• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 14 مهر 1397
کد مطلب : 32965
+
-

اخبار فردا

اخبار فردا

یکشنبه 15 مهر

لذت‌بردن از آخرین روز ساعت کاری شناور-
همزمان با شروع سال تحصیلی جدید- مثل سال‌های گذشته-  واهمه این وجود داشت که مبادا ترافیک، گره کوری در مدیریت شهری ایجاد کند و همین نگرانی باعث شد تا نسخه شناورشدن ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی دولتی و بانک‌ها برای شهر تهران پیچیده شود. این طرح با بخشنامه ریاست جمهوری از اول تا 15 مهر در تهران اجرا شد و خیلی از کارمندانی که بچه مدرسه‌ای داشتند، با خیال راحت با تأخیر چندساعته در محل کارشان حاضر شدند. کارمندانی که از ساعت شناور استفاده می‌کردند باید بدانند که فردا 15مهر آخرین روز ساعت کاری شناور کارمندان است و از 16مهر ساعت کاری به روال قبل بازخواهد گشت. 



آغاز ماهیگیری از خزر- از فردا 11هزارصیاد در 3استان شمالی، تورهای ماهیگیری خود را بر گستره خزر پهن و ماهی‌های استخوانی مثل سفید، کفال، کپور و آزاد را صید می‌کنند. البته امسال، فصل ماهیگیری زودتر از سال‌های قبل آغاز شد و زودتر از سال‌های قبل یعنی 15فروردین هم به‌پایان می رسد. چند سالی است ماهیگیران خزر از کم‌شدن آب، آلودگی خزر و به‌تبع آن کاهش تعداد ماهیان گلایه دارند. معیشت صیادان نیز به خطر افتاده و خیلی‌هایشان شغل خود را تغییر داده‌اند. مسئولان شیلات کشور هم هشدار می‌دهند که با روند موجود آلوده‌سازی محیط زیست به‌ویژه رودخانه‌ها، کفگیر ذخایر ماهیان استخوانی هم به‌زودی به ته دیگ خواهد خورد. 

تصویری از ایران- اگر می‌خواهید عکس‌های شما از ایران ماندگار شوند، دست به کار شوید. امسال ایران یکبار دیگر به جمع کشورهای شرکت کننده در مسابقه جهانی ویکی‌پدیا اضافه شده است. اگر به یادمان‌های تاریخی و فرهنگی ایران علاقه‌مند هستید،‌ دست بجنبانید، تا پانزدهم مهرماه فرصت دارید. شرایط شرکت در مسابقه به‌طور کامل در سایت ویکی‌پدیای فارسی به نشانی fa.wikipedia.org  توضیح داده شده است. گفتنی است این مسابقه عکاسی هر سال در 2سطح ملی و جهانی برگزار می‌شود. در بخش ملی، هیأت داوران محلی هر کشور 10عکس برتر رقابت ملی را انتخاب و پس از آن عکس‌های برتر هر کشور در سطح جهانی با هم رقابت می‌کنند. در انتها هم 15عکس برتر در سطح جهان انتخاب می‌شوند.



به تماشای خدایگان- نمایش خدایگان  را در سالن اصلی تالار مولوی ببینید. این نمایش که در روز 15 مهر، روز پایانی صحنه را تجربه می‌کند، یکی از آثار وودی آلن است که می‌توانید آن را به کارگردانی رحمت امینی ساعت 8شب با بلیتی 25هزارتومانی تماشا کنید. در خلاصه این نمایش آمده است: «باور نکردنیه، مگه نه؟ ما دوتا یونانی باستان توی شهر آتنیم که داریم نمایشی رو که من نوشته‌م و تو توش بازی می‌کنی تماشا می‌کنیم، و اونام از محله کوئینز یا یه خراب‌شده دیگه‌ای مثل اون اومدن و دارن ما رو توی یه نمایش دیگه تماشا می‌کنن. اگه اونا هم خودشون کاراکترای یه نمایش دیگه باشن چی؟ و یکی دیگه هم اونا رو تماشا کنه؟ یا اگه اصلا وجود خارجی نداشته باشیم و همه‌مون زاییده خیال یه‌نفر دیگه باشیم چی؟» مطمئنم از دیدن این کار لذت می‌برید. برای رفتن به تالار مولوی باید به خیابان 16آذر، شماره 16، جنب کلینیک دانشگاه تهران، سالن اصلی باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران بروید. 



شب بارسا- بارسای صدرنشین که از 3‌بازی قبلی خود در لالیگا تنها 2امتیاز به‌دست‌آورده فردا باید به ورزشگاه مستایا برود و یکی دیگر از بازی‌های سخت این فصل را انجام دهد؛ هرچند خفاش‌های والنسیا این فصل هنوز نتوانسته‌اند به صدر جدول نزدیک شوند و شاگردان گارسیا تورال امیدوارند بتوانند با امتیازگرفتن از بارسلونای نیمه جان اوضاع خودشان را بهتر کنند. مسابقه مهم دیگر این روز در پاریس برگزار می شود و لیون مهمان پی‌اس‌جی است. البته فاصله پاریسی‌ها با تیم‌های دیگر باعث شده تا در این چند سال اخیر معمولا بازی‌ها یکطرفه باشد و فقط نامشان بزرگ باشد.



شاعر بچه‌های آن زمان- زمانی در دهه 70، بچه‌هایی که از دهه 60 تازه سر بیرون آورده بودند و حوالی دانشگاه قدم می‌زدند، حتما زیر بلغشان یک جلد «هشت‌بهشت» وجود داشت؛ سهراب‌سپهری‌خوانی مد شده بود. حتی در فخرفروشی درباره بیشتر جذب‌کردن از سپهری، موردی ثبت شد که تکه‌ای از کاشیکاری سنگ‌قبر سپهری را از مشهداردهال کنده بود و به‌عنوان غنیمتی برای اثبات بیشتر «داشتن» از شاعر اهل کاشان به رخ مدعیان می‌کشید. هشت‌کتاب در آن زمانه، فضیلتی بود که در شهر، زیر بغل‌ها جابه‌جا می‌شد و احیانا اگر همراهت نبود، می‌توانستی در تاکسی از آنکه در دست نفر بغلی بود بخوانی. بااین‌همه، کسی نفهمید، سهراب‌سپهری بالاخره نقاش بهتری بود یا شاعر بهتری؟ گرچه خودش می‌گفت: «نقاش خوبی نبودم، بهتر هم نشدم.» (15مهر- زادروز سهراب‌سپهری)
 

این خبر را به اشتراک بگذارید