• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 8 مهر 1397
کد مطلب : 32208
+
-

دردسر گوگل با افشای تأسیسات محرمانه و نظامی

وزارت دفاع بلژیک اعلام کرده از گوگل به‌خاطر افشای تأسیسات نظامی و هسته‌ای خود شکایت می‌کند

دردسر گوگل با افشای تأسیسات محرمانه و نظامی


نقشه‌ها و تصاویر ماهواره‌ای گوگل همیشه رازهای نهفته‌ای داشته و باعث نگرانی مقام‌های سیاسی و نظامی شده است. در یکی از مهم‌ترین اتفاق سال‌های اخیر، وزارت دفاع بلژیک به‌صورت رسمی اعلام کرده که قصد دارد از گوگل به‌خاطر نمایش سایت‌های حساس نظامی و همچنین تأسیسات هسته‌ای خود در پلتفرم‌های نقشه این شرکت شکایت کند. پلتفرم‌های مورد دعوا در این میان سرویس‌های مشهور گوگل یعنی گوگل ارث، گوگل مپس و سرویس استریت ویو است که همه مردم جهان به آنها دسترسی دارند. هنوز هم درصورتی که برخی تأسیسات نظامی بلژیک را جست‌وجو کنید می‌توانید تأسیسات یا جنگنده‌های این کشور را مشاهده کنید؛ به‌عنوان نمونه اگر Florennes Air Base را جست‌وجو کنید می‌توانید جنگنده اف-۱۶ فالکون نیروی هوایی بلژیک را که در جلوی آشیانه پارک شده‌اند به راحتی ببینید. براساس گزارش راشاتودی در قلب بروکسل هم کافی است مرکز ملی بحران یا National crisis center را جست‌وجو کنید تا عکس‌های ماهواره‌ای ساختمان این مرکز را که در واقع قلب مقابله با حمله تروریستی این کشور به‌حساب می‌آید مشاهده کنید. مقام‌های وزارت دفاع بلژیک اعلام کرده‌اند که گوگل اطلاعات مهمی مانند اطلاعات پایگاه‌های هوایی و نیروگاه‌های هسته‌ای این کشور را در دسترس عموم قرار داده است.


چالش اماکن حساس
گوگل در سیاست‌های خودش اعلام کرده که مراکز حساس، محرمانه و نظامی را به درخواست دولت‌های جهان در سرویس‌های نقشه خود محو یا به قول مشهور Blur می‌کند. مقام‌های گوگل در پاسخ به شکایت مطرح شده گفته‌اند: ما همکاری نزدیکی در 2سال گذشته با دولت بلژیک داشته‌ایم و تغییرات مدنظرشان را به‌صورت مستمر در نقشه‌هایمان ایجاد کرده‌ایم. برای نخستین‌بار نیست که گوگل به‌خاطر سرویس‌های نقشه‌اش و نقض حریم خصوصی مورد شکایت و انتقاد قرار می‌گیرد. براساس گزارش سی‌نت هم‌اکنون حداقل ۲۰مورد مشابه با اعتراض دولت بلژیک درباره پلتفرم‌های نقشه گوگل وجود دارد.  در آلمان هم زمانی که سرویس استریت ویو کلید خورد بحث‌های زیادی میان مقام‌های سیاسی به‌وجود آمد. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اما برای مقابله با چنین مسئله‌ای اعلام کرد که درخواست خارج کردن خانه‌اش از این سرویس را نمی‌دهد.


از حریم خصوصی تا جریان آزاد اطلاعات
سرویس‌های گوگل تصاویر ماهواره‌ای با کیفیت بسیار بالا و به روز را ارائه نمی‌کنند. در مقابل هزاران ماهواره در دور زمین در حال گردش هستند که می‌توانند تصاویر با کیفیت بسیار بالا به‌صورت لحظه‌ای ارائه کنند. مخالفان سرویس‌های نقشه گوگل می‌گویند که تروریست‌ها می‌توانند از اطلاعات و تصاویر ماهواره‌ای این شرکت برای حملات تروریستی استفاده کنند و به همین‌خاطر باید مراکز حساس و امنیتی از پلتفرم‌های گوگل به‌طور کامل حذف شوند. در مقابل گروهی دیگر اعتقاد دارند که در دنیای فعلی دسترسی به تصاویر ماهواره‌ای کار پیچیده‌ای نیست و شرکت‌های زیادی این تصاویر را در اختیار دارند. از سوی دیگر این گروه می‌گویند کیفیت تصاویر ماهواره‌ای گوگل اصولا مسئله‌ای قابل اعتنا نیست. تصاویر ماهواره‌های جاسوسی در دهه۱۹۷۰ هم دقت بسیار بیشتری از تصاویر ماهواره‌ای فعلی گوگل داشته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید