• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 14 مهر 1397
کد مطلب : 32938
+
-

هشدار نسبت به گسترش آتش‌سوزی در هورالعظیم

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط‌زیست خوزستان‌ با اشاره به کاهش شدید آب در بخش ایرانی هورالعظیم، نسبت به گسترش آتش‌سوزی و مرگ‌ومیر آبزیان در این تالاب هشدار داد.
سیدعادل مولا در گفت‌وگو با ایرنا، ‌تصریح کرد: درصورتی که در روزهای آینده آب به هورالعظیم نرسد، با مرگ‌ومیر گسترده ماهیان و آبزیان در این تالاب روبه‌رو خواهیم شد و آتش‌سوزی در بخش ایرانی تالاب نیز پیشروی می‌کند، زیرا با کاهش سطح آب تالاب، فضای زیستگاهی آن محدودتر می‌شود که این مسئله ذخایر آبزیان را با تهدید روبه‌رو می‌کند.
به‌گفته وی، با کم‌شدن آب هورالعظیم، صیادان برای ماهیگیری هجوم آورده‌اند و بسیاری از آنها صید با الکتروشوکر (صیادی با برق) انجام می‌دهند که خسارت فراوانی به تالاب وارد می‌کند.
مولا همچنین گفت: سطح آب در هورالعظیم (بخش ایرانی) آنچنان کم شده ‌‌که از دریچه‌های بین مخازن دیگر آبی سرازیر نشده و تبادل آبی بین مخازن انجام نمی‌شود. مخازن یک و 2 تالاب تاحدودی آب دارند ولی مخزن3 رو به خشک‌شدن می‌رود.
آنطور که این مسئول محلی می‌گوید: هم‌اکنون، حدود 40درصد از (بخش ایرانی) تالاب، آب دارد.
وی با انتقاد از تامین‌نشدن سهمیه آب هورالعظیم گفت: از تابستان امسال تاکنون در حدود 3مترمکعب بر‌ثانیه آب از رودخانه نیسان (از انشعابات کرخه) به این تالاب وارد شده و سایر انهار ورودی به تالاب خشک بوده است. مولا افزود: سازمان آب و برق خوزستان مدعی تخصیص 1.2میلیارد مترمکعب آب به هورالعظیم است، درحالی‌که این میزان شامل حجم آب رهاسازی شده از سد کرخه بوده و بخش ناچیزی از آن به تالاب رسیده است.
از ابتدای تابستان امسال بیش از 2هزار هکتار از بخش ایرانی هورالعظیم دچار آتش‌سوزی شده است. آتش‌سوزی پنجشنبه‌شب گذشته، ششمین آتش‌سوزی وسیع در تابستان امسال بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید