• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 11 مهر 1397
کد مطلب : 32748
+
-

صادرات خون از کشور نداریم

وزیر بهداشت، گفت: ایران به‌هیچ‌عنوان صادرات خون ندارد و این اجازه را نداریم زیرا خون ایرانی ویژه ایرانیان و بیماران نیازمند به خون در کشور است و مردم خون را به‌منظور کمک به هموطنان نیازمند خود اهدا می‌کنند.
‌به گزارش وبدا، حسن قاضی‌زاده‌هاشمی روز سه‌شنبه در آیین افتتاح چهارمین کنگره بین‌المللی طب انتقال خون و همچنین چهاردهمین کنفرانس سالانه انجمن آسیایی طب انتقال‌خون افزود: ممکن است در حادثه‌ای غیرایرانی‌ها را در کشور میزبانی کنیم مانند مردم افغانستان، عراق یا یمن را در مراحلی و زمانی پذیرایی کردیم و مردم به‌صورت داوطلب ممکن است به آنها خون اهدا کنند اما به هیچ عنوان صادرات خون از ایران نداریم و این امر به هیچ عنوان اصولی نیست. صادرات خون ایرانیان به خارج از کشور از نظر سلامت هم درست نیست و به‌هیچ عنوان این کار انجام نمی‌شود. وی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص داروهای مشتق از پلاسما نیز گفت: افرادی هستند که از بدوتولد دچار مشکل هستند و می‌بایست داروهایی را که مشتق از پلاسما هستند دریافت کنند بنابراین نیازمند به فرآورده‌های خونی در این زمینه هستیم که این داروها از این طریق تهیه می‌شود. هاشمی افزود: در ایران 97درصد از خون‌های اهدایی به فرآورده‌های خونی تبدیل می‌شود که در این زمینه می‌توانیم بگوییم که ایران در ردیف کشورهای با درآمد بالا قرار دارد.
وزیر بهداشت گفت: هم‌اکنون بیش از 60درصد از داروهای مشتق از پلاسما از خون ایرانی تهیه می‌شود. خون ایرانی در منطقه و همچنین در جهان یکی از سالم‌ترین و ایمن‌ترین خون‌هاست که برای تهیه داروهای مشتق از پلاسما از آن استفاده می‌شود.
وی تأکید کرد: ایران در این زمینه با کشورهای همسایه فاصله زیادی دارد و می‌توانیم بگوییم که ایران دارای رتبه نخست در منطقه از حیث سلامت و اهدای خون است. همچنین ایران با بیش از 2میلیون اهدا در سال ۲۱درصد از اهدای خون را در ۲۱کشور منطقه به‌خود اختصاص داده و در این زمینه نیز پیشروست.
وزیر بهداشت درخصوص شاخص اهدای خون نیز گفت: شاخص اهدای خون در جهان به‌طور متوسط هم‌اکنون ۱۴،۱در هزار نفر است و در منطقه امروز این میزان 9/14 در هزار است، اما در ایران شاخص اهدای خون شاخص بسیار خوبی است که شامل ۲۷‌نفر به‌ازای هر هزار نفر جمعیت است.

این خبر را به اشتراک بگذارید