• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 8 مهر 1397
کد مطلب : 32215
+
-

«گرگ بزرگ بد» با 3میلیون کتاب به دوبی می‌آید

آرش نهاوندی/مترجم

اواخر مهرماه یکی از شهرهای بزرگ منطقه میزبان بزرگ‌ترین رویداد جهانی کتاب از این دست خواهد بود. در این حراجی 3میلیون کتاب با تخفیف در دسترس مخاطبانی از طبقات مختلف و با توان خرید متفاوت گذاشته خواهد شد. این حراجی که «گرگ بزرگ بد» نام گرفته از تاریخ 18 تا 28 اکتبر (26مهر تا دوم آبان) به‌صورت شبانه‌روزی در دوبی برپا خواهد بود. این به آن معناست که علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی‌خواهند توانست هر زمانی که اراده کردند (پیش از رفتن سر کار، در طول ساعت ناهار یا حتی در ساعات پس از نیمه‌شب) به این حراجی بیایند و کتاب مورد نظر خود را بخرند.

پیش‌زمینه ایجاد «گرگ بزرگ بد»

ایده برپایی حراجی کتاب به این گستردگی را نخست زوجی به نام‌های آندور یاپ و ژاکلین ان جی مطرح کردند. این زوج که نگران نرخ پایین باسوادی در مالزی بودند در سال2006 یک کتابفروشی در کوالالامپور، پایتخت مالزی با هدف ترغیب مردم این کشور به کتابخوانی باز کردند. آنگونه که یاپ می‌گوید، آنها به‌زودی متوجه شدند که برای انجام یک تغییر واقعی در تعداد افراد کتابخوان نیاز به ایجاد یک شبکه بزرگ‌تر دارند، اما تحقق این ایده با گشایش کتابفروشی‌های بیشتر، به‌دلیل هزینه زیاد امکان‌پذیر نبود. از سوی دیگر به‌دلیل گسترش فضای مجازی و همچنین توسعه کتابخانه‌های مجازی، صنعت نشر کتاب به‌صورت چاپی تا حد زیادی از رونق افتاده بود. بنابراین یاپ و ان جی حراجی «گرگ بزرگ بد» (Big Bad Wolf Books Sale) را با هدف احیای دوباره بازار فروش کتاب راه‌اندازی کردند. از زمان راه‌اندازی حراجی «گرگ بزرگ بد» این زوج علاقه‌مند به توسعه فرهنگ کتابخوانی توانسته‌اند حراجی‌های کتاب را در کوالالامپور پایتخت مالزی، جاکارتا پایتخت اندونزی، مانیل پایتخت فیلیپین و کلمبو در سریلانکا و تایپه پایتخت چین تایپه دایر کنند.
یاپ درباره این حراجی کتاب به نشریه نشنال می‌گوید: ما می‌خواستیم به بازار فروش کتاب هیجان تزریق کنیم چراکه به این باور رسیده بودیم که صنعت فروش کتاب اخیرا دچار رکود شده است. بخش مهمی از توجه‌مان در زمان راه‌اندازی این حراجی به کودکان بود، چراکه کودکان امروزه نسبت به گذشته کمتر کتاب می‌خوانند. اما ما در حراجی «گرگ بزرگ بد» راهکار جدیدی در نظر گرفتیم و برای جلب بیشتر خانواده‌ها و کودکان در این حراجی فضاهای جانبی سرگرم‌کننده زیادی در نظر گرفتیم. ما در حراجی خود غرفه‌های عرضه غذا، فضای مختص بازی کودکان و نوجوانان و فضایی برای برگزاری انواع رویدادها و رقابت‌های رنگارنگ اختصاص داده‌ایم. ان جی نیز درباره حراجی گرگ بزرگ بد می‌گوید: ما به‌دنبال چیز متفاوتی بودیم در نتیجه ایده فروش 24ساعته به ذهنمان خطور کرد چراکه کتاب‌هایمان تا پیش از این چندان فروش نمی‌رفت و کودکان و بزرگسالان نیز قادر نبودند همیشه و در ساعات مدرسه و کار برای خرید کتاب به نمایشگاه مراجعه کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید