• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 9 مهر 1397
کد مطلب : 32423
+
-

جدال فوتبال ملی با تلاطم ارز

یادداشت
جدال فوتبال ملی با تلاطم ارز


نیما بهدادی‌مهر/ روزنامه‌نگار
 این روزها سطح درآمدی خانوارهای ایرانی در پی تحمیل شرایط ناشی از فشارهای اقتصادی در سطحی بسیار پایین قرار دارد.

در چنین شرایطی که نهال امید در باور عمومی بیشتر با یاس و اندوه مردم آبیاری می‌شود چگونه می‌توان بذر امیدواری را در قلب و ذهن مردم از نو کاشت و آن را برداشت کرد؟ یکی از این راه‌ها علاوه بر رفع مشکلات عدیده مالی مردم تزریق روحیه نشاط به آنهاست.

بی‌شک یکی از مهم‌ترین عرصه‌های نشاط‌آفرینی ملی را می‌توان توجه به ورزش‌های پرطرفدار به‌ویژه فوتبال دانست. تیم ملی فوتبال ایران این روزها در پی تدارک مالی برای حضور پرقدرت در جام ملت‌های آسیا و کسب عنوان قهرمانی در این رقابت‌ها پس از 4دهه است اما رسیدن به چنین دستاوردی با تحقق برنامه‌های هدفمند سرمربی تیم ملی و تخصیص اعتبار ویژه برای این منظور امکانپذیر می‌شود.

به‌واقع اگر بپذیریم سهم مهمی از بودجه کشور باید صرف نشاط عمومی شود و بزنگاه‌هایی از این دست(حضور در رویدادهای مهم) نقش مهمی را در تحقق این هدف ایفا می‌کنند باید بلادرنگ ارز ویژه ورزشی را به این رشته‌ها اختصاص داد.

طبق اعلام «ای اف سی» قهرمان جام ملت‌های 2019 مبلغ 5میلیون دلار را به‌عنوان پاداش دریافت خواهد کرد. برنامه تنظیم‌شده کی‌روش برای تدارکات حضور در جام ملت‌ها هم با توجه به تلاطم نرخ ارز مبلغی حدود 70میلیارد تومان (با ارز 14هزار تومانی) است که اگر با حمایت ویژه و تخصیص ارز دولتی به تدارکات تیم ملی فوتبال کمک شود نتیجه آن به احتمال زیاد قهرمانی در آسیا و شادی سراسری در ایران است. با این شرایط چنانچه رئیس‌جمهوری برای حمایت از فوتبال شخصا وارد میدان نشود فرصتی تاریخی برای ورزش فوتبال پس از پیروزی انقلاب از دست می‌رود.

این خبر را به اشتراک بگذارید