• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 9 مهر 1397
کد مطلب : 32483
+
-

جان تازه در کویر

سفره زیرزمینی چرخاب در یزد قرار است برای اولین بار در کشور به صورت مصنوعی تغذیه شود

سمیه گلابگیریان/یزد - خبرنگار

برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی یزد، خسارت جبران‌ناپذیری به منابع آبی این استان وارد کرده است به طوری که سطح آب‌های زیرزمینی آن سالانه یک متر افت می‌کند. کم‌آبی نه تنها شهرهای استان را برای تامین آب با چالش جدی مواجه کرده، بلکه منابع آب آشامیدنی روستایی هم رو به نابودی است به طوری که در حال حاضر به بیش از 330 روستای استان به صورت سیار آب‌رسانی می‌شود. در این شرایط مسئولان به دنبال منابع خارجی با هدف تامین آب پایدار برای استان هستند و تاکنون خطوط انتقال بسیاری از جمله خط انتقال از سرچشمه‌های کوهرنگ، خط انتقال از خلیج فارس و خط انتقال از دریای عمان مطرح شده است. اما طرح جدید مسئولان این استان که برای اولین بار در کشور اجرا خواهد شد، بازچرخانی آب به سفره‌های آب زیرزمینی است. طی این طرح قرار است سفره زیرزمینی در منطقه چرخاب با پساب حاصل از تصفیه‌خانه تکمیلی فاضلاب شهر یزد، تغذیه مصنوعی شود.

بازچرخانی از بهمن 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با بیان این‌که این طرح با هدف بهره‌برداری مناسب از پساب حاصل از تصفیه‌خانه فاضلاب شهر یزد اجرا می‌شود، به همشهری می‌گوید: ظرفیت فعلی تصفیه‌خانه فاضلاب یزد 240 لیتر در ثانیه است که حدود 30 درصد از فاضلاب شهر یزد را پوشش می‌دهد.
محسن صادقیان می‌افزاید: نیاز آبی استان 90میلیون متر مکعب است که حدود 55 میلیون متر مکعب آن از خط انتقال و بقیه از سفره‌های آب زیرزمینی داخل و اغلب از چاه‌های منطقه چرخاب تامین می‌شود. با اجرای طرح یادشده این سفره زیرزمینی تقویت می‌شود.  وی با تاکید بر این‌که پساب برای بازچرخانی در حد استاندارد تصفیه می‌شود، اظهار می‌کند:‌ آب تصفیه‌شده استاندارد قابلیت بازگشت به سفره‌های آب زیرزمینی را دارد. فعلا طراحی محل لوله‌گذاری به طول 7 کیلومتر از تصفیه‌خانه تا چرخاب انجام شده است.
به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد، تصفیه‌خانه تکمیلی فاضلاب شهر یزد تا بهمن بهره‌برداری می‌شود و همزمان با بهره‌برداری عملیات بازچرخانی هم آغاز خواهد شد. 

مطالعات زیست‌ محیطی 

مدیرمحیط‌ زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای یزد هم درباره درست یا غلط بودن طرح بازچرخانی پساب در منطقه چرخاب به همشهری می‌گوید: در حال بررسی طرح از نظر کیفیت پساب و جنس خاک منطقه هستیم و بعد از انجام مطالعات در این باره نظر می‌دهیم.  ناهید غلام‌نژاد با بیان این‌که دید کارشناسی به این طرح مثبت، اما مشاور در ابعاد گسترده‌تر در حال بررسی موضوع است، می‌افزاید: کیفیت پساب برای تغذیه سفره با توجه به تصفیه‌خانه تکمیلی مناسب است، اما این پساب قرار است در تصفیه‌خانه تکمیلی دوباره با فیلترهای قوی تصفیه ‌شود. وی تصریح می‌کند: پساب 100متر از قشر خاک عبور می‌کند و اگر به فرض آلودگی هم داشته باشد این آلودگی با بهترین فیلتر طبیعی یعنی خاک از بین خواهد رفت.
محمدمهدی جوادیان زاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد، هم در این باره به همشهری می‌گوید: مطالعات تا یک ماه آینده به پایان می‌رسد و طرح سپس با تامین اعتبار و اجرا در دستور کار قرار خواهد گرفت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید