• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 15 مهر 1397
کد مطلب : 33071
+
-

چالش فیلترینگ در تلکام

فیلترینگ طی روزهای برگزاری نمایشگاه تلکام، سوژه هر نشست و پنلی بود؛ از بررسی مشکلات اینترنت ثابت گرفته تا نشست خبری با وزیر ارتباطات

چالش فیلترینگ در تلکام


کلاف فیلترینگ آنقدر این روزها پیچیده شده که داد شرکت‌های فناوری را هم درآورده و وزیر ارتباطات هم بارها خواستار اصلاح روند آن شده است. در نشست توسعه ارتباطات ثابت، مقام‌های شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت، فیلترینگ را یکی از مشکلات اصلی شرکت‌های فعال این حوزه و عامل ضرر به اکوسیستم فناوری ایران دانستند. براساس آمارهایی که در این نشست ارائه شد به‌عنوان نمونه فیلترینگ تلگرام باعث شده ۲۵ تا ۳۰درصد ترافیک محتوا کاهش پیدا کند. رئیس هیأت‌مدیره یکی از آی‌اس‌پی‌ها ابراز نگرانی کرد که زمزمه فیلترینگ اینستاگرام ضربه دیگری به شرکت‌های این حوزه وارد کند و بار دیگر سهم زیادی از مصرف ترافیک از سوی کاربران کاهش پیدا کند. به گفته کارشناسان این ماجرا باعث شده که برخی شرکت‌ها در این حوزه به ورطه ورشکستگی برسند.


اینترنت بدون مصرف
به گزارش همشهری،‌با روند فیلترینگ صورت‌گرفته اکنون بسیاری از شرکت‌ها شاهد افت شدید مصرف ترافیک اینترنت از سوی کاربران هستند؛ مسئله‌ای که به هیچ عنوان برای پیشرفت یک کشور مثبت تلقی نمی‌شود. بر اساس آمارهای ارائه‌شده سرانه دانلود در کشور ما به‌صورت میانگین ۶گیگابایت برای هر نفر است. این در حالی است که در کشورهای دیگر به‌صورت میانگین این رقم ۲۰گیگابایت است. در ترکیه آمار نشان می‌دهد که به‌صورت میانگین ترافیک مصرفی کاربران در برخی موارد به ۹۰گیگابایت می‌رسد. به گفته شرکت‌های فناوری این ماجرا باعث شده تا مصرف کاربران کاهش پیدا کند اما هزینه شرکت‌ها افزایش یابد.


فیلترشکن را خاموش کنید!
ماجرای فیلترینگ روز گذشته به نشست خبری معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات هم رسید. در این نشست حسین فلاح جوشقانی در واکنش به انتقاد کاربران درباره جداسازی ترافیک داخلی و خارجی و عملا تمام شدن ماجرا به ضرر کاربران پیشنهاد کرد کاربران از فیلترشکن استفاده نکنند. او گفت: بحث آزادسازی ترافیک داخلی و خارجی براساس مصوبه رگولاتوری انجام شده است تا بر این اساس تعرفه ترافیک پهنای باند برای سرویس‌های داخلی ۵۰درصد تعرفه اینترنت بین‌الملل محاسبه شود. اما استفاده از فیلترشکن باعث می‌شود اگر کاربر از سایت داخلی هم استفاده کند، تعرفه‌اش خارجی حساب شود. بنابراین کاربران هنگام استفاده از سرویس‌های داخلی از فیلترشکن استفاده نکنند. او درباره انتقاد صورت‌گرفته درباره روند فیلترینگ و اینکه وزیر هم اصلاح آن را لازم می‌داند خبرنگاران را به پیگیری از مسئولان مربوطه راهنمایی می‌کند و می‌گوید: رگولاتوری هیچ راهکار فنی برای محاسبه ترافیک کاربران بر مبنای تعرفه داخلی هنگام استفاده از فیلترشکن ندارد.


ارسال لایحه نظام‌مند کردن فیلترینگ
وزیر ارتباطات چندی پیش در گفت‌وگو با همشهری فیلترینگ را عامل نارضایتی عمومی و چالشی برای کیفیت اینترنت کشور خوانده و خواستار ارائه طرحی از سوی نمایندگان مجلس برای جایگزینی روند فعلی با «پالایش کارشناسی» شده بود. محمدجواد آذری جهرمی روز گذشته هم بار دیگر در تلکام این درخواست را تکرار کرد. او تأکید کرد که دولت لایحه نظام‌مند کردن فیلترینگ را به قوه قضاییه ارسال کرده اما با توجه به اینکه روند رسیدن این لایحه به مجلس طولانی خواهد شد، اگر خود مجلس وارد شود و طرحی در این زمینه ارائه کند روندها با سرعت بیشتری طی خواهد شد. برخلاف برخی گزارش‌های منتشرشده وزیر ارتباطات اعلام کرده که اجماع لازم بین نمایندگان برای ارائه طرح اصلاح فیلترینگ وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :