• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 11 مهر 1397
کد مطلب : 32654
+
-

دست بسته شهرداری‌ها در تامین بودجه

مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری: شهرداری ارومیه با کاهش 40 درصدی درآمد مواجه است

گفت‌وگو
دست بسته شهرداری‌ها در تامین بودجه

نسا خلخالی|  ارومیه – خبرنگار:


صدای همشهری آذربایجان غربی طی روزهای گذشته تماس‌های تلفنی زیادی از کارکنان وکارگران شهرداری و شهروندان شهرهای مختلف از جمله ارومیه، تکاب، چالدران و... داشت که گلایه‌های متعددی از مشکلات مرتبط با شهرداری‌های مطرح می‌کردند. کارگران شهرداری از پرداخت نشدن حقوق، پاداش و قطع شدن اضافه‌کاری‌ها یا پرداخت آن پس از چند ماه وقفه و حتی مشکلاتی که در مورد بیمه با آن مواجه بودند، انتقاد می‌کردند و شهروندان از استخدام‌های بی‌‌ضابطه گلایه داشتند.

ارائه خدمات شهری و تامین خواسته‌ها مورد نیاز شهروندان از وظایف اصلی شهرداری‌ها به شمار می‌رود. اما مشکلات و تامین نشدن منابع مالی در ارائه خدمات و نحوه عملکرد این نهاد تاثیر منفی داشته است. آن هم در حالی که طی سال‌های اخیر به دلیل کاهش ساخت و ساز، عوارض وصولی از سوی شهرداری‌ها با کاهش مواجه شده است که خود عامل مهمی در تامین نشدن منابع مالی شهرداری‌ها به شمار می‌رود. به همین بهانه با «سیف‌الله مطلبی» مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان غربی با در دفتر همشهری به گفت‌وگو نشستیم و درباره مشکلات مردم و کارگران شهرداری‌های شهرهای مختلف صحبت کردیم. 


رتبه 9 کشوری در تخصیص اعتبار

مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان غربی با بیان این‌که مساحت کل محدوده شهرهای استان 32 هزار و 763 هکتار است، اظهار می‌کند: به طور میانگین در طرح‌های شهری برای هر شهروند 152 متر‌ مربع در نظر گرفته می‌شود. آذربایجان غربی دارای 44 شهر است که امسال نیز با دریافت مجوز برای تاسیس شهرداری در روستای یولاگلدی شوط، این روستا نیز به شهر تبدیل شده و تعداد شهرهای آذربایجان غربی به 45 شهر افزایش خواهد یافت.  مطلبی درباره این‌که وضعیت اعتبارات شهرداری‌ها و شوراهای شهرهای آذربایجان غربی چگونه است، بیان می‌کند: بودجه مصوب برای شهرداری‌های 44گانه در سال 97 مبلغ هزار و 711 میلیارد تومان است که این میزان اعتبار مصوب در تمامی شهرها به‌جز ارومیه بیش از 85 درصد تخصیص یافته است.

امسال شهرداری ارومیه با کاهش 40 درصدی اعتبارات روبه‌روست. در بودجه سال 97، 7 میلیارد و 640 میلیون تومان نیز به شوراهای اسلامی شهرها تعلق گرفته است. آذربایجان غربی در تخصیص بودجه شهرداری‌ها در رتبه 9 کشوری قرار دارد. وی با اشاره به این‌که طبق ماده 68 قانون شهرداری‌ها باید حداقل 40 درصد از بودجه شهرداری به پروژه‌های عمرانی اختصاص داده شود، اظهار می‌کند: در استان ما 73 درصد از بودجه شهرداری‌ها به پروژه‌های عمرانی اختصاص داده می‌شود و این نشان از پیشرفت استان دارد. اما در مرکز استان با توجه به کاهش 40 درصدی درآمدهای شهرداری ارومیه پروژه‌های عمرانی این شهر با مشکل مواجه شده‌اند.


خوی، شهر نمونه استان

به گفته مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان غربی، از نظر تعداد پروژه‌های عمرانی شهرهای ارومیه، خوی، بوکان، مهاباد، سلماس، نقده و پیرانشهر جزو شهرهای برتر استان هستند. مطلبی با بیان این‌که از سال گذشته برخی شهرداری‌ها در استان با مشکلات مالی رو‌به‌رو شدند، می‌گوید: پرداخت حقوق کارکنان شهرداری یکی از دغدغه‌های بزرگ ما بود که توانستیم این مشکلات را در تمام شهرستان‌ها به‌جز 5 شهر ارومیه، مهاباد، سردشت، تکاب و فیرورق حل کنیم، به طوری که میانگین حقوق تعویقی در این شهرها از 4 ماه به 2 ماه کاهش پیدا کرده است.

البته گفتنی است که به دلیل پایین بودن حقوق و مزایای کارکنان شهرداری معمولا اضافه‌کاری نیز به آنها تعلق می‌گرفت که به دلیل کمبود بودجه، اضافه‌کاری حذف شده و تنها حقوق کارکنان پرداخت شد. اما در صورت حل مشکلات، اضافه‌کاری چند ماه می‌تواند یک‌جا به کارگران پرداخت شود. وی درباره علت کاهش درآمد شهرداری‌ها اظهار می‌کند: منابع درآمدی داخلی شهرداری‌ها به 2 بخش عوارض وصولی از سوی سایر دستگاه‌ها و عوارض وصولی از سوی شهرداری‌ها تقسیم می‌شود که در بخش اول هیچ مشکلی وجود ندارد، اما به دلیل کاهش ساخت‌وساز، عوارض وصولی از سوی شهرداری‌ها کاهش یافته است. کاهش درآمدهای شهرداری از سال 91 آغاز شده است. برای حل این مشکل لایحه منابع درآمدی پایدار شهرداری‌های کشور در مجلس شورای اسلامی مطرح شده که در صورت تصویب آن شاهد تحولات خوبی خواهیم بود.


استخدام‌های بی‌ضابطه، آفت شهرداری‌ها

مطلبی درباره گلایه‌های مردم مبنی بر به‌کارگیری پرسنل مازاد بر نیاز در شهرداری‌های استان اظهار می‌کند: وجود پرسنل و نیروی انسانی مازاد یکی از آفت‌های شهرداری‌هاست که مهم‌ترین علت آن فشار برخی اعضای شورای شهر به شهردار است. برخی از اعضای شورای شهر خواستار به‌کارگیری افراد مورد نظر خود در بدنه شهرداری هستند و شهردارها نیز به‌ناچار این افراد را استخدام می‌کنند. پس از پایان هر دوره شورای شهر، شاهد رسوب پرسنل مازاد بر نیاز هستیم که به دلیل سابقه زیادشان نمی‌توانیم این نیروها را تعدیل کنیم.

این مسئول درباره این‌که کدام یک از شهرداری‌های استان بهترین عملکرد را داشته است، اظهار می‌کند: موفقیت شهرداری‌ها را تنها در اتمام پروژه‌های عمرانی نمی‌توان خلاصه کرد. شهرداری موفق باید در تمامی ابعاد موفق باشد. به علت موفق بودن در برنامه‌‌ریزی مالی، برنامه‌‌ریزی مناسب نیروی انسانی و پیشبرد پروژه‌های عمرانی، شهرداری خوی موفق‌ترین شهرداری استان بوده و در همایش شهرداری‌ها نیز مورد تجلیل قرار گرفت. به گفته وی، در یک سال گذشته تعداد 43 جلسه در شوراهای اسلامی شهرها برگزار شده است. در طی این جلسات 5081 مصوبه مطرح و از این تعداد 4837 مصوبه تایید شده و 244 مصوبه به دلیل نواقص مورد اعتراض قرار گرفته است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید