• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
یکشنبه 15 مهر 1397
کد مطلب : 33161
+
-

یک گام دیگر تا افتتاح آزادراه تهران - شمال

حفاری طولانی‌ترین تونل خاورمیانه تمام شد

آزادراه تهران - شمال داستان بلندی در کتاب طرح‌های عمرانی ایران است که زمانی به گفته اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، به نماد بی‌عرضگی تبدیل شده بود و با آن جوک می‌ساختند اما چند سالی است که گویا دولت و وزارت راه و شهرسازی عهد کرده‌اند پرونده این پروژه بیست‌وچندساله را ببندند. در این میان هرچند بارها سررسید افتتاح را نقض کرده و بهره‌برداری را به آینده موکول کرده‌اند اما واضح است که عملیات در این پروژه با قدرت ادامه دارد. به گزارش همشهری، دیروز برگی تازه از پیشرفت کار در قطعه دوم آزادراه تهران- شمال رو شد و با اتمام عملیات حفاری تونل البرز، طولانی‌ترین تونل جاده‌ای خاورمیانه به طول ۶۴۰۰ متر اعلام موجودیت کرد؛ تونلی که به عقیده عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، شاهکار مهندسی ایرانی است و پس از افتتاح آزادراه تهران- شمال، ملت ایران به این اثر مهندسی فوق‌العاده‌ ایرانی خواهند بالید. پیش‌ از این، تونل تالون به طول 4500متر در قطعه اول آزادراه تهران- شمال عنوان طولانی‌ترین تونل ایران را داشت اما حالا تونل البرز رکورد طولانی‌ترین تونل کشور و خاورمیانه را شکسته و گویا به‌زودی نیز قرار نیست این رکورد از البرز گرفته شود.

اتصال 2جبهه البرز

تونل البرز بزرگ‌ترین پروژه عمرانی در سخت‌ترین قطعه عملیاتی آزادراه تهران- شمال محسوب می‌شود که در 3.5 سال گذشته با پیشرفت فیزیکی ماهانه 1.5درصد اجرا شده است. به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، منطقه 2 آزادراه تهران- شمال، هرچند طولی بیش از ۲۲کیلومتر ندارد اما ۶۷درصد آن را پل و تونل تشکیل می‌دهد که همین مسئله باعث شده این قطعه عنوان فنی‌ترین و مشکل‌ترین قطعه آزادراه را به‌خود اختصاص دهد. به گزارش همشهری، خیرالله خادمی می‌گوید: با اتمام عملیات حفاری بخش شرقی تونل البرز، 2 جبهه آب و هوایی شمالی و جنوبی البرز به هم پیوند می‌خورد و باعث تعادل ترافیکی می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه از اتمام عملیات لاینینگ بخش شرقی تونل البرز تا پایان سال‌جاری خبر داد و گفت: در صورت تکمیل جاده دسترسی، این تونل تا پایان سال قابلیت بهره‌برداری خواهد داشت. خادمی همچنین از پیشرفت فیزیکی ۵۰درصدی نوسازی بتنی منطقه یک آزادراه تهران- شمال خبر داد و ابراز امیدواری کرد که روسازی بتنی این منطقه نیز تا پایان سال‌جاری به اتمام برسد. هم‌اکنون ۵ پیمانکار ایرانی در آزادراه تهران- شمال فعال هستند و انتظار می‌رود تا سال۱۴۰۰ پیشرفت عملیات به‌حدی برسد که بتوان قسمت‌های عمده این آزادراه را زیر بار ترافیک برد.

این خبر را به اشتراک بگذارید