• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 9 مهر 1397
کد مطلب : 32401
+
-

نایب رئیس هیأت‌مدیره بورس تهران در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد

مسیر قفل‌شکنی در بازارسهام

نایب‌رئیس هیأت‌مدیره بورس تهران با ارائه یک راهکار برای باز شدن قفل معاملات در بورس گفت: شرایط ناب و کمیابی در برابر مالکان بزرگ و شرکت‌های حقوقی بزرگ برای تأمین مالی از طریق بورس قرار گرفته که می‌تواند به باز شدن قفل بازار هم منجر شود.


محمدرضا خواجه‌نصیری در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به راهکار شکستن قفل معاملات بورس گفت: بخش عمده این مشکل از طریق عرضه سهام از سوی شرکت‌های حقوقی یا مالکان بزرگ سهام قابل حل است؛ ضمن اینکه شرکت‌هایی که عمدتا با مشکلات مالی دست به گریبان هستند می‌توانند از این طریق بخش زیادی از منابع مالی مورد نیازشان را برای اجرای طرح‌های توسعه یا کاهش هزینه‌های مالی‌شان تأمین کنند.

مدیرعامل تأمین سرمایه تمدن ادامه داد: افزایش حجم تقاضا برای خرید سهام و اقبال به بورس می‌تواند بخش زیادی از منابع مالی را که سال‌هاست به‌دنبال آن هستند، از طریق بورس تأمین کند اما این موضوع بستگی به این موضوع دارد که آنها دیدگاه خود را تغییر دهند.

او با بیان اینکه صاحبان عمده سهام در شرایط کنونی باید درصد سهامداری‌شان را در بورس کاهش دهند، گفت: مالکان بزرگ می‌توانند با فروش سهامشان به سهامداران حقیقی، منابع مالی حاصل از فروش سهامشان را صرف کاهش هزینه‌های مالی، بهبود کسب و کار و همینطور اجرای طرح‌های توسعه‌ای کنند. این کار می‌تواند از طریق فروش سهامشان به مردم و افزایش سرمایه و سایر روش‌های تأمین مالی در بورس انجام شود.

نایب‌رئیس هیأت‌مدیره بورس تهران با تأکید بر اینکه بسیار مهم است که مدیران شرکت‌ها از این دستاورد بازار سرمایه برای بهبود کسب و کار و افزایش کارایی‌شان استفاده کنند، ادامه داد: البته باید در نظر داشت که این کار نیاز به تغییر دیدگاه از سوی سهامداران بزرگ حقوقی دارد و شاید لازم باشد در یک نشست و هم‌اندیشی یکپارچه سیاست‌های خود را برای به‌دست آوردن بیشترین نفع به اشتراک بگذارند.

و با بیان اینکه انتظار برای افزایش قیمت به تردید مدیران هلدینگ‌ها برای عرضه سهام منجر می‌شود، گفت: نوع تفکر مدیران هلدینگ و صاحبان شرکت‌ها اینطور است که در زمانی که بازار رشد می‌کند همواره نسبت به عرضه سهام در بورس تا حدی تردید می‌کنند و بازار شرایطش را به آنها تحکیم می‌کند درحالی‌که به محض اینکه شرایط بازار با نزول مواجه می‌شود شاهد عرضه‌های سنگین از سوی سهامداران حقوقی و فرار آنها هستیم.

او با بیان اینکه روند بازار تصمیم‌های مدیران را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، گفت: عمدتا در شرایطی که بازار در حال صعود است مدیران شرکت‌های حقوقی با این تصور که قیمت‌ها مدام در حال رشد است و ارزش سبد سهامشان در حال افزایش است، دست به عرضه سهام در بورس نمی‌زنند. او توضیح داد: برخی مدیران با این تصور که افزایش قیمت سهام می‌تواند ارزش سبد سهام را مثبت جلوه دهد و کارنامه مثبتی برای آنها بر جای بگذارد از فروش سهام در بورس امتناع می‌کنند اما زمانی که بازار نزول می‌کند متوجه می‌شوند که سودشان تحقق نیافته است و دست به فروش گسترده سهام زده و به نزول بورس دامن می‌زنند.

خواجه‌نصیری توضیح داد: هم‌اکنون بسیاری از هلدینگ‌های مالی دارای سهام مازاد زیادی در سبد سهامشان هستند و از طرف دیگر به منابع مالی هم نیاز دارند. در نتیجه باید سهامشان را عرضه کنند و در عین حال به سرمایه‌گذاران هم سود برسانند اما اگر نگاهشان این باشد که فقط نظاره‌گر باشند تا صرفا سبد سهامشان افزایش یابد نه خود می‌توانند به سود دست یابند و نه گره از معاملات بورس باز می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید