خبر: دیروز برخی خریداران محصولات ایرانخودرو مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت تجمع کردند.
نقد: نارضایتی خریداران خودروهای داخلی از فرایند پیشخرید و تأخیر شرکتهای خودروسازی در تحویل خودروهای پیشفروششده به مشتریان ادامه دارد اما مسئولان وزارت صنعت بر استمرار پیشفروش خودروهای کاغذی بدون عرضه فیزیکی خودرو به بازار تأکید دارند. در این میان رواج پدیده فروش کد ملی به قیمت یک تا 2.5میلیون تومان دستاورد تازهای است که از پیشفروش اخیر محصولات ایرانخودرو بهدست آمده است. امروز آخرین مرحله پیشفروش اینترنتی 53هزار دستگاه محصولات ایرانخودرو به پایان میرسد. سایپا نیز در شهریورماه امسال 50هزار دستگاه از محصولات خود را به مشتریان عرضه کرد؛ یعنی در 2ماه اخیر 103هزار خودروی کاغذی با هدف کاهش تقاضا به مشتریان پیشفروش شده است. نکته حائز اهمیت آن است که وزارت صنعت و خودروسازان در شرایطی پیشفروش خودرو را راهکار افزایش عرضه و کاهش یا حداقل تثبیت قیمتها تلقی میکنند که سیر صعودی قیمت خودروهای داخلی در حاشیه بازار ادامه دارد بهنحوی که دیروز هم برخی خودروهای پرتقاضای داخلی رشد قیمت 3 تا 6میلیون تومانی را تجربه کردند. با این روند بهرغم جذب نقدینگی بالای خریداران خودرو در شرکتهای خودروسازی، این شرکتها تحویل نشدن خودروهای ثبت نامی به مشتریان را با پرداخت خسارت دیرکرد و سود مشارکتی توجیه میکنند که در مقایسه با میزان افزایش احتمالی قیمت خودروهای ثبتنامی مشتریان با آزادسازی و تعیین قیمتها بر مبنای حاشیه بازار، بسیار ناچیز خواهد بود. واقعیت آن است که بهنظر نمیرسد خودروسازان رغبتی به تحویل خودروهای پیشفروش شده به مشتریان تا زمان آزادسازی قیمت خودرو داشته باشند و با این روند بازهم مشتریان پیشخرید این خودروها بازنده اصلی شرایط فعلی بازار خودرو خواهند بود.
دو شنبه 9 مهر 1397
کد مطلب :
32440
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/7y5O
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved