای تمدید به یکی از کارگزاری‎ها یا شعب بیمه تامین اجتماعی مراجعه می‎کند و به صورت حضوری اقدام به تمدید دفترچه بیمه تامین اجتماعی جدید خود می‎کند. 

«فریدون فاخری» عنوان می‎کند: دفترچه جدید نیز همان‌جا صادر می‎شود و به بیمه‎گذار تحویل داده می‎شود، اما زمان‎هایی مانند آخر ماه اغلب افراد اقدام به تمدید دفترچه بیمه خود می‎کنند، لذا موجب شلوغی کارگزاری‎های بیمه تامین اجتماعی می‎شوند که این نوع شیوه ممکن است معایب بسیاری علی‎الخصوص اتلاف وقت به‌ویژه برای افراد شاغل داشته باشد. 
وی بیان می‎کند: عمده مشکل کارگزاری‌های تامین اجتماعی قطع اینترنت است که این روزها به یک دغدغه برای کارکنان این مجموعه تبدیل شده. ارتباط اینترنتی مدام قطع می‌شود و کار انجام نمی‌شود و موجب تجمع جمعیت کثیری از مردم می‌شود. 
مدیرعامل کارگزاری شماره 62 شعبه یک تامین اجتماعی سنندج می‎افزاید: با توجه به تماس‎های مکرر با مخابرات استان و سوپروایزر، این موضوع را پیگیری کرده‎ایم اما با جواب قانع‌کننده‌ای مواجه نشده‎ایم. 

وی به یکی دیگر از دلایل ازدحام جمعیت در شعبه‎های تامین اجتماعی اشاره و بیان می‎کند: پرداخت هزینه یا تمدید هر 3ماه یک‌بارگرفتن فیش قالی‎بافی، مشاغل آزاد، بیمه‎های اختیاری برای اعتبار دفترچه‎های خود، موجب شلوغی صف‎های کارگزاری‎های تامین اجتماعی می‌شود، این در حالی است که مردم می‌توانند در شعبه‌های بانکی یا سیستم «پوز» فیش‌های خود را دریافت کنند و مهم‌تر از آن نیز این افراد 3 ماه برای تمدید دفترچه خود وقت دارند. 

مدیرعامل کارگزاری شماره 62 شعبه یک تامین اجتماعی سنندج می‎گوید: یکی از راه‌حل‌های کاهش ازدحام جمعیت در شعبه یک کارگزاری‌های شهر، گذاشتن یک شعبه جداگانه برای اهالی شهرک بهاران است که جمعیتی حدود صد هزار نفر دارد و تردد و مسافت طولانی تا مرکز شهر برایشان مشکل است.  فاخری عنوان می‎کند: از مردم خواهش می‎کنیم در زمان‌هایی که شعبه‎های کارگزاری کاملا خلوت و بدون جمعیت هستند، مراجعه کنند. معمولا 10 تا 15 روز میانی هر ماه هیچ‌گونه ازدحامی وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید