• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 9 مهر 1397
کد مطلب : 32449
+
-

درخواست دوباره ترامپ برای مذاکره

دیپلماسی
درخواست دوباره ترامپ برای مذاکره

رئیس دفتر رئیس‌جمهور از درخواست مجدد ترامپ برای مذاکره و ملاقات با مقامات کشورمان سخن گفته و با اشاره به سفیر اخیر حسن روحانی، رئیس‌جمهور به نیویورک گفته است: در این سفر هم مراجعاتی برای دیدار (ترامپ با روحانی از سوی آمریکایی‌ها) صورت گرفته است. او گفته که البته موضع ایران هم بعد از این مراجعات مشخص بود. محمود واعظی که در گفت‌وگویی تلویزیونی سخن گفته است در عین حال تأکید کرده: قبل از سفر ما، عده‌ای معتقد بودند نباید به نیویورک برویم اما نهایتا جمع‌بندی‌ها متفاوت بود.

واعظی تیرماه امسال هم گفته بود: در سفر قبلی روحانی به نیویورک، ترامپ ۸بار گفت‌وگو و ملاقات با رئیس‌جمهور را از تیم ایرانی درخواست کرده بود. با این حال امسال نحوه ورود دونالد ترامپ به سازمان ملل متحد، خبرساز بود و وی روی مسئله مذاکره با ایران متمرکز شد.

ترامپ به محض ورود به مقر سازمان ملل و پیش از آغاز سخنرانی‌اش در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره ایران گفت که «ایران چاره‌ای جز تغییر ندارد». وی ضمن اشاره به خواست خود برای «رابطه عالی» با ایران افزود که این موضوع هم‌اکنون اتفاق نمی‌افتد.

او همچنین در توییتی با رد ادعای خود برای درخواست مذاکره با ایران که 2ماه پیش آن را مطرح کرده بود در ادعایی متناقض نوشت: «با وجود درخواست‌ها، هیچ برنامه‌ای برای ملاقات با حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران ندارم، شاید روزی در آینده دیدار داشته باشیم! من مطمئنم او مردی دوست‌داشتنی است.» رئیس‌جمهور آمریکا هشتم مرداد‌ماه گفته بود: «اگر ایران بخواهد قطعا با آنها دیدار خواهم داشت. نمی‌دانم که اکنون آماده این کار هستند یا نه.» او اخیرا هم از تمایلش برای دیدار با رهبری انقلاب سخن گفته بود.

روایت رئیس دفتر رئیس‌جمهور هم از سفر اخیر روحانی در نوع خود جالب است. محمود واعظی گفته است: در آن زمان برخی سیاسیون و دلسوزان توصیه کردند که رئیس‌جمهور به این سفر نرود. دیدگاه دیگر این بود که ما هر وقت غیبت داشته‌ایم ضرر کردیم و چون استدلال منطقی و حقوقی داریم، مخاطبان خود را پیدا می‌کنیم. پس از بررسی‌ها و مشورت‌های لازم تصمیم گرفتیم به سفر برویم.

 واعظی که در برنامه نگاه یک صداوسیما سخن می‌گفت، تأکید کرد: در سفر همه شرایط عوض شد. موضوع جلسه شورای امنیت تغییر کرد و آمریکا مجبور به عقب‌نشینی شد. در جلسه شورای امنیت که با موضوع عدم‌اشاعه بود ترامپ حرف‌های مجمع عمومی خود را تکرار کرد ولی همه کشورهای عضو از برجام دفاع کردند و جلسه به ضرر آمریکا شد. واعظی درباره دلیل تلاش ترامپ برای دیدار با رئیس‌جمهور کشورمان هم گفت: شرایط ترامپ در آمریکا خوب نیست و در نوامبر هم در آمریکا انتخابات بسیار مهمی برگزار می‌شود که جمهوریخواهان و دمکرات‌ها در این انتخابات تلاش می‌کنند. ترامپ به‌دنبال دستاورد خارجی است و مذاکره با کره‌شمالی آنطور که می‌خواست جواب نداد، پس به‌دنبال تفاهم با ایران است و در یک‌ماه گذشته مرتب از طریق مقامات مختلف بحث مذاکره بی‌‌قید وشرط را مطرح کرده است.   

این خبر را به اشتراک بگذارید