• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 16 دی 1396
کد مطلب : 3302
+
-

بازگشت امید به زندگی عراقی‌ها

عراق
بازگشت امید به زندگی عراقی‌ها

این روزها نگاهی به چهره عراق، از خیابان شهرهای جنگ‌زده این کشور گرفته تا پست‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی، نشان می‌دهد که برای اولین‌بار بعد از حوادث سال 2014 و تصرف خاک عراق به‌دست گروه تروریستی داعش، چهره این کشور تغییر کرده و امید به متن زندگی مردم آن بازگشته است. نخست‌وزیر عراق از آغاز اجرای سند بازسازی این کشور سخن می‌گوید، کشورهای همسایه یکی بعد از دیگری تمایل خود را برای شرکت در روند بازسازی اعلام می‌کنند، پناهجویان مدتی است که روند مهاجرت معکوس به شهرهای خود (اگرچه ویران‌شده) را آغاز کرده‌اند، مسیحیان بعد از سال‌ها قادر به برگزاری جشن‌های سال نو میلادی در زادگاه‌های دیرین خود هستند، پای مظاهر زندگی مدرن از شهربازی گرفته تا نمایشگاه مد لباس، یکی بعد از دیگری مجددا به شهرهای عراقی باز می‌شود و شاید مهم‌تر از همه، آمار عملیات‌های تروریستی در این کشور به طرز چشمگیری کاهش یافته است. آماری که اخیرا توسط سازمان ملل درباره حملات تروریستی و قربانیان آن در عراق منتشر شده، نشان‌دهنده کاهش چشمگیر حجم عملیات‌های تروریستی طی یک سال گذشته است.

براساس این آمار، تعداد قربانیان اقدامات خشونت‌بار طی یک سال گذشته، بیش از 40درصد کاهش داشته است.  تحولی مهم که در پی شکست کامل داعش در عراق و سوریه، به‌دست ارتش‌های این 2کشور، متحدان آنها و همچنین ائتلاف هوایی مبارزه با تروریسم به رهبری آمریکا حاصل شده است. به استناد گزارش نمایندگی سازمان ملل در عراق، طی یک‌ماه گذشته هیچ‌کس قربانی عملیات‌های تروریستی در بغداد نبوده و این آمار از سال 2003تا به امروز بی‌سابقه بوده است. در این گزارش به 3عامل به‌عنوان علل اصلی کاهش تهدیدات امنیتی در عراق اشاره شده است: کاهش چشمگیر توان عملیاتی داعش به‌ویژه بعد از قطع راه‌های امدادی این گروه تروریستی در مرز میان عراق و سوریه، افزایش توان دستگاه‌های اطلاعاتی عراق و تعامل میان نیروهای نظامی و نهادهای امنیتی بیش از گذشته برای مهار تروریست‌ها و همچنین همکاری بی‌سابقه نیروهای محلی و شهروندان عادی با مأموران نظامی و امنیتی که کار را بیش از هر زمان دیگری برای داعش مشکل کرده است.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان سیاسی و امنیتی براساس ارزیابی‌های خود پیش‌بینی می‌کردند شکست نظامی داعش در عراق و سوریه و فروپاشی این سازمان به‌عنوان گروهی که مالک سرزمین است، منجر به افزایش چشمگیر تعداد عملیات‌های تروریستی غیرمنسجم، دست‌کم در مقطع زمانی بعد از فروپاشی خواهد شد، اما به‌نظر می‌رسد نبرد یک سال گذشته، داعش را بیش از آنچه تصور می‌شد ضعیف کرده و هم‌اکنون تمرکز این گروه، بیش از هر نقطه دیگری، متوجه افغانستان و شمال صحرای سیناست. اگرچه بحران 3سال گذشته، خسارت‌های بسیاری به زیرساخت‌های عراق وارد کرد که بتازگی در حال خروج از بحران‌های اقتصادی حاصل از حمله نظامی آمریکا به این کشور بود، اما زندگی و امید، دوباره راه خود را به خیابان‌ها و خانه‌های مردم این سرزمین باز کرده است؛ مردمی که مطالبات بزرگ از دولت خود را کنار گذاشته و تنها تشنه زندگی هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید