• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 11 مهر 1397
کد مطلب : 32728
+
-

دنیا منتظر رأی لاهه

گزارش
دنیا منتظر رأی لاهه

رأی دیوان بین‌المللی دادگستری درباره شکایت ایران از تحریم‌های آمریکا فردا صادر می‌شود. صفحه توئیتر دیوان روز گذشته بار دیگر در پستی یادآوری کرد: «دیوان بین‌المللی دادگستری 3اکتبر 2018ساعت 10صبح به وقت محلی حکم خود را در رابطه با درخواست ایران برای صدور دستور موقت خطاب به آمریکا براساس عهدنامه مودت میان ایران و آمریکا صادر خواهد کرد.» زمان اعلام حکم دیوان به وقت ایران حدود ساعت 11و نیم قبل از ظهر خواهد بود. 4جلسه دادگاه رسیدگی به طرح دعوی ایران بر سر تحریم‌های آمریکا پنجم تا هشتم شهریورماه امسال در دادگاه لاهه هلند برگزار شد و هیأت‌های دوطرف ادله خود را بیان کردند.

معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری به‌دنبال تصمیم آمریکا برای اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه ایران پس از زیر پا گذاشتن برجام به دیوان لاهه شکایت برد. اعمال تحریم‌ها پس از خروج برجامی آمریکا در 18اردیبهشت‌ماه امسال صورت گرفت. دولت جمهوری اسلامی ایران نیز در تاریخ ۲۵ تیرماه ۱۳۹۷ و در واکنش به اقدام دولت آمریکا در اعمال مجدد تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه علیه تهران، شکایتی را علیه این کشور با استناد به نقض مفاد عهدنامه ۱۹۵۵مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین دو کشور، نزد دیوان بین‌المللی دادگستری به‌عنوان رکن اصلی قضایی سازمان ملل متحد مطرح و ثبت کرد. ایران در طرح شکایت خود از دیوان درخواست کرده تا با توجه به آثار مخرب، زیانبار و جبران‌ناپذیر تصمیم ۸ می ‌۲۰۱۸ دولت آمریکا در اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه که نقض صریح مفاد و ترتیبات عهدنامه ۱۹۵۵ به شمار می‌آید، با صدور دستور موقت خطاب به آمریکا، این دولت را ملزم به توقف اجرای تصمیم غیرقانونی خود تا زمان صدور رأی نهایی کند.

درصورت رأی دیوان لاهه به صدور دستور موقت علیه آمریکا دولت ایالات متحده باید فورا اجازه دهد که قراردادهایی را که قبلا اوفک (اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا) مجوز آنها را صادر کرده، ازجمله فروش هواپیمای مسافربری و قطعات آن، به‌طور کامل اجرا شود. علاوه بر این دولت آمریکا باید از هرگونه اظهارنظر یا اقدامی که نهادهای آمریکایی و غیرآمریکایی را از فعالیت اقتصادی با ایران و شرکت‌های ایرانی منصرف می‌کند خودداری کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید