• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 9 مهر 1397
کد مطلب : 32445
+
-

بهانه؛ تورم و گرانی

قاعده‌ای برای تعیین قیمت بلیت تئاتر وجود ندارد

فهیمه پناه‌آذر/روزنامه‌نگار

همه‌‌چیز گران شده، هزینه تولید بالا رفته، دستمزدها بالا رفته و قیمت بلیت‌های تئاتر هم از این قاعده تورمی مستثنا نبوده است. اما نکته اینجاست که اگر قرار بر گرانی بلیت نمایش باشد، چرا تنها چند نمایش بلیتشان گران می‌شود و اگر قیمت بلیت را هزینه تولید تعیین می‌کند، چرا تنها تعداد محدودی نمایش در سال بلیت‌هایشان را گران کرده‌اند؟ زیرا دیگر نمایش‌ها روال طبیعی خود را دارند و با قیمت بلیت سابق، هرشب روی صحنه می‌روند. به‌نظر می‌رسد دلایل افزایش قیمت بلیت، گرانی و افزایش هزینه‌ها نیست، بلکه مشکل عدم‌مدیریت یا شاید زیاده‌خواهی است و ادعاهایی که برخی کارگردانان دارند.
هم‌اکنون تماشاخانه ایرانشهر با کف قیمت 20هزار و سقف 50هزار تومان فروش بلیت دارد که اگر قرار بر افزایش قیمت بلیت تا 60یا 65هزار تومان باشد در شورای سیاستگذاری تماشاخانه تصمیم‌گیری می‌شود. این اتفاق در نمایش‌ کارگردانانی چون آتیلا پسیانی، محمد رحمانیان و... افتاده است. مجموعه تئاترشهر هم نمایش‌هایی با قیمت 15تا 30هزار تومان دارد. تماشاخانه‌های خصوصی هم ازجمله تماشاخانه شهرزاد که رکورددار فروش بلیت در شش‌ماه اول سال بوده با کف 20و سقف 35تا 40هزارتومان فروش بلیت دارند و مابقی نیز 30هزار تومان قیمت فروش بلیت‌شان است که به‌نظر می‌رسد روال منطقی خود را در بلیت‌فروشی طی می‌کنند. مدیران رودکی هم با قانون گیشه 80به 20(20درصد برای رودکی و 80درصد برای عوامل نمایش) کار می‌کنند. اما در سال‌های گذشته نمایش‌هایی اجرا شدند که به‌دلیل غیرمنطقی بودن قیمت بلیت جلو افزایش بهای آنها گرفته شد که می‌توان به «اعتراف» شهاب حسینی و «اولیور توئیست» حسین پارسایی اشاره کرد. با این حال امسال هم حسین پارسایی نمایش موزیکال «بینوایان» را در هتل اسپیناس پالاس اجرا می‌کند؛ نمایشی با حضور چهره‌های شناخته‌شده و ارکستری به سرپرستی بردیا کیارس. زمزمه‌های بلیت 250هزار تومانی این نمایش قبل از آغاز تبلیغات بدون مجوزش آغاز شد. با این حال، شهرام کرمی به‌عنوان مدیر مرکز هنرهای نمایشی در گفت‌وگویی با همشهری اعلام کرد که این نمایش بازبینی‌نشده و قیمت بلیت آن مشخص نیست و اگر روال منطقی نداشته باشد جلو افزایش قیمت آن گرفته می‌شود.
هنوز پرونده بینوایان باز است که در روزهای گذشته قیمت‌های سر به فلک کشیده نمایش «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» روی سایت بنیاد رودکی قرار گرفت؛ نمایشی با قیمت کف 70هزار تومانی و سقف 200هزار تومانی. اما مدیران بنیاد هیچ واکنشی به این قیمت نشان ندادند تا جایی که نقدها شروع شد و در نهایت علی‌اکبر صفی‌پور، مدیرعامل بنیاد رودکی اظهارنظر کرد. او عنوان کرد که اگر این مبلغ غیرمنطقی باشد جلو افزایش بهای بلیت گرفته می‌شود!
 نمایش «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد» در مهرماه سال 95نیز با قیمت بلیت 25تا 70هزار تومانی در تالار وحدت اجرا شد که آن زمان هم این قیمت بلیت برای خیلی از تماشاگران جای سؤال داشت.
با توجه به اظهارنظر مدیران این سؤال پیش می‌آید چرا قانون مشخصی برای تعیین کف و سقف بلیت‌های نمایش وجود ندارد؟ چه معیارهایی برای تعیین قیمت بلیت میان مدیر تالار و سازندگان تئاتر مبنا قرار داده می‌شود؟
از یک سو به‌نظر می‌رسد برخی کارگردانان تئاتر تصور می‌کنند که یک سر و گردن بالاتر از دیگر کارگردانان هستند یا استدلال‌هایی می‌آورند همچون بالا بودن دستمزد بازیگران و هزینه‌های جاری که در این زمینه باز هم هیچ قاعده‌ای دیده نمی‌شود. ‌در نهایت هم حق خود می‌دانند که قیمت بلیت نمایش را افزایش دهند. از سوی دیگر هم هیچ سازوکار قانونی و مشخصی برای محاسبه و نرخ‌گذاری قیمت بلیت وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید