• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 16 دی 1396
کد مطلب : 3268
+
-

بنزین، هفت ‌قران و پنج شاهی

یادداشت
بنزین، هفت ‌قران و پنج شاهی

نصرالله حدادی| نویسنده و تهران‌شناس:

در خبرها آمده بود که قرار است بنزین گران شود؛ پس باید شاهد بال‌وپرگیری قیمت‌ها در سایر اقلام ضروری زندگی هم باشیم؛ مثل یک عدد بطری شیر ناقابل که از ابتدای سال، 3 بار قیمت آن، هوس پرواز کرده و تقریبا 600تومان گران‌تر شده است. چنانچه فقط همان 10درصدی که دولت قول داده در سال آینده روی حقوق بازنشسته‌ها و غیر آن و کارمندان دولت بگذارد، به قیمت بنزین افزون شود، باید همان بطری باز هم ناقابل شیر را هم این ‌بار به قیمت بالاتر بخریم و اگر اعتراض کنی که «آقاجان! دولت فقط چنددرصد، بنزین را گران کرده است!» خواهند گفت: «مواد پلاستیکی بطری گران شده، حمل‌ونقل گران شده، حقوق کارگر بالا رفته و...»؛ پس سرسام می‌گیری و از گفته خود پشیمان می‌شوی و می‌گویی: «خیرش را ببینی» و گفته‌ات را فراموش می‌کنی.

بد نیست آگهی زیر را که در دهه دوم قرن حاضر در جراید به چاپ رسیده است با هم بخوانیم: «قابل دقت و توجه مصرف‌کنندگان بنزین. بنزین خالص بادوام محصول معادن جماهیر شوروی را از پمپ‌ها که در میادین سپه، شاه‌پور، بوذرجمهر، بیرون دروازه قزوین نصب گردیده، هر پیمانه هفت قران و پنج شاهی بخرید که با حساب صحیح، هر پوطی چهار قران از حیث ظرف و وزن نسبت به بنزین‌های با حلبی، صرفه خریدار است. 3پیمانه (شیشه) از پمپ‌ها معادل است با یک حلبی معمولی. تردید دارید؟ امتحان کنید! نمره462».

هر پوط (پیت) معادل 15لیتر و هر شیشه ـ آنگونه که زنده‌یاد جعفر شهری نوشته است ـ معادل 5لیتر بوده ولی آنچه حائز اهمیت است به قول امروزی‌ها، شفاف‌سازی، آن هم از طریق رسانه‌هاست و صدالبته در آن روزگار، جراید، تنها منبع  اطلاع‌رسانی به مردم بود.

قریب به 100روز تا پایان سال مانده و دلیلی ندارد با بودجه‌ای که هنوز در مجلس به تصویب نرسیده، قول افزایش حقوق و گرانی کالاها را بدهیم و تاوانش را عموم مردم بدهند؛ آن هم اکثریتی که سقف درآمدشان از ابتدا تا انتهای سال تغییری نمی‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید