• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 14 مهر 1397
کد مطلب : 32922
+
-

۵ خط جدید معاینه فنی در تهران راه‌اندازی می‌شود

۵ خط جدید معاینه فنی در تهران راه‌اندازی می‌شود

۵ خط جدید معاینه فنی خودروهای سبک در پایتخت راه‌اندازی می‌شود. به گزارش مهر، سیدنواب حسینی‌منش، مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران در جریان بازدید چند نفر از اعضای کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورای شهر با اشاره به مصوبات فاز یک طرح کاهش گفت: برای این مرحله ۴ نوع برچسب تعریف شده که براساس آن خودروهای هیبریدی و برقی مشمول برچسب آبی می‌شوند. به این معنا که مجاز به تردد در محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد هستند. برچسب سبز مشمول خودروهای یورو ۲ به بالاست که معاینه فنی خود را اخذ کرده‌اند. برچسب زرد مختص خودروهای کاربراتوری و دیزلی است که معاینه فنی خود را دریافت کرده‌اند. همچنین قرمز مربوط به‌خودروهای فاقد معاینه فنی است که قرار بود در شورای‌عالی ترافیک به جای محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد از این برچسب‌ها استفاده شود. در مرحله 2 پیشنهاد شده بود که خودروهای دارای برچسب سبز بتوانند به‌راحتی در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک تردد کنند و برچسب زرد خارج از محدوده زوج و فرد و قرمز حق تردد نداشته باشد. مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران با اشاره به اینکه خودروهای کاربراتوری ۱۰ درصد خودروهای شهر را شامل می‌شوند، گفت: این در حالی است که خودروهای کاربراتوری عامل ایجاد ۴۰ درصد آلودگی شهر هستند.

حسینی‌منش خاطرنشان کرد: آنچه به تصویب شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور رسید، اجرای فاز یک طرح کاهش بود که کنترل مکانیزه معاینه فنی در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک را شامل می‌شد و از شهریور ۹۵ اجرایی شد. قرار بود این طرح به کل شهر تسری پیدا کرده و در فاز سوم آن خودروهای آلاینده مانند خودروهای کاربراتوری اجازه ورود به محدوده زوج و فرد را نداشته باشند. ممنوعیت تردد و اعمال تمهیدات بازدارنده برای خروج خودروهای فرسوده کاربراتوری و آلاینده از چرخه تردد حمل‌ونقل، کنترل مکانیزه معاینه فنی خودروها با استفاده از دوربین‌های ترافیکی در سطح شهر و الزام شهروندان به استفاده از خودروهای پاک اهداف مشخص شده برای طرح کاهش است. هم‌اکنون ۳ میلیون و ۸۰۰هزار خودروی سبک پلاک تهران ثبت شده است. از این تعداد ۲میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو بیش از ۴ سال دارند و مشمول اخذ معاینه فنی می‌شوند. همچنین یک‌میلیون دستگاه خودرو فاقد معاینه فنی هستند که پیش‌بینی می‌شود در مرحله دوم طرح کاهش وارد چرخه معاینه فنی شوند.

همچنین ۲۳ معبر ورودی اصلی شهر تهران به دوربین‌های کنترل معاینه فنی تجهیز شده‌اند. هم‌اکنون روزانه ۵ هزار و ۵۰۰ خودرو به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کنند و پیک مراجعات اغلب در روزهای پایانی سال، ثبت‌نام طرح ترافیک و مهر‌ماه ایجاد می‌شود که برای حل این موضوع ایجاد مراکز جدید معاینه فنی در شمال شهر در دستور کار قرار دارد اما به‌دلیل بالا بودن ارزش‌افزوده زمین در این مناطق مراکز معاینه فنی سیار پیشنهاد شد که یک سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای ایجاد ۵ خط فعال اعلام آمادگی کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید