• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 9 مهر 1397
کد مطلب : 32439
+
-

سرعت رشد تورم در سیستان‌و‌بلوچستان دورقمی شد

سرعت رشد تورم ماهانه شهریورماه امسال در استان سیستان و بلوچستان به 10.2درصد رسیده است. مرکز آمار ایران نرخ تورم ماهانه کل کشور را 5.4درصد اعلام کرده است.

به گزارش همشهری، مرکز آمار گزارش داده کمترین نرخ تورم ماهانه در شهریورماه در استان کرمان به میزان 3.4درصد ثبت شده و در شرایطی که نرخ تورم نقطه به نقطه کل ایران در آخرین‌ماه تابستان به 25.7درصد رسیده بود، ساکنان استان چهارمحال و بختیاری شاهد بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه به میزان 32.1درصد بوده‌ و شهروندان استان هرمزگان با نرخ تورم نقطه به نقطه 19.7درصدی کمترین اثر تورمی را در شهریورماه احساس کرده‌اند.

مرکز آمار ایران اعلام کرده ساکنان استان چهارمحال و بختیاری در شهریورماه امسال به‌طور متوسط 6.4درصد بیشتر از میانگین کل کشور و ساکنان استان هرمزگان به‌طور میانگین 6درصد کمتر از متوسط کشوری نسبت به شهریورماه پارسال برای خرید کالاها و خدمات مصرفی‌شان هزینه کرده‌اند.

تصویر تورم استان‌ها در شهر و روستا

روایت رسمی مرکز آمار از تصویر تورم شهریورماه در مناطق شهری ایران هم نشان می‌دهد نرخ تورم ماهانه به‌معنای رشد قیمت‌ها نسبت به‌ماه قبل در استان سیستان و بلوچستان با رسیدن به 9.7درصد باعث شده تا این استان رکورددار شود درحالی‌که کمترین نرخ تورم ماهانه شهری در استان کرمان به میزان 3.4درصد ثبت شده است.

بیشترین رشد قیمت‌ها در شهریور امسال نسبت به شهریور پارسال در مناطق شهری ایران هم در استان چهارمحال و بختیاری به میزان 31.2درصد و کمترین آن در استان هرمزگان به میزان 19.1درصد رقم خورده است. شهرنشینان استان همدان با نرخ تورم 15.2درصد بیشترین و شهرنشینان خراسان رضوی با 9.1درصد کمترین فشار قیمت‌ها را تجربه کرده‌اند.

خانوارهای روستایی در استان سیستان و بلوچستان با افزایش 11.2درصدی میانگین رشد قیمت کالاها و خدمات مصرفی در شهریورماه نسبت به مردادماه امسال بیشترین فشار تورمی را شاهد بوده‌اند درحالی‌که روستانشینان کرمان تورم ماهانه 3.4درصدی را تجربه کرده‌اند.

بیشترین رشد قیمت کالاها و خدمات در شهریورماه امسال نسبت به شهریور پارسال در مناطق روستایی چهارمحال و بختیاری به میزان 34.7درصد و کمترین آن در روستاهای کرمان به میزان 18.6درصد به ثبت رسیده است. روستانشینان کرمانشاه بیشترین نرخ تورم سالانه در شهریورماه امسال به میزان 14.1درصد را شاهد بوده‌اند اما ساکنان روستاهای استان کرمان تنها نظاره‌گر افزایش 6.3درصدی قیمت‌ها در یک سال منتهی به شهریورماه امسال بوده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید