• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 14 مهر 1397
کد مطلب : 32911
+
-

چهره‌ای دیگر برای تهران پیر و فرتوت

شهر
چهره‌ای دیگر برای تهران پیر و فرتوت

حامد فوقانی-مجید جباری/خبر‌نگار

فرصتی پیش آمده تا تهران را بهتر ببینیم؛ آنگونه که هست و آنطور که باید دیده شود. امروز چهارمین سال است که 14مهر به‌نام روز تهران گرامی داشته می‌شود؛ بهانه‌ای برای آشکار شدن زوایای پنهان، هویت و جذابیت‌های پایتخت کشور. به همین‌خاطر آخر هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم بسیاری از شهروندان علاقه‌مند، همپای مدیران شهری و مسئولان قدم به کوچه‌ها، خانه‌ها و کافه‌های قدیمی و خاطره‌انگیز گذاشتند و لحظاتی را به تماشای میراثی گذراندند که تاریخ تهران را شکل داده و رقم زده‌اند. در این بین نکته آن است که همه ما باید دیدمان را به تهران تغییر دهیم؛ شهری که بستر زندگی ماست ولی به‌واقع خیلی‌ حس تعلقی به آن نداریم. تهران و زیبایی‌هایش فرصت نمایش می‌خواهد. امروز بهترین زمان است. اگرچه در کنارش امتیازاتی مثل بلیت نیم‌بهای سینماها و بازدید رایگان موزه‌های رایگان و تورهای تهرانگردی ویژه‌ای برقرار شده. حالا تهران را باید از زوایه‌ای دیگر به تماشا نشست و به آینده‌اش امیدوار بود. به همین‌خاطر در زیر نگاه برخی مسئولان و چهر‌ه‌های سرشناس درباره تهران و روزش را آورده‌ایم.


سیداحمد محیط طباطبایی  عضو شورای فنی تهران
تهران؛ تنها پهنه‌ای که می‌تواند پایتخت باشد 


در تاریخ همواره انتخاب پایتخت‌ها منوط به خاستگاه قومی و یا گروهی بود که حکومت را در یک پهنه وکشوری تشکیل می‌دادند. در ایران نیز چنین رویکری حاکم بود؛ چنان‌که سلسله زندیه شهر شیراز را پایتخت خود کرد. اما به هر حال شاخص‌هایی مانند آب، امنیت ارتباطات و عوامل بسیاری در انتخاب پایتخت‌ها مهم هستند و ما شاهد هستیم که به‌خصوص در قرون18 و پس از آن به‌خاطر تغییراتی که در جغرافیای سیاسی جهان در همسایگی ایران پیش آمد، سبب شد تا ایران نیازمند پایتختی جدید باشد. مشهور است که آغامحمدخان قاجار به‌خاطر نزدیکی به مرکزیت قومشان در ناحیه گرگان، تهران را پایتخت کردند؛ اما درواقع حتی در زمان زندیه نیز، اندیشه پایتختی تهران ایجاد شده بود. از سوی دیگر تهران به‌خاطر قرار داشتن در محل تلاقی راه‌های تاریخی ابریشم اهمیت زیادی دارد. خاک رسوبی، آب فراوان و موقعیت مطلوب کشاورزی برای تولید غذا برای مردم، به‌دنبال محصور بودن در میان کوه‌ها نوعی امنیت را برای تهران ایجاد می‌کند. بنابراین همه این موقعیت‌های خاص، سبب پایتخت شدن تهران شده‌اند. در قرون 19 و 20 پایتختی ایران باعث شراکت همه اقوام و گروه‌های فرهنگی در شکل‌گیری این پایتخت شده بود. به همین دلیل، تهران به شهری ملی تبدیل شد.
با وجود همه خطاهایی که در برنامه‌های توسعه و شهرسازی طی دهه‌های اخیر در تهران وجود داشته، همچنان ظرفیت حیاتی این شهر بالاست و همچنان قادر به ادامه حیات است. ما باید در برنامه‌ریزی‌های همه شهرها تجدید نظر  کرده و درک کنیم که در کجا زندگی می‌کنیم و ویژگی‌ها و مزیت‌های شهر بزرگی مانند تهران را بشناسیم. نباید کاری کنیم که انگار با مفهوم شهر و پایتخت بیگانه‌ایم. برنامه‌ها و کارهای ما باعث صدمه دیدن تهران شده و برخی تفکرها به‌دنبال راه‌های انتقال پایتخت هستند. این درحالی است که تنها شهری که هم بالقوه و هم بالفعل برای جمعیتی نزدیک به 20میلیون نفر، می‌تواند پایتخت باشد، فقط تهران است.


محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
دست به دست هم در روز تهران

تهران با مشکلات زیادی همراه شده؛ مثل آلودگی و ترافیک. اما چه چیزی می‌تواند امروز به تهران کمک کند تا به شهری بهتر، سرزنده‌تر و با نشاط‌تر تبدیل شود؟ قطعا فناوری اطلاعات. این مسیر پیش‌روی ماست و ماموریتی قلمداد می‌شود که باید دنبال کنیم. چه خوب که به مناسبت روز تهران دست به‌دست هم دهیم تا به اهدافی که برای شهر متصور می‌شویم، برسیم.

الهام فخاری  عضو شورای شهر تهران
بازنمایی زیبایی‌های تهران


خوشبختانه مدیریت گردشگری شهرداری تهران، برنامه‌های گردشگری در مناطق پایتخت را برای روز تهران درنظر گرفته است. همینطور برنامه‌هایی با رویکرد محلی، بومی و گردشگری منطقه‌ای در سایر مناطق شهر تهران پیش‌بینی شده است. در این برنامه‌ها کودکان و نوجوانان مورد توجه ویژه قرار گرفته‌اند و تلاش براین است که ظرفیت‌ها و زیبایی‌های بزرگ فرهنگی و تاریخی تهران بازنمایی شود و زمینه‌ساز تقویت هویت بومی و نشاط اجتماعی باشد. به هر ترتیب در جلسات هم‌اندیشی تلاش شده برنامه‌های امسال پربار برگزار شود و برای سال آینده برنامه‌ریزی منسجم‌تری به انجام برسد و اگر کاستی‌هایی در روند برنامه‌ریزی باشد برای برنامه‌های سال آینده مورد توجه قرار گیرد.


قشنگی‌های امروز تهران را از دست ندهیم

- امسال «روز تهران» با روز جهانی «پیاده روی عکاسان» (PHOTO WALK) تقارن پیدا کرده و به همین‌خاطر شهرداری منطقه12  از عکاسان حرفه‌ای، نیمه‌حرفه‌ای و کلیه علاقه‌مندان به حرفه عکاسی، دعوت کرده تا ساعت 10صبح امروز با حضور در خانه مهربان این منطقه، فرصت پیاده‌روی و عکاسی از بافت تاریخی تهران را به‌دست آورند.
- طی روزهای 13، 14 و 15مهرماه تورهای رایگان تهرانگردی عصرانه در 2محور خیابان 30تیر به‌عنوان گذر ادیان و محله‌های قدیمی پایتخت همچون عودلاجان برگزار می‌شود. سامانه پیامکی 5000206020050 برای ثبت درخواست شما فعال شده است.
- ساعت 15 تا 17 امروز، مراسم رونمایی از نقشه گردشگری منطقه11 و معرفی نام‌های قدیمی معابر محدوده تاریخی منطقه12 در خانه امیر بهادر برگزار می‌شود.
- نخستین دوره تور مسابقه عکاسی «روز عکس تهران» از اراضی گردشگری عباس‌آباد با محوریت باغ موزه انقلاب و دفاع‌مقدس، بوستان آب و آتش، پل طبیعت و گنبد مینا و بوستان مشاهیر برگزار می‌شود.
- تا 19مهرماه مجموعه‌ای از اسناد دوران قاجار و 60 عکس از زندگی مردم و خانواده سلطنتی در دوره قاجار برای نخستین‌بار در سالن مردم‌شناسی کاخ گلستان، به نمایش در خواهد آمد.
- به پیشنهاد احمد مسجدجامعی، عضویت در کتابخانه‌های عمومی شهر تهران امروز رایگان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید