• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 15 مهر 1397
کد مطلب : 33162
+
-

تولد چامه

در روزگاری که نشریه‌ها و مجله‌ها یکی‌یکی خاموش می‌شوند تولد یک مجله اتفاقی مبارک است. خاصه اگر نشریه تازه نشریه‌‌ ادبی پر و پیمانی با مطالب خواندنی باشد. «چامه» نشریه‌ای ادبی است ویژه شعر و داستان که شماره نخست آن به‌تازگی در 224صفحه با قیمت 16هزارتومان به بازار آمده است.


صاحب امتیاز و مدیرمسئول این نشریه صادق رحمانی است؛ شاعری که او را با شعرهای کوتاه طبیعت‌گرایانه‌اش می‌شناسیم. رحمانی در سرمقاله‌اش نوشته که هدف اصلی چامه و فراهم کردن مطالب آن «لذت بردن از ادبیات» است.
از جمله مطالب شماره نخست چامه می‌توان به این موارد اشاره کرد: پژوهشی در عاشقانه‌های بختیاری از روح‌الله مرادی همراه با ترجمه آزادشماری از این عاشقانه‌ها، تحلیلی درباره «من ببر نیستم پیچیده به بالای خود تاکم» رمان بلند محمدرضا صفدری از اسکندر صالحی، هایکوهای عباس کیارستمی با ترجمه عربی محمد امین، داستانی از محمد خضیر با ترجمه فرزدق اسدی، شعرهایی از لی‌یونگ‌لی با ترجمه مسعود غفوری، داستان‌هایی از علیرضا محمودی ایرانمهر، محسن حکیم معانی، چهار غزل از شاه‌منصور میرزا شاعر تاجیک، شعرهایی از محمدباقر کلاهی‌اهری، سیدعلی میرافضلی، ضیاء‌الدین خالقی، محمد رمضانی‌فرخانی و محمدرضا تقی‌دخت، خاطره‌ای از عبدالحسین فرزاد و سفرنامه‌ای از موسی بیدج به مسکو، نوشته‌ای از آلبرت کوچویی گوینده پیشکسوت رادیو درباره افسانه ایرانی، یادی از جهانگیر دری ایران‌شناس روسی به قلم علی‌اصغر محمدخانی.
شماره اول چامه 3 گفت‌و‌گوی بلند هم دارد؛ مصاحبه‌ای با محسن ابوالقاسمی، استاد زبان فارسی درباره دانشکده ادبیات دانشگاه تهران با یادی از استادان بزرگ ادبیات فارسی مانند صادق کیا، پرویز ناتل خانلری، ابراهیم پورداوود، مهرداد بهار و... ،گفت‌و‌گویی با صفدر تقی‌زاده، مترجم برجسته ادبیات داستانی در روزگار ما که در آن حکایت مترجم شدنش را روایت کرده است و گفت‌و‌گویی دیگر با مهدی غبرایی، مترجم پرخواننده این سال‌ها.
اما برگ برنده مجله، چاپ نسخه مکتوب یک برنامه رادیویی است با نام «ادبیات ایران» که نویسنده آن مهدی اخوان ثالث بوده است. این برنامه شامل گفت‌و‌گویی درباره «هایکو و شعر کوتاه فارسی» است که دیدگاه‌های شاعر بزرگ معاصر را درباره شعر کوتاه بازگو می‌کند و پس از 60 سال هنوز هم خواندنی است.
چامه با شعری از یارمحمد اسدپور آغاز می‌شود و با شعری از او پایان می‌یابد: «آنکه پشت در منتظر است از همه عاشق‌تر است.» 
تنوع شعرها و داستان‌ها و گفت‌و‌گوهای چامه آن‌قدر هست که بتواند هر مخاطب ادبیاتی را به خواندن ترغیب کند. امیدواریم شماره‌های بعدی چامه نیز مثل شماره نخست متنوع باشد و آکنده از مطالب خواندنی.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :