• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 15 مهر 1397
کد مطلب : 33109
+
-

حمله ولیعهد عربستان به اوباما و دفاع از ترامپ

جهان‌نما
حمله ولیعهد عربستان به اوباما و دفاع از ترامپ


محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی سرانجام در مصاحبه‌ با بلومبرگ به مواضع اخیر ترامپ نسبت به عربستان واکنش نشان داد. این مصاحبه که در ساعات پایانی روز جمعه منتشر شد بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی داشته است. ولیعهد عربستان در پاسخ به این سؤال که «آیا اظهارات بی‌ادبانه ترامپ درباره پدر شما برایتان اهمیتی ندارد»، گفت: باید پذیرفت که دوستان چیزهای خوب و بدی می‌گویند. نمی‌توان دوستانی داشت که به‌طور مطلق مواضع مثبت درباره شما داشته باشند؛ این مسئله را باید در همین مقوله بررسی کنیم. او در عین حال تأکید کرد: من عاشق کار کردن با ترامپ هستم و روابط ما با رئیس‌جمهور فعلی آمریکا ویژه است.

محمد بن‌سلمان در پاسخ به بخش دیگری از سخنان ترامپ مبنی بر اینکه عربستان بدون حمایت آمریکا در کمتر از 2هفته سقوط خواهد کرد، گفت: ما هرگز در مقابل حفظ امنیت خود به کسی پول نمی‌دهیم، اما درباره تسلیحات، عربستان بابت سلاح‌های آمریکا هزینه می‌دهد و آنها را به‌طور رایگان تحویل نمی‌گیرد. ولیعهد عربستان تأکید کرد: پیش از این بنا داشتیم تسلیحات مورد نیاز برای نوسازی ارتش عربستان را از منابع مختلفی وارد کنیم، اما بعد از روی کار آمدن ترامپ تصمیم گرفتیم 60درصد از این تسلیحات را از آمریکا خریداری کنیم.

وزیر دفاع عربستان در بخش دیگری از مصاحبه بلومبرگ با حمله به رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت: اوباما طی 8 سالی که در رأس قدرت بود علیه بسیاری از دستور کارهای نه‌تنها عربستان، بلکه خاورمیانه کار کرد و منجر به شکست آمریکا در پرونده‌های مختلفی از جمله مصر شد.

محمد بن‌سلمان در پاسخ به این سؤال که چرا چنین تسامح و پذیرشی از سوی شما در قبال رفتارهای کانادا به چشم نمی‌خورد، گفت: مسئله کانادا متفاوت است، آنها برای ما اوامر صادر کردند و این قابل‌قبول نیست. رئیس‌جمهور آمریکا برخی نظرات شخصی خود را در جمع هوادارانش می‌گوید و اکنون شما هم نظرات من را شنیدید.

ولیعهد عربستان سعودی همچنین یک بار دیگر با طرح مسئله خصوصی‌سازی سهام آرامکو (که فعلا متوقف شده است) اعلام کرد: سهام بخشی از این شرکت بزرگ نفتی در اواخر سال2020 و اوایل2021 به‌ فروش خواهد رسید.

این خبر را به اشتراک بگذارید