• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
شنبه 14 مهر 1397
کد مطلب : 32952
+
-

شور اربعین در پایتخت موکب‌ها

بی‌‌‌ثباتی نرخ ارز و بالا رفتن هزینه‌ها هم سبب نمی‌‌‌شود که خوزستانی‌‌‌ها از خدمت به زائران امام حسینع دست بردارند

نمای نزدیک
شور اربعین در پایتخت موکب‌ها

سیدعلیرضا شریفی| اهواز- خبرنگار:

مهمان‌‌‌نوازی خوزستانی‌ها در پذیرایی از زائران اربعین و راه‌اندازی موکب‌های عزاداری سبب شده است که برخی از فعالان اجتماعی و فرهنگی نام «پایتخت موکب‌ها» را برای این استان برگزینند.
هر سال پس از پایان دهه نخست محرم در خوزستان موکب‌های جدیدی در نقاط مختلف اهواز و مسیر اهواز - آبادان یا اهواز - سوسنگرد برپا می‌شوند تا زائرانی که قصد عزیمت به سمت مرزها را دارند، متحمل زحمت‌های سفر نشوند و در مقابل موکب‌ها که با انواع غذا و خوراکی و آشامیدنی از زائران پذیرایی می‌‌‌کنند، دقایقی بیاسایند و خستگی راه را از تن بیرون کنند.

توزیع غذاهای نذری، آب، شربت، چای، قهوه ‌‌‌عربی، نانی که دستپخت خود زنان خوزستانی است، شیر و خدماتی مانند ماساژ، واکس زدن کفش‌ها و حمل‌ و نقل رایگان به سمت مرزها از جمله کارهایی است که در موکب‌ها انجام می‌شود.
مهم نیست مال و مکنت داشته باشند یا نه، هر موکب‌‌‌دار هر چقدر که در اختیار دارد پیشکش زائران امام حسین(ع) می‌‌‌کند، حتی دستمال کاغذی تا زائران عرق را از سر و روی خود خشک کنند. 
سال گذشته حدود 2 میلیون نفر از مرزهای کشور ازجمله چذابه و شلمچه در خوزستان راهی عتبات عالیات شدند تا در روز اربعین در جوار حرم مطهر امام حسین(ع) باشند. از این تعداد یک میلیون نفر از مرزهای خوزستان راهی عتبات شدند.
طبق پیش‌‌‌بینی مسئولان، امسال نیز حدود 3 میلیون زائر اربعین از مرزهای مختلف کشور به زیارت امام حسین(ع) می‌‌‌روند. 


3 سال پذیرایی از زائران طریق‌‌‌الحسین(ع)

مسئول موکب «عشاق الحسین(ع)» می‌گوید: 3 سال است که با الگو گرفتن از شیعیان عراق و برای پذیرایی از زائران امام حسین(ع) این موکب را راه‌اندازی کرده‌ایم تا در حد توان خود به زائران طریق الحسین(ع) خدمت کنیم. 
«محمد عچرش» می‌افزاید: سال اول فعالیت بیشتر هزینه‌ها را از طریق دوستان نزدیک و آشنایان تأمین کردیم اما در سال دوم افراد جدیدی برای تأمین هزینه‌ها پیشقدم شدند و خوشبختانه توانستیم در حد توان خود به زائران امام حسین(ع) خدمت کنیم.

وی بیان می‌کند: 10 نفر به ‌صورت مستقیم و شیفتی کار پذیرایی را در موکب انجام می‌دهند و کارهای ما تلفیقی از پذیرایی و عزادارای است. امیدواریم با این کارها بتوانیم فرهنگ حسینی را تبلیغ کنیم. 
مسئول موکب عشاق الحسین(ع) با بیان این‌که این موکب تا پایان صفر برپاست، عنوان می‌کند: خودمان 8 سالی است که به زیارت اربعین می‌رویم اما از زمانی که موکب را برپا کرده‌ایم این کار را تقسیم‌بندی و مدت سفر را کوتاه‌تر کرده‌ایم تا هم بتوانیم زیارتمان را انجام دهیم و هم به زائران امام حسین(ع) خدمت کنیم.


شور خودجوش مردمی

یک عضو مجلس خبرگان رهبری، اربعین حسینی را یکی از نقاط عطف نهضت عاشورا می‌داند و می‌گوید: درست است که اربعین مراسم عزاداری امام حسین‌(ع) است اما به نوعی این روز اعلام پیروزی نهضت حسینی بود و از آن زمان اربعین مورد عنایت ائمه اطهار(ع) قرار گرفت. شیعیان هم هر سال با پای پیاده به زیارت حضرت اباعبدالله حسین(ع) می‌رفتند که در سال‌های اخیر این مطلب به مانور بزرگ جهانی شیعه تبدیل شده است.  آیت‌‌‌الله «محسن حیدری» می‌افزاید: در هیچ کجای عالم جمعیتی با این تعداد پیدا نشده و نخواهد شد که بدون دخالت تشکیلات حکومتی مردم صدها کیلومتر را با پای پیاده به زیارت حضرت اباعبدالله(ع) بروند و در محیطی بسیار معنوی، آرام، الهی و نورانی در کنار هم قرار بگیرند.


شور و شعور حسینی

امام‌جمعه موقت اهواز با بیان این‌که مردم با اهداف ایمانی که دارند به صورت خودجوش در این راه فعالیت ‌می‌کنند، ادامه می‌دهد: حقایق اربعین باید برای مردم روشن شود چراکه مردم در این مسیر از جان و مال خود مایه می‌گذارند و برای پیشبرد کارها منتظر نهادهای دولتی و حاکمیتی نمی‌مانند. 
آیت‌‌‌الله حیدری اضافه می‌کند: در میدان اربعین ‌‌چه با سفر به کربلا و چه در خدمت زائران بودن‌ باید حضور پیدا کنیم تا از نزدیک و با تمام وجود فرهنگ اربعین و هر آنچه را در اربعین وجود دارد، لمس کنیم. برای این موضوع می‌توان کار فرهنگی درستی انجام داد.
وی می‌‌‌گوید: در کنار ایجاد شعور در جامعه با سخنرانی، کتاب و مسائل مختلف باید شور لازم را نیز در آن ایجاد کرد. موکب‌ها با نحوه عزاداری خود می‌توانند به ایجاد این شور بپردازند. 


ساماندهی 750 موکب 

رئیس ستاد عتبات عالیات خوزستان نیز در گفت‌وگو با همشهری با بیان این‌که اربعین در سال‌های آینده همزمان با ماه‌های گرم سال خواهد بود، می‌گوید: به همین دلیل ما به دنبال این هستیم که به فعالیت اکثر موکب‌داران در پایانه‌های مرزی جهت بدهیم تا بتوانند به زائران خدمت‌رسانی کنند. 
«سیدمحمود موسوی» خدمت‌رسانی به زائران اربعین را از توان دولت خارج می‌داند و بیان می‌کند: سالانه چند میلیون نفر در یک پیک زمانی مشخص برای سفر به عتبات عالیات داوطلب می‌شوند. دولت توانایی خدمت‌رسانی به آنها را ندارد به همین دلیل مردم برای این کار پیشگام  شده‌اند.وی با بیان این‌که ایجاد زیرساخت‌های لازم و تسهیل سفر از وظایف دولت در ایام اربعین است، می‌افزاید: امسال حدود 750 موکب را در 2 مرز چذابه و شلمچه ساماندهی کرده‌ایم و علاوه بر این، برخی موکب‌‌‌داران هم به ‌صورت خودجوش در مسیرهای منتهی به مرزها در حال خدمت‌‌‌رسانی هستند. به گفته موسوی، حدود 50 موکب هم در عراق به زائران امام حسین(ع) خدمت‌‌‌رسانی می‌کنند.

***
چند سالی است که مردم خوزستان زائران اربعین حسینی را روی چشم‌های خود قرار داده‌اند و با هر چیزی که در توان دارند، از آنها پذیرایی می‌کنند.
اما امسال خدمت‌‌‌رسانی به زائران زیباتر از سال‌های قبل به نظر می‌‌‌آید چراکه بی‌ثباتی نرخ ارز و گران شدن کالاهای اساسی هم سبب نشده که مردم دست از خدمت به زائران بردارند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید