• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 9 مهر 1397
کد مطلب : 32454
+
-

مسیر CFT برای تصویب؛ ‌هموار اما پرحاشیه

برخی از نمایندگان به تجمع اعتراضی که در مخالفت با پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تروریسم شکل گرفته بود پیوستند

مجلس
مسیر CFT برای تصویب؛ ‌هموار اما پرحاشیه

فردا یا پس فردا بررسی CFT (الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین تروریسم) و آخرین لایحه از لوایح چهارگانه‌ای که ایران برای پیوستن به FATF تقدیم مجلس کرده است، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به رأی گذاشته می‌شود. آنطور که نمایندگان می‌گویند مسیر برای تصویب آن هموار است؛ هرچند جمع کوچکی از مخالفان درصددند مخالفت‌شان را به گوش همگان برسانند.

دیروز مخالفان تصویب FATF که در جریان خبر ارجاع لایحه CFT از کمیسیون امنیت ملی به صحن علنی قرار گرفته بودند، صبح زود مقابل مجلس تجمع کرده و علیه موافقان پیوستن ایران به FATF شعار می‌دادند. تجمع‌کنندگان در پلاکاردهایی که در دست داشتند تصویب این لایحه را خیانت به آرمان‌های انقلاب و موجب فروپاشی اقتصادی و خلاف فرامین رهبری می‌دانستند. اعتراض آنها که طولانی شد جمعی از نمایندگان همفکر چون احمد سالک، جواد کریمی‌قدوسی و نصرالله پژمانفر که خود نیز مخالف پیوستن ایران به این سازمان بین‌المللی هستند، در جمع تجمع‌کنندگان حضور پیدا کرده و با آنها صحبت کردند.

در کنار برگزاری چنین تجمعاتی که شمارشان قابل توجه است، آنچه نمایندگان از فضای حاکم بر مجلس برداشت می‌کنند این است که همانطور که در نشست سه‌شنبه گذشته مجلس 2 لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی با کمترین حاشیه و درزمان کوتاهی تصویب شد و برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد، CFT نیز چنین روندی را دنبال خواهد کرد؛ هرچند که جمعی در تدارک ابراز مخالفت‌های ماندگار با این لایحه هستند یا شاید می‌خواهند شانس خود را برای طولانی کردن روند بررسی این لایحه تا زمانی که گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF به بررسی موضوع ایران بپردازد، پیوستن ایران به این سازمان را عقب بیندازند، بیازمایند. این گروه تاکنون 2 سال نام ایران را از فهرست سیاه خود تعلیق کرده است و این بار درصورت نپیوستن ایران به این گروه نام کشورمان دوباره به فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی برمی‌گردد.

گروه ویژه اقدام مالی یا همان FATF یک سازمان بین‌دولتی است که با هدف مبارزه با پولشویی در بازارهای مختلف مالی شکل گرفته است. ایران برای همکاری‌های مالی با بانک‌های دنیا به‌ویژه در دوران تحریم، باید به این سازمان بین‌المللی بپیوندد.

یکی از نمایندگان که خواست نامی از او برده نشود با اشاره به تجمع مخالفان تصویب FATF مقابل بهارستان و پلاکاردهایی که علیه موافقان آن در تجمع وجود داشت، به همشهری گفت: مخالفان پیوستن ایران به این سازمان بین‌المللی به‌صورت فعال و در تمام حوزه‌ها و اقشار جامعه از دانشجویان و دانشگاهیان گرفته تا طلاب و حوزویان و حتی فعالان مساجد را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده‌اند و آنان را برای اعلام مخالفت با FATF به میدان آورده‌اند. آنها تصورشان این بود که امروز – یکشنبه – CFT در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود؛ به همین دلیل از صبح زود مقابل مجلس تجمع کرده بودند تا پیام‌شان را به نمایندگان برسانند.

این نماینده ادامه داد: از زمان بررسی لوایح 4گانه از شماره‌های شناس و ناشناس پیامک‌های متعددی برای نمایندگان ارسال شده و همچنان ارسال می‌شود که گاه با تهدید، گاه با توهین و گاه به حالت راهنمایی و نصیحت‌گونه می‌خواهند نمایندگان به این لوایح رأی ندهند و مانع پیوستن ایران به FATF شوند.

او افزود: به رغم این حواشی اما چون پیوستن به FATF تنها مسیر ایران برای در امان ماندن از تحریم‌های آمریکاست، اکثریت مجلس با نگاهی کارشناسانه و براساس منافع ملی موافق این قضیه هستند و پیش‌بینی می‌شود که CFT نیز تصویب شود؛ هرچند مخالفان آن به‌شدت به‌دنبال نشان دادن مخالفت خود هستند، برخی می‌گویند مخالفان در روز رأی‌گیری بنای آبستراکسیون و از رسمیت انداختن نشست را دارند و جمعی دیگر می‌گویند می‌خواهند رئیس جلسه را آماج نقدهایشان قرار دهند تا سبب عصبانیت او در رأس مجلس شوند.

دولت دوازدهم 4لایحه برای پیوستن به FATF به مجلس داده است. از این 4لایحه 2لایحه اصلاح قانونی است که قبلا در مجلس تصویب شده و 2لایحه الحاق ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی است.

لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی و لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی که در محافل عمومی به پالرمو معروف است، آخر هفته گذشته در مجلس تصویب شد. لایحه اصلاح قانون مقابله با تامین مالی تروریسم قبلا در مجلس تصویب شده و آخرین لایحه نیز لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم بوده که در انتظار رأی بهارستان است.

ولایی‌ها همچنان مخالفند

به رغم اصرار برخی نمایندگان برای تصویب لایحه CFT اما سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس که از جرگه مخالفان FATF محسوب می‌شود از استمرار مخالفت این فراکسیون با FATF خبر داد و با اعلام اینکه این فراکسیون مخالف تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم CFT است، به همشهری گفت: پیوستن به FATF مسیر روشن و امیدبخشی را مقابل ما قرار نمی‌دهد چرا که هر چه موافقان به آن دل بسته‌اند براساس احتمال است و هیچ امری قطعی نیست. ولایی‌ها در حالی ساز مخالفت با این لایحه را سرمی‌دهند که در خوش‌بینانه‌ترین حالت 54رأی خواهند داشت؛ یعنی درصورت وحدت فراکسیون امید و فراکسیون مستقلان که متشکل از حامیان علی لاریجانی هستند، CFT در مسیر تصویب راه همواری خواهد داشت اما 54نفر هیاهویی را به‌دنبال خود به صحن علنی مجلس خواهند کشاند که احتمالا فضای صحن را در روز رأی‌گیری متشنج کند. درصورتی که CFT با رأی مجلس تصویب و در شورای نگهبان تأیید شود ایران در مهلت قانونی تعیین شده یعنی 13 تا 19اکتبر (21تا 27مهر) که گروه ویژه اقدام مالی موضوع ایران را بررسی می‌کند، از فهرست سیاه این گروه به‌صورت دائم خارج خواهد شد؛ هرچند صدای مخالفان آن در محافل سیاسی همچون داستان برجام بلند و مستمر شنیده خواهد شد.

   جلسه غیرعلنی برای هماهنگی مجلسی‌ها

نمایندگان دیروز و پیش از آغاز جلسه علنی بهارستان، در جلسه‌ای غیرعلنی راهکارهای حل مشکلات اقتصادی را بررسی کردند. در این جلسه 40دقیقه‌ای اکثریت نمایندگان به محرمانه ماندن موضوعات نشست رأی دادند و به همین دلیل نمایندگان از شرح جزئیات این نشست خودداری کردند. تأکید بر محرمانه بودن موضوعاتی که درنشست‌های غیرعلنی و غیررسمی بهارستان  مطرح می‌شود و الزام به عدم‌انعکاس آن در جامعه از محورهای اصلی این نشست بود که برای آن رأی استمزاجی گرفته شد و اکثریت مجلس به محرمانه ماندن مذاکرات این دست نشست‌ها رأی دادند. بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس اما در تشریح جلسه غیرعلنی امروز مجلس از اقدامات 5‌گانه بانک مرکزی برای تعدیل قیمت ارز خبر داد. او افزود: این نشست غیرعلنی بدون حضور مهمان و از سوی دولت برگزار و مقرر شد درخصوص یکسری از موضوعات کشور هماهنگی‌هایی به‌ویژه در بحث‌های اقتصادی انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید