• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 11 مهر 1397
کد مطلب : 32664
+
-

هدررفت آب در شبکه توزیع سبزوار

فرسودگی شبکه انتقال و توزیع آب از عوامل هدررفت آب در شهرها و روستاهاست

گزارش
هدررفت آب در شبکه توزیع سبزوار

 سحر وحدت| خراسان رضوی ـ خبرنگار:


موضوع آبرسانی به مناطق شهری و روستایی برای بهره‌مندی مردم از امکانات اولیه یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های نظام جمهوری اسلامی است، ولی همچنان با وجود گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی برخی از روستاها از امکانات اولیه سکونت همانند آب محروم هستند. طبق آخرین آمار، حدود 80 درصد جمعیت سبزوار در مناطق شهری و فقط 20 درصد در مناطق روستایی زندگی می‌کنند. حدود 93 درصد جمعیت روستایی این شهرستان از آب آشامیدنی بهداشتی و استاندارد بهره‌‌مندند. 
امروزه یکی از مهم‌ترین عوامل جلوگیری از مهاجرت روستاییان به مناطق شهری و حتی فراهم کردن بستر‌های بازگشت مردم به روستاها فراهم آوردن امکانات زندگی مطلوب برای ساکنان است و اگر 7 درصد جمعیت روستایی سبزوار نیز از خدمات اولیه همانند آب آشامیدنی بهداشتی و استاندارد بهره‌‌مند نشوند، زنگ خطری جدی برای مهاجرت روستاییان به مناطق شهری است. 

فرسودگی شبکه انتقال و توزیع آب از دیگر مشکلاتی است که اکثر شهرها و روستاها با آن مواجهند که هدررفت آب را نیز به همراه دارد.  مسئولان شهرستان سبزوار باید با اختصاص اعتبارات مورد نیاز به بسترهای زندگی مطلوب روستاییان و بهره‌مندی از امکانات اولیه همانند آب آشامیدنی بهداشتی و ترمیم و اصلاح شبکه آب آشامیدنی به منظور جلوگیری از هدررفت آب و در دسترس بودن آب برای روستاییان در تمام ساعات در این زمینه اقدام کنند. 


 7 درصد جمعیت روستایی سبزوار از آب آشامیدنی محروم هستند

اکنون 93 درصد جمعیت روستایی شهرستان سبزوار از آب آشامیدنی بهداشتی برخوردارند. معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان سبزوار با بیان این‌که این شهرستان شامل 3 بخش مرکزی، ششتمد و روداب است، می‌گوید: در مجموعه این شهرستان 180 نقطه روستایی وجود دارد که 158 روستای دارای سکنه 2 تا بیش از هزار خانوار دارند. به گفته «احمد برادران» براساس سرشماری سال 1395، در این روستاها 18 هزار و 600 خانواده با جمعیت 55 هزار و 500 نفر سکونت دارند. 

وی می‌افزاید: در حال حاضر 28 هزار و 700 اشتراک آب و فاضلاب روستایی و 1430 کیلومتر شبکه توزیع و انتقال آب روستایی در شهرستان سبزوار وجود دارد. وی با اشاره به روستاهای برخوردار از آب شرب می‌گوید: از تعداد روستاهای مذکور، 118 روستا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی و برخوردار از آب شرب بهداشتی‌اند همچنین یک روستا به صورت خودگردان از نعمت آب شرب بهداشتی برخوردار است. برادران با اشاره به این‌که هم‌اکنون 39 روستا از آب شرب بهداشتی محروم هستند، بیان می‌کند: در سال جاری 3 فاز در پروژه‌های ملی با اعتبار 50 میلیارد ریال و 10 پروژه از محل پروژه‌های تملک دارایی استان با اعتبار 28 میلیارد ریال مصوب شده است. با تخصیص اعتبارات ملی 8 روستا از نعمت آب شرب بهداشتی بهره‌‌مند می‌شوند و با تخصیص اعتبارات استانی بخشی از شبکه‌های توزیع و انتقال آب در سطح شهرستان توسعه می‌یابند و ترمیم می‌شوند. فرماندار سبزوار خاطرنشان می‌کند: تا قبل از سال 1377 که شرکت آب و فاضلاب روستایی سبزوار تاسیس شود حدود 40 درصد روستاهای سبزوار آبرسانی شده بود، اما در حال حاضر 93 درصد جمعیت روستایی سبزوار از آب شرب بهداشتی برخوردارند.


فرسودگی شبکه انتقال آب روستایی

مدیر امور آب و فاضلاب روستایی سبزوار نیز با اشاره به فرسودگی شبکه آب روستایی گفت: حدود 40 درصد شبکه‌های توزیع و انتقال آب روستایی شهرستان سبزوار بیش از 30 سال و حدود 30 درصد بیش از 20 سال قدمت دارند. «عباس واهبی» با بیان این‌که این میزان فرسودگی و قدمت باعث شده است شبکه آب روستایی پاسخگوی مصرف مشترکان در زمان اوج مصرف نباشد، ادامه داد: سال گذشته بیش از 6 هزار فقره اتفاق ناشی از فرسودگی در شبکه آب روستایی شهرستان سبزوار رخ داد. به گفته وی، همچنین در 6 ماه ابتدایی امسال بیش از 2 هزار اتفاق ناشی از فرسودگی در شهرستان رخ داده است.

واهبی با تاکید بر این‌که به دلیل فرسودگی انشعابات حدود 35 درصد آب هدر می‌رود، افزود: از سال گذشته تاکنون 10 کیلومتر شبکه آب روستایی در شهرستان با اعتبار 3 میلیارد ریال تعویض شده است. ترمیم و تعویض تمام انشعابات و شبکه‌های فرسوده در شهرستان به بیش از 260 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که تامین این اعتبار هر سال امکان‌پذیر نیست و باید طی چندین سال شبکه‌ها ترمیم و تعویض شوند. وی معتقد است اگر سالانه حداقل 50 کیلومتر شبکه آب روستایی تعویض شود به حدود 30 میلیارد ریال اعتبار نیاز است که با این اتفاق می‌توان بحران کم‌آبی را کاهش داد. مدیر امور آب و فاضلاب روستایی سبزوار با بیان این‌که بخش روداب به دلیل پراکندگی روستاها آب شرب بهداشتی کمتری از لحاظ روستایی دارد، گفت: در حال حاضر سرانه مصرف آب برای هر نفر در روستاهای شهرستان 180 لیتر در شبانه‌روز است در حالی که الگوی مصرف در سبزوار 130 لیتر در شبانه‌روز است و 70 درصد مشترکان آب و فاضلاب روستایی شهرستان الگوی مصرف را رعایت می‌کنند.

واهبی بیان کرد: در برخی روستاها شرایط روستا نیاز آبی را افزایش می‌دهد که روستاییان باید مصرف آب را مدیریت کنند و در باغ‌ها و فضای سبز از آب غیرشرب استفاده کنند تا با توجه به افزایش جمعیت، محدودیت منابع آبی و همچنین بحران آبی که با آن مواجهیم، بتوانیم شرایط را مدیریت کنیم. وی همچنین با اشاره به انشعابات غیرمجاز نیز افزود: سال گذشته 172 مورد انشعاب غیرمجاز در این شبکه کشف شد که تعدادی از آنها به مجاز تبدیل و بقیه قطع شده است. از ابتدای سال تاکنون نیز 75 مورد کشف و قطع شده است. به گفته وی بیشتر انشعاب‌های غیرمجاز آب مربوط به روستاهای حاشیه شهر است که به دلیل نداشتن شرایط لازم برای اخذ اشتراک و یا استفاده غیرمجاز از آب اقدام به وصل انشعاب غیرمجاز کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید