• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 8 مهر 1397
کد مطلب : 32302
+
-

تجهیز تبریز در مقابل خطر

مدیر‌عامل سازمان آتش‌نشانی تبریز‌: 160 شهروند تبریزی کارت مربیگری آموزش‌های مقابله با آتش‌سوزی را دریافت کرده‌اند

گفت‌وگو
تجهیز تبریز در مقابل خطر

سید‌مرتضی احمدپور | تبریز – خبرنگار

شهروندان تبریزی چندین دهه است که با برج مشهور آتش‌نشانی در این شهر انس گرفته‌اند. برجی که پیام‌آور آرامش برای مقابله با خطرات و آتش‌سوزی‌هایی است که می‌تواند هر جایی را دربرگیرد. تبریز افتخار احداث اولین برج ‌آتش‌نشانی را با خود دارد و آتش‌نشان‌هایی که چندین دهه است با افتخار این پرچم را به جوانان بعد از خود می‌سپارند. در تبریز و به بهانه هفتم مهر و روز آتش‌نشان سالن‌های آموزشی و مقابله با بحران و حوادث و پست آتش‌نشانی در خیابان 17 شهریور به منظور تجهیز تبریز در برابر مخاطرات و آتش‌سوزی افتتاح شد. با «داوود طالب‌نژاد» مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز گفت‌وگو کردیم که به بیان اقدامات انجام‌شده در این حوزه پرداخت.


با توجه به اهمیت آموزش و همراهی شهروندان در کنترل حوادث چه برنامه‌های مشخصی در این زمینه اجرا می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین اقدامات آتش‌نشانی تبریز در سال‌های اخیر تمرکز بر 3 محور آموزش به همکاران‌، آموزش به شهروندان و توجه به پیشگیری است. بر همین اساس دوره‌های آموزشی به صورت کلاسیک در مرکز علمی - کاربردی و دوره‌های حضوری به صورت روزانه و برنامه‌های صبحگاهی برای شهروندان برگزار می‌شود. گواهی ویژه‌ای هم به شهروندان ارائه می‌شود تا به عنوان مربیان افتخاری آتش‌نشانی در خدمت شهروندان دیگر باشند. این اقدام ضمن کاهش هزینه‌های آتش‌نشانی موجب جلوگیری از بحران هم می‌شود. همزمان با 7 مهر روز آتش‌نشان هم سالن‌های آموزشی و مقابله با بحران و حوادث در تبریز افتتاح شد.

در مورد این سالن‌های آموزشی و جزئیات آن بیشتر توضیح دهید؟

این سالن‌ها با هزینه‌ای بالغ بر 6 میلیارد تومان و در 6 هزار متر‌ مربع از محل اعتبارات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز احداث شده است. البته این سالن‌ها در شرایط عادی و غیربحرانی به عنوان محلی برای ورزش‌های همگانی و محلی برای آموزش‌های شهروندی و آموزش آتش‌نشانان داوطلب است.

نبود مناطق امن شهری در تبریز هنگام وقوع زلزله، یکی از دغدغه‌های شهروندان است، آیا این سالن‌ها محل امنی برای استقرار شهروندان در زمان وقوع زلزله است؟

این با توجه به فاصله داشتن از گسل تبریز به عنوان نقطه امن شهری شناسایی شده و در زمان بروز بحران نیز به عنوان محلی برای اسکان حادثه‌دیدگان، انبار تغذیه، البسه، آشپزخانه و مرکز بحران مورد استفاده شهروندان قرار خواهد گرفت. همچنین در زمان وقوع بحران این سالن‌ها به عنوان مرکز فرماندهی عملیات و محلی برای استقرار خودروها، تجهیزات آتش‌نشانی و امدادی خواهد بود و با آمادگی کامل و طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی اقدام به ارائه خدمات خواهد کرد.

چند شهروند به صورت ویژه تحت آموزش‌های شهروندی قرار گرفته‌اند؟

این سازمان در‌صدد زمینه‌سازی برای پرورش همه شهروندان در مقام یک آتش‌نشان است و شهروندان می‌توانند از طریق این آموزش‌ها، با کار با تجهیزات آتش‌نشانی آشنا شوند. این موضوع موجب کاهش میزان سوانح و خسارت‌ها خواهد شد. تا‌کنون 160 نفر شهروند مربی در این زمینه گواهی مربیگری دریافت کرده‌اند و با توجه به این‌که این افراد به صورت هرمی شهروندان دیگر را هم آموزش خواهند داد، انتظار داریم در کوتاه‌مدت سطح آموزش‌های شهروندی گسترش پیدا کند. آموزش‌های شهروندی در سطوح‌ مختلف از جمله آتش‌نشانان داوطلب در اولویت کاری قرار گرفته 
است.

پس از حادثه تلخ پلاسکو، برخی پاساژها‌ی تبریز از جمله پاساژ امت مورد توجه رسانه‌ها و خطرات ناشی از آتش‌سوزی قرار گرفت، در این زمینه چه اقداماتی شده است؟

بازار تبریز در حال حاضر از نظر ایمن‌سازی و تجهیزات ایمنی در وضعیت خوبی قرار دارد و دسترسی به تمام نقاط بازار قدیمی تبریز با نصب شیرهای آتش‌نشانی، همچنین نصب جعبه‌های کنترل حریق در نقاط مختلف بازار انجام شده است. تمام بازاریان هم به این جعبه‌ها دسترسی دارند و آموزش‌های لازم به تمام افراد تاثیر‌گذار بازار ارائه شده است تا در مواقع بحران و قبل از رسیدن آتش‌نشانان حریق کنترل شود. در مورد مجتمع‌های تجاری پاساژ امت هم تذکراتی درباره ایرادهای فنی ساختمان ارائه شده و تا جایی که به آتش‌نشانی و خدمات آن مربوط می‌شود، سعی شده تا تجهیزات ایمنی لازم نصب شود. همچنین با توجه به نبود پارکینگ مناسب در جوار این مجتمع که در مواقع بحرانی دارای اهمیت است اخطارهای لازم داده شده، ولی در مجموع با اقدامات صورت‌گرفته اقدامات پیشگیرانه در منطقه بازار غیر‌قابل مقایسه با گذشته است.

یکی از مسائل مطرح در زمینه تجهیزات آتش‌نشانی با توجه به خارجی بودن اکثر این تجهیزات، کمبود احتمالی تجهیزات است، در این رابطه مشکلی وجود ندارد؟

تجهیزات لازم در زمینه آتش‌نشانی به مقدار کافی تهیه شده و در حال حاضر 2 نردبان بلند برای کنترل حریق در تبریز داریم. اما با توجه به وجود ساختمان‌های بلندمرتبه‌ای مانند برج تجارت جهانی در تبریز که بیش از 130 متر ارتفاع دارد، تجهیزات به صورت طبقه‌ای و مستقر در محل در نظر گرفته شده است. با وجود مشکلات در زمینه منابع مالی، تجهیزات کنترل حریق در این شهر وضعیت خوبی دارد.

بروز حادثه برای آتش‌نشانان در مواقع کنترل حریق یا مخاطرات دیگر همواره وجود داشته است، در این زمینه وضعیت آتش‌نشانان تبریزی چگونه است. آیا فرد فوت‌شده یا مصدوم منجر به قطع و نقص عضو جدی در سال‌های اخیر وجود داشته است؟

با در نظر گرفتن آموزش‌های لازم و مستمر برای آتش‌نشانان و تمرکز جدی بر روی خود‌مراقبتی در زمان حریق‌، بروز حوادث برای همکاران به حداقل رسیده و با وجود سوختگی‌ها یا شکستگی‌های عضو و جراحات دیگری که همراه همیشگی آتش‌نشانان در زمان عملیات است، حادثه جدی و فوتی در میان همکاران در یکی 2 سال اخیر نداشته‌ایم.

گسترش تبریز در سال‌های اخیر همچنین ترافیک در مرکز شهر، لزوم توسعه ایستگاه‌های آتش‌نشانی را دو چندان کرده است؛ در این زمینه چه برنامه‌ای دارید؟

روز گذشته یک پست آتش‌نشانی در خیابان 17 شهریور تبریز که محلی پر‌تردد و با ترافیک بالاست، افتتاح شد. همچنین 21 ایستگاه در نقاط مختلف شهر در حال فعالیت هستند. 3 ساختمان به عنوان ایستگاه جدید آتش‌نشانی در حال احداث است که با اتمام این ساختمان‌ها و تجهیز این ایستگاه‌ها خواهیم توانست خدمات بیشتری به شهروندان در مناطق مختلف ارائه دهیم. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید