• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 11 مهر 1397
کد مطلب : 32663
+
-

دندی؛ روستا یا شهر؟

اجرای پروژه‌های عمرانی در این شهر آغاز شده است

گزارش
دندی؛ روستا یا شهر؟

زهرا هادی لو| زنجان - خبرنگار:

 دندی چند سالی است که نام شهر را برخود دارد، این شهر که پیش‌تر روستایی در قلب بخش انگوران بود، اکنون در قامت شهر خودنمایی می‌کند، اما هنوز نشانه‌هایی از روستا در آن به چشم می‌خورد. هنوز امکانات زیرساختی در این شهر جدید فراهم نشده است و شهروندان آن برای توسعه شهرشان به گذشت زمان امید دارند تا شاید بتوانند از امکانات رفاهی و تفریحی بیشتری برخوردار شوند. 
«شوذب برزگر» نایب رئیس شورای شهر دندی است. وی بر این باور است که دندی با تمام ضعف‌هایش اگر با شهرهای همجوارش مقایسه شود در رتبه بالایی قرار دارد.
گفت وگوی همشهری با نایب رئیس شورای شهر دندی را در ادامه بخوانید:

سال پیش شهرداری دندی از نظر تحقق درآمدها در چه وضعیتی قرار داشت؟

سال پیش طبق پیش‌بینی‌ها 3 میلیارد و 300 میلیون تومان از درآمدهای در نظر گرفته شده شهرداری محقق شد که برای این نهاد مدیریت شهری موفقیت آمیز بود.

امسال را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

همان‌طور که می‌دانید مشکلات اقتصادی بر همه وجوه زندگی سایه انداخته است و نمی‌توان در این مورد نظر قطعی داد. یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی شهرداری اخذ عوارض ساخت و ساز است، گرچه در سال جاری تعداد ساخت و سازها بیشتر شده است. با این حال برای پیش‌بینی در این زمینه باید صبر کرد. 

از سیاست‌هایی که شهرداری‌ها و شوراها به دنبال آن هستند، جذب سرمایه‌گذار برای اجرای پروژه‌ها به صورت مشارکتی است. شما در این مورد چه کارهایی را انجام داده‌اید؟

یکی از پروژه‌هایی که ما به دنبال اجرای آن هستیم ساخت مجتمع تجاری در خیابان انقلاب دندی است. زمین مورد نیاز این طرح تملک شده است و به زودی کار شروع می‌شود. برای عملیات اجرایی با بنیاد مسکن تفاهم‌نامه امضا شده است، هر چند شهرداری در نظر داشت بخش خصوصی را وارد این پروژه کند اما در آخر تصمیم بر آن شد با مشارکت بخش دولتی کار پیش برود.از طرفی با توجه به نبود برخی امکانات تفریحی، قرار شد برای اهالی دندی استخر عمومی ساخته شود. به همین دلیل سراغ مسئولان شرکت‌های تولیدکننده سرب و روی در منطقه رفتیم و از آن‌ها خواستیم شورا را در انجام این کار یاری کنند. اما سرمایه‌گذران علاقه‌ای به این کار نشان نداده‌اند. آن‌ها بر این باورند که ساخت استخر برای سرمایه‌گذار سوددهی ندارد، چرا که در شهر ماهنشان نیز یک استخر ساخته شده است اما مردم از آن استقبال نمی‌کنند. 

 یکی از موضوعاتی که بارها در مورد دندی مطرح شده است، تعریض راه مواصلاتی به این شهر است. اکنون وضعیت در این زمینه به چه صورت است؟

تعریض راه در قسمت‌هایی صورت گرفته و امیدواریم تا چند ماه دیگر شاهد اتمام آن باشیم.امکانات بیمارستانی و مراکز درمانی در شهر دندی چگونه است؟ با توجه به این‌که در این شهر بیمارستانی وجود ندارد.یک درمانگاه در شهر وجود داشت و به تازگی درمانگاه جدیدی نیز افتتاح شده است. همچنین به تازگی زمینی به مساحت 2 هکتار برای ساخت درمانگاه تامین اجتماعی به این سازمان واگذار شده و انتظار می‌رود عملیات عمرانی آن به زودی آغاز شود.

در دندی شرکت‌های بزرگ سرب و روی فعال هستند و انتظار می‌رود وضعیت اشتغال جوانان در این منطقه مناسب باشد. آیا چنین است؟

اکنون به دلیل وجود شرکت‌های سرب و روی بیشتر روستاییان به این شهر مهاجرت می‌کنند، چرا که این شرکت‌ها هر سال تعدادی نیرو جذب می‌کنند و چون مهاجرت از روستاهای اطراف به این شهر زیاد است در نتیجه همیشه مشکل بیکاری وجود دارد.

این شهر هنوز برخی امکانات مثل دفتر پلیس+10 و ندارد. این امکانات چه زمانی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد ؟

برای ایجاد دفتر پلیس+10 بارها مکاتباتی با مسئولان مربوطه صورت گرفته است ولی به دلیل این‌که جمعیت شهر کم است اجازه این کار داده نمی‌شود. در مورد سینما هم باید بگویم بیشتر شهرهای کوچک یا سینما ندارند یا اگر دارند استقبالی از آن نمی‌شود به این خاطر هنوز برنامه‌ای برای ساخت سینما در دندی مدون نشده است.

از موضوعات مهم در مورد دندی و شرکت‌های سرب و روی، آلودگی محیط‌زیست توسط چنین شرکت‌هایی است. نظر شما در این خصوص چیست؟

فعال بودن این شرکت‌ها همواره پر از حاشیه بوده است. هرچند محیط‌زیست با جریمه کردن آن‌ها سعی در نظارت بیشتر بر فعالیتشان دارد، اما این نظارت‌ها 
کاری را از پیش نمی‌برد و روند آلودگی محیط‌زیست همچنان ادامه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید