• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
یکشنبه 15 مهر 1397
کد مطلب : 33171
+
-

سرمایه‌گذاری گردشگری روی جنبش‌های ضدترامپ

دولت استرالیا از سفر اتباع خود به ایران حمایت می‌کند

محمد باریکانی/خبر‌نگار

شمار گردشگران اروپایی و آمریکایی در ایران نسبت به سال گذشته با ریزش مواجه شده و تورهای ایران به ویژه از مقصد اروپا پس از خروج یکجانبه ترامپ از برجام کنسل شده است. رئیس سازمان میراث‌فرهنگی می‌گوید: گردشگر ورودی ایران کاهش نیافته اما با تغییر بازارها مواجه شده‌ایم.در آمریکا جنبش‌های ضد ترامپ فعالانه علیه سیاست‌های یکجانبه او تلاش می‌کنند. در اروپا هم همین اتفاق افتاده است. همین دیروز دولت استرالیا هم اعلام کرد که از سفر اتباع آن کشور به ایران حمایت می‌کند. پیش از این دولت انگلیس گفته بود که از سفر مردم آن کشور به ایران حمایت می‌کند. اما آیا متولیان گردشگری در ایران توانسته‌اند از جنبش‌های ضدترامپ به عنوان فرصتی برای جذب گردشگر به ایران و افزایش ورود گردشگران از اروپا به کشورمان بهره بگیرند؟  
صدها جنبش ضد سیاست‌های ترامپ در اروپا و آمریکا در حال فعالیت هستند و جنبش‌های ضد جنگ نیز فعالانه  علیه سیاست‌های ترامپ مبارزه می‌کنند. آیا می‌توان از این فرصت برای جذب گردشگر بیشتر از آن کشورها استفاده کرد؟ در ایران فعالان بخش گردشگری تصور می‌کنند که استفاده از فرصت جنبش‌های ضدسیاست‌های ترامپ علیه ایران برای جذب گردشگر به کشور رفتاری کاملا سیاسی است و با روحیات گردشگران و اصولا گردشگری سازگار نیست.
محمد تقی رهنمایی از نخستین مدرسان گردشگری در کشور است که این ایده را رد می‌کند. او به همشهری می‌گوید: گردشگری مقوله سفر بین کشورهاست و عمدتا گردشگران خارجی وقتی با کشوری مواجه می‌شوند که رابطه سیاسی با کشورهای دیگر ندارد یا حتی رابطه‌ای شکننده با کشورهای دیگر دارد از سفر به آن کشور خودداری می‌کنند.
او با اشاره به اینکه ایده فعالیت بر جنبش‌های ضدترامپ در اروپا یا آمریکا با هدف جذب گردشگر به ایران کار ساده‌ای نیست، ادامه می‌دهد: آمریکایی‌ها به شدت محافظه‌کار هستند و در مجادلات سیاسی ترجیح می‌دهند بلافاصله مقصد سفر خود را تغییر بدهند. 
رهنمایی جنبش‌های ضد ترامپ را یک دعوای داخلی بین دموکرات‌ها و جمهوریخواه‌ها در آمریکا می‌داند که بخش گردشگری ایران قادر به نفوذ در این جنبش‌ها برای ترغیب اعضای این جنبش‌ها برای سفر به ایران نیست. در اروپا هم همینگونه است و گردشگرانی هم که به خارج از این کشورها سفر می‌کنند عضوی از جامعه آن کشورها هستند.
این مدرس پیشکسوت گردشگری کشور با اعلام آنکه در موضوع گردشگری نباید روابط خود را با مردم کشورهای دیگر براساس روابط احزاب آن کشورها تعریف کنیم، می‌گوید: در آمریکا و اروپا دولت‌ها برخلاف ایران کارفرما نیستند، بلکه ابزاری برای شرکت‌های بزرگ و مهم و سرمایه‌دار هستند که همان‌ها هم تصمیم می‌گیرند که مثلا اتباع یک کشور به ایران سفر کنند یا نه.

گردشگران کاری با سیاست ندارند

علی اشرف واقفی‌پور از تورآوران کشور نیز موضوع سرمایه‌گذاری ایران بر جنبش‌های ضدترامپ در اروپا و آمریکا را با هدف افزایش گردشگران ورودی از آن کشورها به ایران بطور کامل رد می‌کند. او می‌گوید: هر اندازه گردشگری درگیر مسایل سیاسی نشود بهتر است.
واقفی پور با تأکید بر اینکه باید از تصور جذب گردشگران عضو جنبش‌های ضد ترامپ در جهان به ایران خارج شد چون کاری نشدنی است، به همشهری گفته است که هر گردشگری که بخواهد به یک کشور سفر کند انگیزه‌های خود را دارد و باید بدانیم 90 درصد گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند حداقل 50 کشور جهان را پیش از سفر به ایران دیده‌اند و حالا تصمیم می‌گیرند به ایران هم سفر کنند و کاری به اهداف سیاسی ندارد.
به گفته این فعال گردشگری، گردشگرانی که به ایران سفر می‌کنند بیشتر به دلیل بازدید از جاذبه‌های فرهنگی و طبیعت ایران وارد کشور می‌شوند و با شناخت و آگاهی قبلی به ایران می‌آیند؛ بنابراین حضور فردی مانند ترامپ یا سیاست‌های او مانع از سفر آنها به ایران نمی شود که حالا بخواهیم بر جنبش‌های ضد ترامپ در اروپا و آمریکا برای افزایش گردشگران ورودی به کشور متمرکز شویم.
او نخستین شرط ورود گردشگران خارجی به ایران را وجود و احساس امنیت می‌خواند و می‌گوید: در خارج از کشور شرایطی را فراهم کرده‌اند که گردشگران برای سفر به ایران احساس امنیت نمی‌کنند   و حتی اگر به آنها سوبسید هم بدهیم باز هم به ایران نمی‌آیند. تصویری که الان رسانه‌ها و سیاستمداران غربی از ایران ساخته‌اند اینگونه است و تبلیغات منفی علیه ایران شدت گرفته و نمی‌توان این موضوع را انکار کرد. 
آرش نورآقایی، فعال صنعت گردشگری کشور و از تورگردانان ایرانی است که او هم با سرمایه‌گذاری بر جنبش‌های ضد ترامپ برای سفر به ایران موافق نیست. او به همشهری می‌گوید: با این ایده موافق نیستم. چون اساس گردشگری را باید از سیاست دور نگاه داشت. گردشگری مقوله‌ای است که با صلح و فرهنگ درآمیخته و نباید آن‌را آلوده به سیاست کرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید