• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 10 مهر 1397
کد مطلب : 32588
+
-

سایه سنگین بدهی بر سر شهر

گزارش
سایه سنگین بدهی بر سر شهر

نتیجه 12سال مدیریت سابق شهری، بدهی بیش از 52هزار میلیارد تومان برای شهر تهران بوده‌است. با حسابی سرانگشتی می‌توان گفت که میراث اداره تهران توسط شهردار سابق، بدهی 6میلیون‌ تومانی برای هر شهروند تهرانی است. او در 12سالی که تهران را اداره کرد، بیش از 115هزار میلیارد تومان در این شهر هزینه کرد؛ هزینه‌ای که با فروش شهر رقم خورد و ساخت‌وساز به همه تهران سرایت کرد. حالا این شهر با بدهی‌ای بالغ بر 52هزار میلیارد تومان اداره می‌شود؛ بدهی‌ای که تا بودجه دست‌کم 5سال آینده شهرداری تهران را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد و این شهر را در گردابی بزرگ فرو خواهد برد.

به گزارش همشهری، تمام آنچه اکنون در قالب پروژه‌های نیمه‌تمام در تهران در حال رخ دادن‌است، محصول همین بدهی‌هاست. بدهی گسترده به پیمانکاران و پیش‌نرفتن پروژه‌های عمرانی از یک سو و تغییر منابع درآمدی شهر از شهرفروشی سابق به سمت منابع درآمدی پایدار از سوی دیگر، باعث شده‌است تا روند تهران به سمت توسعه کمی آهسته‌تر شکل بگیرد.

در کنار بدهی‌ 52هزار میلیاردی شهرداری تهران، وضعیت املاک نجومی در دوره مدیریت قالیباف، وضعیت شهرداری تهران را کمی پیچیده کرد. با ورود قوه قضاییه به پرونده املاک نجومی، بسیاری از آنها به شهرداری بازگردانده شدند و بسیاری از مدیرانی که املاک را دریافت کرده‌بودند نیز از کار برکنار شدند. بعد از گذشت قریب به یک‌سال، همچنان شهرداری تهران در تلاش برای بازپرداخت بدهی‌های خود است و هر روز پیمانکاران مختلف که طی 12سال گذشته پروژه‌های شهری را به اجرا درآورده‌اند، روبه‌روی شهرداری صف می‌کشند و درخواست دریافت بدهی‌هایشان را دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید