• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 12 مهر 1397
کد مطلب : 32842
+
-

تکلیف بازار گوشی‌های تلفن همراه تا هفته آینده مشخص می‌شود

دفاع‌وزیر از‌گرانی اینترنت

پس از چند هفته حرف و حدیث و گلایه‌مندی میلیون‌ها کاربر اینترنت موبایل، وزیر ارتباطات دیروز افزایش قیمت بسته‌ها را به‌خاطر وابستگی به ارز قانونی دانست

طی هفته‌های اخیر بسیاری از کاربرانی که زندگی‌شان به اینترنت موبایل وابسته است، از تغییر ناگهانی بسته‌های اینترنت که با گرانی همراه بود، گلایه داشته‌اند. به‌دنبال این ماجرا، افزایش قیمت مکالمه هم بار دیگر نگرانی‌ها را در این رابطه بیشتر کرد. وزیر ارتباطات که پیش از این اعلام کرده بود رسیدگی به گران‌شدن قیمت را به سازمان تنظیم مقررات سپرده است، روز گذشته در افتتاحیه نمایشگاه تلکام از افزایش قیمت دفاع کرد و به‌خاطر وابستگی صنعت فناوری اطلاعات به ارز آن را قانونی دانست. 
محمدجواد آذری‌جهرمی‌ افزایش تعرفه‌های اپراتورهای همراه را تأیید کرد اما گفت: «افزایش قیمت در چارچوب مصوبات رگولاتوری و حدود 6تا 7درصد بوده است. با وجود اینکه 70درصد بخش مخابرات کشور به ارز وابسته است، سعی کردیم افزایش زیاد نباشد.»  

 درخواست ورود دستگاه‌های امنیتی به اختلال جی‌پی‌اس 

وزیر ارتباطات در پاسخ به پرسش همشهری درباره اینکه منشأ اختلال GPS و سامانه‌های ناوبری که مشکلاتی را برای اینترنت TD-LTE در پایتخت موجب شده بود، گفت: «این سیگنال مزاحم در تهران فعال بوده و هیچ مجوزی برایش وجود نداشته است. زمانی که این مشکل گزارش شد، ‌سیستم‌های نظارتی سازمان تنظیم مقررات فعال شدند. آنها در زمانی که سیگنال مزاحم فعال بود، حدود منطقه ارسال آن را شناسایی کردند. منبع وجودی پخش سیگنال مشخص شده اما اینکه منشأ چه شخصی است را هنوز شناسایی نکرده‌ایم».  وزیر ارتباطات از تسلیم شکایت سازمان تنظیم مقررات در رابطه با منبع ارسال این سیگنال‌های مزاحم سخن گفت و تأکید کرد:‌«دستگاه‌های امنیتی باید به این موضوع ورود کرده و به ما کمک کنند تا بدانیم سیگنال از کجا ارسال شده است.»

«تا‌کنون سامانه نیروی انتظامی به سامانه گمرک متصل نبود و امکان اثبات مسافر بودن فرد واردکننده گوشی وجود نداشت، اما حالا با اتصال این 2سامانه، از روز شنبه بدون آنکه واردات گوشی‌های مسافری متوقف ‌شود اصالت مسافر بودن فرد کنترل می‌شود و دیگر با هر پاسپورت و هر شناسه‌ای نمی‌توان گوشی وارد کرد».
این تازه‌ترین رویکرد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد وضع عرضه، قیمت و گارانتی و خدمات گوشی تلفن همراه در بازار مصرف است. کمبود گوشی تلفن همراه یکی از عوامل رشد دوبرابری قیمت این کالا در بازار مصرف بوده است.
محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به همشهری در مورد دلایل تأخیر در ترخیص 720هزار گوشی تلفن همراه دپو شده در گمرک و محدود شدن تأمین نیاز بازار به واردات گوشی تلفن همراه مسافری گفت: از شنبه با اتصال سامانه نیروی انتظامی به گمرک اجرایی، پروتکل واردات گوشی همراه مسافر فعال می‌شود. او افزود: معنای این حرف آن است که تا شنبه و یکشنبه هفته آینده یا باید محدودیت‌های تأمین و عرضه گوشی تلفن همراه را مرتفع کنیم، یا به سایر شرکت‌های واردکننده مجوز واردات این کالا را بدهیم و یا اینکه موانع موجود برای واردکنندگان گوشی موبایل را برطرف کنیم تا این افراد بتوانند واردات انجام دهند. او اظهار داشت: به‌طور همزمان در حال پیگیری این موضوع هستیم. البته فعلا واردات گوشی با ارز سامانه نیما در حال انجام است.
وزیر ارتباطات گفت:‌ با اتصال سامانه‌های ناجا و گمرک برای ثبت گمرکی گوشی مسافری، از این پس گمرک می‌تواند اصالت پاسپورت یا در سفر بودن مسافر را تأیید کند و دیگر شاهد ورود گوشی‌های قاچاق از مسیر گمرکی گوشی مسافری نخواهیم بود.

کاهش 50درصدی قیمت گوشی موبایل 

چندی پیش ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه لوازم صوت و تصویر و تلفن همراه و نایب‌رئیس اتاق اصناف تهران در گفت‌وگو با همشهری خواستار تعیین‌تکلیف گوشی‌‌های دپو شده در گمرک شده بود. با وجود این دیروز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به کاهش قیمت گوشی تلفن همراه در نتیجه کاهش نرخ ارز اعلام کرد: قیمت گوشی، ۲۰ درصد کاهش یافته و بنا بر ادعای وارد‌کنندگان موبایل، درصورت رفع موانع کمبود کالا، این نرخ ۳۰ درصد دیگر ارزان می‌شود. 
آذری‌جهرمی گفت: بخشی از گوشی‌های در گمرک مانده که با ارز دولتی وارد نشده بود، با هماهنگی با مراجع ذی‌صلاح ترخیص شده، اما برخی گوشی‌های در گمرک مانده متعلق به وارد‌کنندگانی است که پرونده تخلف مفتوح دارند یا با ارز دولتی وارد شده‌اند و هنوز درباره آنها تصمیم قاطعی گرفت نشده است.
وزیر ارتباطات افزود: با وجود پیگیری‌های ما از قوه‌ قضاییه‌، این قوه هنوز پاسخی به درخواست وزارت ارتباطات نداده و از این رو، روند کاهش قیمت براثر رفع کمبود گوشی در بازار رخ نداده است و امیدواریم با همکاری دستگاه قضایی طی روزهای آینده و ورود گوشی‌های مذکور به بازار شاهد افزایش عرضه و ثبات بازار باشیم.
او با بیان اینکه در چند روز گذشته 3بار در این‌باره صحبت کرده‌ام، گفت: هنوز موانع رفع نشده و در نهایت 720هزار گوشی که قرار بود از گمرک ترخیص شود تا کمبود کالا در بازار را جبران کند، ترخیص نشده است. او با بیان اینکه نیاز ماهانه بازار مصرف ایران به گوشی تلفن یک میلیون دستگاه است اما اکنون میزان عرضه و تقاضا همخوان نیست، افزود: ترخیص ۷۰۰ هزار گوشی از گمرک نیز برای مدت یک یا دو ‌ماه می‌تواند به‌صورت مسکن عمل کند، اما برای رفع قطعی مشکل کمبود کالا باید محدودیت واردات را برداشت. برای این کار یا باید محدودیت تعداد واردکنندگان را بردارند و با دریافت تضمین‌هایی اجازه دهند، هر واردکننده‌ای که توانایی ارائه گارانتی دارد بتواند در واردات فعال شود یا مشکلات واردات را برای همین واردکنندگان فعلی رفع کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید