• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 10 مهر 1397
کد مطلب : 32585
+
-

کاهش 25درصدی ترافیک مرکز شهر در هفته نخست مهر

سیدمحمد فخار | خبر‌نگار:

طرح ساعت کار شناور که از ابتدای مهر امسال در معابر تهران اجرایی شده، توانسته یک‌چهارم ترددها در مناطق مرکزی شهر را کم کند. اعداد و ارقام منتشره نشان می‌دهد طرح ساعت کار شناور ادارات کاملا موفق بوده و قرار است در قالب بسته مدیریت تقاضای سفر، طرح دائم یا 6ماهه شناور شدن ساعت کار به هیأت وزیران اعلام شود.

نتایج عملکرد ترافیکی هفته نخست مهر 1397که در اختیار همشهری قرار گرفته با بهره‌گیری از دوربین‌های کنترل هوشمند، تحلیل طول صف و سامانه پلاک‌خوان شهرداری تهران نشان می‌دهد ترافیک پایتخت هفته نخست مهر در محدوده طرح ترافیک 30درصد و در محدوده زوج و فرد 20درصد کاهش داشته است. بدین‌ترتیب ترافیک مناطق مرکزی شهر به‌طور میانگین 25درصد کاهش یافت.

این در حالی است که سال گذشته طرح ساعت کار شناور ادارات 10درصد در کاهش ترافیک مؤثر بود و امسال اثر این طرح به‌مراتب افزایش یافته است. از سویی سرعت متوسط ناوگان حمل‌ونقل همگانی با افزایش متوسط 4درصدی در روزهای کاری و افزایش 18درصدی در روز پنجشنبه در ساعات اوج تردد صبح و عصر همراه بوده است.

براساس گزارش منتشره، در بخش تقاطع‌های هوشمند با توجه به وضعیت اشباع تقاطعات در روزهای ابتدایی مهر‌ماه تغییر محسوسی مشاهده نشده است. ساعت اوج تردد در تقاطع‌های شهر تهران به‌طور متوسط در مهر‌ماه سال97 نسبت به شهریور‌ماه سال 97 به میزان یک ساعت به عقب جابه‌جا شده است. علت این امر آگاهی شهروندان از تراکم ترافیک در معابر شریانی بوده و به همین دلیل در روزهای ابتدایی مهر، از منزل زودتر خارج شده‌اند.

از سویی با توجه به مشاهدات تردد طرح ترافیک و زوج و فرد، اجرای طرح جدید به‌طور محسوسی در کاهش میزان تردد ورودی به محدوده‌های شهر و تردد داخلی محدوده طرح ترافیک تأثیر مثبت داشته است. با توجه به حذف سهمیه‌های شناور، آرم‌های سالانه طرح ترافیک و اعمال عوارض متغیر ساعتی، این کاهش قابل شناسایی است. البته میزان ورود به محدوده طرح ترافیک به‌طور متوسط 12درصد در ساعت اوج صبح کاهش داشته است. همچنین ورود به محدوده زوج و فرد در طول روز به‌طور متوسط با کاهش 20درصدی و تردد داخل محدوده طرح ترافیک با کاهش 30درصدی نسبت به سال 96همراه بوده است. همچنین تردد ساعتی ورود به طرح ترافیک با توجه به تغییر ساعت پایانی طرح، ساعت اوج ورود به طرح در بازه عصر با 2 ساعت تأخیر مواجه شده است که با ساعت جدید پایان طرح همخوانی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید