• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
پنج شنبه 14 دی 1396
کد مطلب : 3232
+
-

مرد جوان منجی بیماران نیازمند شد

داخلی
مرد جوان منجی بیماران نیازمند شد

«پدر و مادر حمید گفتند دوست داریم به‌جای اینکه قلب عزیزمان زیر خاک برود، زنده بماند و در بدن انسان دیگری بتپد» اینها را دایی جوانی می‌گوید که تا همین چند روز قبل مثل همه ما به زندگی عادی‌اش می‌پرداخت، اما یک سانحه رانندگی او را از خانواده‌اش گرفت. حالا چند روز بعد از این حادثه قرار است اعضای بدن حمید که دچار مرگ مغزی شده است، به بیماران نیازمند اهدا شود.

به گزارش همشهری، غروب روز جمعه یکی از تلخ‌ترین ایام برای خانواده میرزایی بود. آنها که در روستای زنگیان گرگان زندگی می‌کنند، در این روز یکی از عزیزان‌شان را از دست دادند. ماجرا از این قرار بود که حمید، جوان 31ساله این خانواده همراه با یکی از دوستانش سوار بر خودروی پرایدش از سر کار به خانه بازمی‌گشت. او می‌دانست همسر و 2پسر خردسالش در خانه منتظرش هستند و می‌خواست زودتر به جمع خانواده‌اش بپیوندد. او بخشی از مسیر را طی کرده بود، اما وقتی به کمربندی گرگان رسید، ناگهان یک خودروی پژو206 جلوی او پیچید. این حادثه آنقدر ناگهانی بود که حمید نتوانست خودرواش را کنترل کند و از مسیر خارج شد. شدت حادثه به حدی بود که خودروی حمید واژگون شد. با اینکه در این حادثه به دوست حمید آسیب جدی وارد نشد، اما او ضربه شدیدی به سرش اصابت کرده بود.

در این شرایط حمید به بیمارستان منتقل شد اما در آنجا بود که پزشکان متوجه واقعیت تلخی شدند. اصابت ضربه به سر حمید، کار خودش را کرده بود. او در حالت کما بود و هر چه می‌گذشت، سطح هوشیاری‌اش کاهش می‌یافت. این روند مایوس‌کننده 72ساعت ادامه یافت تا اینکه تلاش پزشکان برای نجات او به جایی نرسید و آنها اعلام کردند وی دچار مرگ مغزی شده است.

 

تصمیم بزرگ

با وجود اینکه دیگر برای نجات حمید از دست پزشکان کاری ساخته نبود، اما اهدای اعضای بدن او می‌توانست چندین بیمار نیازمند را نجات دهد. در این شرایط بود که اعضای واحد فرآوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی گلستان وارد عمل شدند. آنها حادثه‌ای را که برای حمید اتفاق افتاده با جزئیات کامل برای پدر و مادرش بازگو و پیشنهاد کردند اعضای بدن او اهدا شود. این پیشنهاد پدر و مادر حمید را در شرایط سختی قرار داده بود. با وجود این آنها همان موقع تصمیم‌شان را اعلام کردند: «دوست داریم به جای اینکه قلب عزیزمان زیر خاک برود، زنده بماند و در بدن انسان دیگری بتپد». به این ترتیب مقدمات جداسازی اعضای بدن حمید برای اهدا به دست‌کم 7بیمار نیازمند انجام شد.

یوسف یزدانی، دایی حمید در این‌باره به همشهری می‌گوید: «پدر و مادر حمید دوست داشتند روح حمید در آرامش باشد. حمید، پدر 2پسر 2 و 7ساله بود. فوت او همه‌مان را سیاه‌پوش کرد. فرزندان حمید برای یتیم‌شدن خیلی کوچک هستند اما این حادثه او را از ما گرفت. با این حال پیوند اعضای بدن او باعث شد همه خانواده قلب‌شان آرام شود. چراکه اعضای بدن عزیزمان قرار است به بیماران نیازمند اهدا شود و این موضوع مایه خوشحالی است.» وی می‌گوید: «از پدر و مادر حمید درباره تعداد اعضایی که مایل به اهدای آنها هستند، سؤال شد و آنها گفتند دوست دارند از هر عضوی که امکانش وجود دارد برای کمک به بیماران نیازمند استفاده شود. حالا قرار است روز پنجشنبه بعد از جداسازی اعضای مورد نیاز جسد عزیزمان به ما تحویل داده شود.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید