• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 9 مهر 1397
کد مطلب : 32479
+
-

اشتغال‌زایی برای 6387 نفر در آذربایجان غربی

مریم عبدلی /خبرنگار

گفت‌وگو با معاون اقتصادی استاندار 

 آذربایجان‌ غربی یکی از استان‌هایی است که نرخ بیکاری بالایی دارد. نرخ بیکاری این استان در سال گذشته ۱۴/۳ بود. این میزان نسبت به نرخ بیکاری کشور، که ۱۲/۱ بود، ۲/۲ بیشتر است. حالا رضا حسینی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان‌ غربی، از طرح‌های اشتغال‌زایی در دست اجرای استان می‌گوید. گفت‌وگوی همشهری را با او بخوانید. 

برای کاهش نرخ بیکاری در استان چه برنامه‌هایی دارید؟

طرح‌های اشتغال‌زایی استان در 5 بخش اشتغال پایدار روستایی، اشتغال فراگیر، مشاغل خانگی، طرح کارورزی و مهارت‌آموزیدر محیط کسب‌ و کار در دست اجراست. 

هر کدام از این بخش‌ها چه تعداد شغل ایجاد خواهند کرد؟

تاکنون در بخش اشتغال پایدار روستایی با 1568 میلیارد ریال اعتبار و 925 طرح تا نیمه شهریور امسال برای 3 هزار و 128 نفر اشتغال‌زایی شده است. همچنین در بخش اعتبار متمرکز در تهران (طرح‌های فرااستانی و مشتمل بر چند استان) 21 طرح با اعتبار 2664 میلیارد ریال تصویب شده است. در بخش اشتغال فراگیر هم تا همین تاریخ با اجرای 140 طرح با اعتبار تصویب شده 744 میلیارد ریال برای هزار و 387 نفر اشتغال ایجاد شده است. همچنین در این بخش 13 طرح با اعتبار 3406 میلیارد ریال در کارگروه ملی تصویب شده است. کارگروه ملی، مربوط به طرح‌های بالای 60 میلیارد ریال اعتبار است. 

سهم بخش مشاغل خانگی در این اشتغال‌زایی چقدر است؟

ما در بخش مشاغل خانگی هزار و 594 طرح با اعتبار 92 میلیارد ریال را تصویب کرده‌ایم که برای هزار و 594 نفر اشتغال ایجاد کرده‌اند. سهمیه استان در این بخش برای امسال هم 289 میلیارد ریال تعیین شده و مراحل اجرایی برای شناسایی متقاضیان در دست انجام است. 

بخش کارورزی مربوط به چه قشری است؟

این بخش مربوط به افرادی است که مدرک کاردانی به بالا دارند و مشمولان آن یک‌سوم حقوق قانون کار را به عنوان حق‌الزحمه دریافت می‌کنند. همچنین سهم کارفرمای حق بیمه کارورزان به مدت 2 سال از سوی سازمان اجتماعی پرداخت می‌شود. در این بخش هم استان 4هزار و 320 نفر سهمیه دارد که تاکنون 11 هزار و 937 نفر در سامانه مربوط به آن ثبت‌نام کرده‌اند. 

 طرح مهارت‌آموزی در محیط کسب و کار چگونه به اشتغال‌زایی استان کمک می‌کند؟

در این بخش افراد با حداقل 15 سال سن به مدت حداکثر یک سال و حداقل 80 ساعت آموزش می‌بینند. سهم استان در این بخش اشتغال‌زایی برای 2 هزار و 20 نفر است و فعلا 92 نفر به بنگاه‌های اقتصادی معرفی شده‌اند. 

در مجموع امسال چند شغل در استان ایجاد شده است؟

با توجه به این‌که تعدادی از بیکاران از طریق کاریابی‌ها موفق به یافتن شغل شده‌اند، در مجموع 6 هزار و 387 شغل در استان ایجاد شده است. امیدواریم این رقم تا پایان سال افزایش قابل توجهی داشته باشد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید