• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 11 مهر 1397
کد مطلب : 32651
+
-

بحران ترافیک در کرج

عباس زارع|  رئیس کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر کرج: 

در کلان‌شهر کرج زیرساخت‌های مناسبی برای رفع معضل ترافیک وجود ندارد و تاکنون در این خصوص کاری انجام نشده است و تا زیرساخت مناسب نداشته باشیم، نمی‌توانیم از مردم انتظار داشته باشیم که فرهنگ ترافیک را رعایت کنند. ترافیک کرج به مرز بحران رسیده است. نگاه ویژه دولت به امور ترافیک شهر ضرورت دارد و درمان ترافیک از طریق طرح‌های مقطعی امکان‌پذیر نیست. کرج با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند که یکی از مهم‌ترین آنها ترافیک است و اکنون که این مشکل به مرز بحران رسیده، بیش از پیش لازم است برای کنترل و ساماندهی آن اقدامات اساسی صورت پذیرد. تسریع در بهره‌برداری از خطوط و ایستگاه‌های قطار شهری کرج تا حد زیادی در کاهش بار ترافیک این کلان‌شهر اثرگذار است و دولت باید وعده‌های خود را در این زمینه اجرا کند.

در کشورهای پیشرفته جهان، برنامه‌ریزی مبنای توسعه تلقی می‌شود و بر اساس نقشه راه، در حوزه‌های مختلف گام برداشته می‌شود. در این کشورها قبل از تشکیل شهرهای جدید و اسکان جمعیت، زیرساخت‌های شهری ایجاد و امکانات لازم برای‌ زیست شهری فراهم می‌شود. تامین راه‌های فرعی و اصلی برای دسترسی شهروندان به نقاط مرکزی شهر و اجرای طرح‌های ویژه ترافیک برای تسهیل آمد و شد وسایل نقلیه در شهر از مواردی است که غربی‌ها در آن به الگویی برای جهانیان تبدیل شده‌اند. 

 تهیه طرح جامع ترافیک استان گامی در همین راستاست. با اجرای این مهم، گلوگاه‌های ترافیک مشخص و مطالعات لازم برای اصلاح و ساماندهی آنها اجرا میشود. درمان ترافیک از طریق طرحهای مقطعی رضایت مردم را در بلندمدت به دنبال نمی‌آورد. ترافیک دغدغه همه مردم است. باید دریابیم براى ترافیک باید چه کنیم و هر چه در توان داریم برای حل این معضل باید به کار بندیم.

 برای رفع مشکل ترافیک لازم است ابتدا طرح جامع ترافیک را آماده کنیم و مشکلات مشخص شود تا برای رفع آن اقدام شود. یکی از اولویت‌های مهم مدیران شهری کرج در دوره کنونی، یافتن راهکارهای جدید برای رفع مشکلات ترافیک است. شهرداری کرج برای اجرای مجدد طرح زوج و فرد آمادگی کامل دارد. با اینکه ممکن است این طرح فقط بخش کوچکی از این مشکل بزرگ را رفع کند، به یقین اما همین قدم‌های کوچک در شکل‌گیری فرهنگ عمومی برای جلوگیری از ترافیک‌های سنگین و آزار‌دهنده در سطح شهر، بسیار تاثیر‌گذار خواهند بود.  امید می‌رود رفع ریشه‌ای معضل ترافیک برای تردد آسان در دستور کار ویژه مدیران استانی و شهری قرار گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید