• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 15 مهر 1397
کد مطلب : 33199
+
-

مراقب سالمندان باشیم

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام: سالمندی به معنای تمام شدن زندگی فرد نیست و با دوران جوانی فرقی ندارد

جامعه
مراقب سالمندان باشیم

مریم نظری| ایلام –خبرنگار:


با توجه به نوع زندگی در عصر کنونی و مشغله تمام و برخی از افراد خانواده به‌ ویژه در شهرهای بزرگ، مکان‌های زیادی مخصوص افراد سالمند در کشور ایجاد شده است. با این حال، هنوز در بسیاری از شهرستان‌ها و برای تعداد زیادی از مردم - به خصوص در مناطق کوچک که همچنان الفت زیادی با آداب و رسوم گذشته وجود دارد - سنت پسندیده نگهداری از والدین کهنسال در خانه مانع افزایش مراکز نگهداری سالمندان شده است.
در استان ایلام به دلیل شرایط خاص فرهنگی آن بیشتر سالمندان در خانواده‌ها و از سوی فرزندان نگهداری می‌شوند و سپردن آنها به مراکز نگهداری مرسوم نیست.

بر اساس گفته مسئولان 8 درصد از جمعیت استان ایلام را سالمندان تشکیل می‌دهند که این میزان برابر با حدود 50 هزار نفر است. بسیاری از افراد تصور می کنند سالمندان هیچ نیاز و رویایی ندارند و فصل بیکاری و گوشه گیری آنها فرارسیده است. این در حالی است  که این قشر علاوه بر داشتن نیازها، خواسته‌ها و رویاهای خاص خود باید مورد توجه قرار بگیرند. افراد در دوران سالمندی بسیار حساس و عاطفی می‌شوند به همین دلیل نیازمند توجه، محبت و رسیدگی بیشتر خانواده و اطرافیان خود هستند. 


ایجاد مراکز تفریحی برای سالمندان

استاندار ایلام می گوید: اکثر مردم استان سالمندان خود را به مراکز نگهداری نمی‌فرستند بنابراین باید راهکارهای مناسبی پیدا و اجرایی کنیم تا سالمندان سرگرمی داشته باشند.
«قاسم سلیمانی دشتکی» اظهار می کند: همان طور که در کشور مهدهای کودک برای نگهداری از کودکان وجود دارد، می‌توان برای سالمندان هم مراکز تفریحی و نگهداری ایجاد کرد تا آنها روزانه سرگرم شوند و در کنار هم سالان خود، اوقات فراغت را سپری کنند.
وی ادامه می‌دهد: برای کمک به موسسات خصوصی که در حوزه سالمندان فعالند، باید از طریق بودجه‌های ملی و سازمان بهزیستی کشور نسبت به جذب اعتبارات اقدام کنیم. چراکه این موسسات همیار بهزیستی هستند و برای ادامه فعالیت نیاز به حمایت دولت دارند.
استاندار با تاکید بر لزوم فعال شدن مراکز درمانی، آموزشی و ورزشی برای توانمندسازی سالمندان می افزاید: حمایت از موسسات خیریه سالمندان باید در دستور کار قرار گیرد.


برای سالمندان برنامه نداریم 

معاون استاندار نیز در این باره به همشهری می‌گوید: در بحث سالمندان و مشکلاتی که پیش روی آنان است، برنامه ریزی مناسب صورت نگرفته که برای حل این مشکلات و دیگر معضلات اجتماعی باید سند توسعه اجتماعی استان تدوین کنیم.
«محمد نوذری» می‌افزاید: در این سند باید هم راهکاریی برای رفع آسیب‌های اجتماعی استان ارائه دهیم، هم آمار و اطلاعات دقیق و یکپارچه درباره آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم و هم راهکاری‌های رفع مشکلات را تدوین کنیم.
وی تأکید می‌کند: با توجه به حساسیت و ظرافت مسائل حوزه اجتماعی و فرهنگی باید تمام دستگاه‌های فرهنگی با محوریت استانداری در تدوین این سند همکاری کنند.


افزایش جمعیت سالمندان در سال های آینده

معاون استاندار همچنین به تقسیم بندی حوزه سالمندان اشاره می کند و می‌گوید: سالمندان به 3 دسته تقسیم می شوند و نیازهای هر سه گروه با هم متفاوت است؛ سالمند جوان، سالمند میانسال و سالمند پیر. سالمندان جوان بین 60 تا 75 سال، سالمندان میانسال بین 75 تا 90 سال و سالمندان پیر بیش از 90‌سال دارند و باید متناسب با این تقسیم بندی برنامه داشته باشیم.نوذری ادامه می‌دهد: در این دوران خلأ روحی احساس می‌شود و افراد بالای 70 سال اخلاق خاصی پیدا می کنند و نیاز به توجه دارند.
این مسئول تاکید می کند: با توجه به این‌که در چند سال آینده با افزایش جمعیت سالمند ممکن است مشکلاتی در استان ایجاد شود، باید از هم‌اکنون خلأها ونیازها را پیش بینی کنیم.


سالمندان نباید در حاشیه قرار بگیرند

همچنین مدیرکل بهزیستی استان ایلام اظهار می‌کند: سپردن والدین به آسایشگاه های سالمندان به عنوان الگوی رفتاری که کم و بیش در دیگر استان‌ها رایج شده، در استان ما کمرنگ است.
«زهرا همتی» می‌افزاید: شمار افراد سالمندی که در این استان به مراکز بهزیستی سپرده می‌شوند، محدود و نسبت به سایر مناطق کشور خیلی کمتر است.
وی با بیان این که حضور بزرگان و سالمندان در منازل به سلامت خانواده‌ها کمک می کند، می گوید: این قشر نباید در حاشیه قرار بگیرند.
مدیرکل بهزیستی ایلام بیان می کند: جمعیت سالمندی استان حدود 50 هزار نفر است. از این شمار 3500 نفر زیر پوشش خدمات این اداره کل قرار دارند.


مراقب سالمندان خود باشیم

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز با تاکید بر این‌که باید به دنبال احیای دوره سالمندی سالم در جامعه باشیم، می‌گوید: این دوره باید توأم با فعالیت های جسمی، معنوی و تفریحی باشد. چون سالمندی به معنای تمام شدن زندگی فرد نیست.«رازی ناصری فر» اضافه می کند: امید به زندگی سالم در ایران 10 سال کمتر از سایر مناطق جهان است و بر اساس پیش بینی ها یک سوم جمعیت استان تا سال 2050 سالمند خواهند بود.
وی با تاکید بر این که مراقبت از دوره سالمندی باید از میانسالی آغاز شود، اظهار می‌کند: بیش از 70 درصد سالمندان بالای 75 سال بین 3 تا 4 بیماری دارند و باید از هر لحاظ مراقب آنها بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید