دردسرهای تمدید اعتبار دفترچه بیمه
قطع اینترنت و مشکلات تمدید دفترچههای تامین اجتماعی در کردستان موجب گلایه مردم شده است
روزیتا قادری | سنندج- خبرنگار:
دفترچههای بیمه تامین اجتماعی زمانی نقش و جایگاه ویژهای در زندگی مردم داشت، اما چندی است که در شهر سنندج شهروندان برای تمدید این دفترچهها با مشکلاتی مواجه شدهاند. مشاهده شلوغی و ازدحام جمعیت در یکی از خیابانهای سنندج ما را بر آن داشت تا دلیل آن را جویا شویم و با پیگیری و سوال از مردم متوجه شدیم این شلوغی به علت تمدید اعتبار دفترچههای تامین اجتماعی است که صدای اعتراض برخیها را نیز درآورده. همه از اوضاع کنونی ناراحت هستند و ناچارند در روزهای متعدد به کارگزاری شعبههای تامین اجتماعی مراجعه کنند. برخی هنوز موفق به تمدید یا تعویض دفترچههایشان نشدهاند.
ساعتها انتظار
یکی از شهروندان سنندجی در گفتوگو با همشهری اظهار میکند: برای تمدید دفترچه تامین اجتماعی از ساعت 9 صبح به کارگزاری خیابان حسنآباد سنندج مراجعه کردم، اما الان که ساعت 11 صبح است هنوز موفق به گرفتن دفترچه خود نشدهام.
«مرضیه امیری» عنوان میکند: همه کسانی که برای تمدید و اعتبار دفترچههای تامین اجتماعی به این مکان مراجعه کردهاند مشکلات و دغدغههای خاص خود را دارند، مراجعه خود من برای تمدید دفترچهای است که صاحب آن در بیمارستان بستری است و حتما امروز این دفترچه را باید به بیمارستان تحویل دهم، اما هنوز موفق به دریافت آن نشدهام.
چند روز مراجعه بینتیجه
یکی دیگر از شهروندان سنندجی که از شلوغی صف تمدید دفترچه گلایه دارد، میگوید: چند روز مداوم برای تمدید دفترچه تامین اجتماعی مراجعه میکنم، اما هر روز از روز قبل شلوغتر است و حدود 200 تا 300 نفر طبق شماره جلوتر از من نوبت گرفتهاند.
«سلیمان مرادی» عنوان میکند: با توجه به امکانات و تکنولوژیهای بهروز و آنلاین بودن انجام امور، دیگر صفهای طولانی هیچ معنی ندارد و مردم نباید برای تمدید اعتبار یا تعویض و صدور دفترچه جدید، چند روز علاف شوند. وقت و زمان برای همه مردم بسیار ارزشمند است و دغدغههای دیگر روزمره این اجازه را نمیدهد زمان خود را صرف موضوعات کماهمیت کرد.
وی ادامه میدهد: در حال حاضر این خدمات به صورت آنلاین و اینترنتی در مناطقی از تهران و برخی شهرهای کشور ارائه میشود و مردم نیز بسیار از آن استقبال کردند، نمیدانم چرا هنوز در استان کردستان این موضوع بهروز نشده است و همچنان به روشهای قدیمی باید دفترچه را برای تمدید حضوری آورد.
پاسخ مسئولان
مدیرعامل کارگزاری شماره 62 شعبه یک تامین اجتماعی سنندج درباره ازدحام جمعیت در صف تمدید اعتبار دفترچه بیمه تامین اجتماعی میگوید: روش مرسوم تمدید دفترچه بیمه تامین اجتماعی مراجعه حضوری است، بدین صورت که بیمهگذار با داشتن مدارک مورد نیاز برای تمدید به یکی از کارگزاریها یا شعب بیمه تامین اجتماعی مراجعه میکند و به صورت حضوری اقدام به تمدید دفترچه بیمه تامین اجتماعی جدید خود میکند.
«فریدون فاخری» عنوان میکند: دفترچه جدید نیز همانجا صادر میشود و به بیمهگذار تحویل داده میشود، اما زمانهایی مانند آخر ماه اغلب افراد اقدام به تمدید دفترچه بیمه خود میکنند، لذا موجب شلوغی کارگزاریهای بیمه تامین اجتماعی میشوند که این نوع شیوه ممکن است معایب بسیاری علیالخصوص اتلاف وقت بهویژه برای افراد شاغل داشته باشد.
وی بیان میکند: عمده مشکل کارگزاریهای تامین اجتماعی قطع اینترنت است که این روزها به یک دغدغه برای کارکنان این مجموعه تبدیل شده. ارتباط اینترنتی مدام قطع میشود و کار انجام نمیشود و موجب تجمع جمعیت کثیری از مردم میشود.
مدیرعامل کارگزاری شماره 62 شعبه یک تامین اجتماعی سنندج میافزاید: با توجه به تماسهای مکرر با مخابرات استان و سوپروایزر، این موضوع را پیگیری کردهایم اما با جواب قانعکنندهای مواجه نشدهایم.
وی به یکی دیگر از دلایل ازدحام جمعیت در شعبههای تامین اجتماعی اشاره و بیان میکند: پرداخت هزینه یا تمدید هر 3ماه یکبارگرفتن فیش قالیبافی، مشاغل آزاد، بیمههای اختیاری برای اعتبار دفترچههای خود، موجب شلوغی صفهای کارگزاریهای تامین اجتماعی میشود، این در حالی است که مردم میتوانند در شعبههای بانکی یا سیستم «پوز» فیشهای خود را دریافت کنند و مهمتر از آن نیز این افراد 3 ماه برای تمدید دفترچه خود وقت دارند.
مدیرعامل کارگزاری شماره 62 شعبه یک تامین اجتماعی سنندج میگوید: یکی از راهحلهای کاهش ازدحام جمعیت در شعبه یک کارگزاریهای شهر، گذاشتن یک شعبه جداگانه برای اهالی شهرک بهاران است که جمعیتی حدود صد هزار نفر دارد و تردد و مسافت طولانی تا مرکز شهر برایشان مشکل است. فاخری عنوان میکند: از مردم خواهش میکنیم در زمانهایی که شعبههای کارگزاری کاملا خلوت و بدون جمعیت هستند، مراجعه کنند. معمولا 10 تا 15 روز میانی هر ماه هیچگونه ازدحامی وجود ندارد.