• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 7 مهر 1397
کد مطلب : 32133
+
-

پت دیگر نامه نمی‌رساند

پت دیگر نامه نمی‌رساند

آرش نهاوندی/مترجم

«پت پستچی» ازجمله سریال‌های کارتونی - عروسکی جذابی بود که در سنین کودکی و زمانی که تنها برنامه‌های تلویزیون به‌مدت حدود 5ساعت در شبانه‌روز از 2 شبکه پخش می‌شد، ما را پای برنامه کودک شبکه یک سیما میخکوب می‌کرد. ما در انتظار می‌نشستیم تا ببینیم این بار پت با ماشین قرمز‌رنگ و «چیس» گربه ملوسش در زمان انتقال نامه‌ها با کدام‌یک از مردم روستای گریندیل و مشکلات وی رودررو و درگیر می‌شود. خالق این سریال کارتونی – عروسکی خاطره‌انگیز اما کسی نبود به جز جان کانلیف که در 85سالگی درگذشت.  ازجمله آثار دیگر وی می‌توان به «رزی و جیمی» اشاره کرد که آن هم یک برنامه عروسکی برای کودکان بود. جان کانلیف تقریبا تمام طول زندگی خود را در منطقه «کندال» انگلیس زندگی کرد. کندال با روستاهایی جذاب و قدیمی که دور تا دور خانه‌های آن با پرچین‌های سنگی پوشیده شده و طبیعت آن مملو از تپه‌های سرسبز جنگلی است، الهام‌بخش روستای خیالی «گریندیل» محل سکونت پت پستچی بود.

پیش‌زمینه‌های نگارش پت پستچی

کانلیف پیش از خلق شخصیت «پت پستچی» سال‌های زیادی را به‌عنوان کتابدار و معلم فعالیت می‌کرد. سرانجام بنگاه رسانه‌ای بی‌بی‌سی در سال‌های پایانی دهه 1970 وی را مأمور نگارش پت پستچی کرد. این سریال کارتونی – عروسکی سرانجام توسط «ایوور وود» کارگردان برنامه‌ها و سریال‌های مختص کودکان ساخته شد و در سال  1981از تلویزیون بی‌بی سی برای کودکان پخش شد. سری اول «پت پستچی» در 196قسمت ساخته شده بود که در سال‌های دهه 1980تا 1990پخش شد. سری جدید پت پستچی نیز در سال 2004 روی آنتن رفت.

کانلیف از خلق پت پستچی می‌گوید

کانلیف در سال 2011طی گفت‌وگویی با مرور خاطراتش در زمان خلق پت پستچی به این نکته اشاره کرده است که به بی‌بی‌سی پیشنهاد نگارش یک فیلمنامه را با استفاده از شخصیت‌های مزرعه‌دار و روستایی داده بود که بی‌بی‌سی این پیشنهاد اولیه وی را نپذیرفت. وی در این‌باره گفته است: «پس از اینکه بی‌بی‌سی طرح اولیه مرا نپذیرفت دوباره به فکر فرورفتم و این سؤال در ذهنم شکل گرفت، خب دیگر چه حرفه‌های دیگری در محیط‌های روستایی وجود دارد که بتواند مبنای طرح من قرار گیرد و بر همان پایه من بتوانم شخصیتی جذاب را خلق کنم؟ مسئله مهم برای من این بود که این شخص دارای حرفه‌ای ثابت و کسل‌کننده نباشد. پس از مدتی فکر یکباره ذهنم روی واژه پستچی متمرکز شد و به این فکر افتادم که یک پستچی فردی نیست که در یک محل ثابت کار کند. او مدام برای انتقال نامه به مناطق مختلف می‌رود و با مردم زیادی دیدار می‌کند. باید یک شخصیت دوست‌داشتنی خلق می‌کردم تا بتواند ضمن انتقال نامه‌ها با افرادی که در روستا هستند ارتباط دوستانه‌ای برقرار کند.» 
در نهایت بی‌بی سی با طرح فیلمنامه‌ای با عنوان پت پستچی موافقت کرد. کانلیف به کندال بازگشت و نگارش فیلمنامه اولیه پت پستچی را برای 13قسمت اول آغاز کرد. او در این‌باره گفته است: «زمانی که در حال نگارش فیلمنامه بودم نمی‌دانستم که این فیلمنامه در ساخت اثری کارتونی و عروسکی قرار است مورد استفاده قرار گیرد. به من گفته بودند شما فقط داستان را بنویس و نگران نباش که ما چگونه به آن می‌پردازیم. بعدها به من گفته شد که سازندگان فیلم در زمان نگارش قصد دخالت در کار مرا نداشتند؛ چراکه آنها می‌خواستند سریال خود را دقیقا بر مبنای آنچه من می‌نویسم، بسازند.»
تجربه کانلیف به‌عنوان یک کتابدار و یک فروشنده کتاب سیار و سفر وی از یک روستا به روستای دیگر سبب شد تا وی با پیدا کردن شناخت از مردم روستاهای مختلف بتواند شخصیت‌پردازی بهتری برای پت پستچی داشته باشد. کانلیف خود در این‌باره گفته است: «من به واسطه شغلم مانند پت در «پت پستچی» به میزان زیادی در مناطق اطراف زادگاهم سفر می‌کردم.» 

دنیای آرام سریال پت پستچی

جان کانلیف در واقع هم خالق پت پستچی و هم خالق روستای خیالی «گریندیل» بود. روستای گریندیل جایی بود که مردم آن با مهربانی با هم برخورد می‌کردند و تلاش می‌کردند مشکلات هم را حل کنند. جو حاکم بر این روستا درست برخلاف جو حاکم بر دوران کودکی کانلیف بود. او دوران کودکی خود را در محیطی ناآرام  همراه با آدم‌هایی ستیزه‌جو طی کرده بود. زمانی که کانلیف در مدرسه تحصیل می‌کرد، سال بالایی‌ها بسیار به وی زور می‌گفتند؛ بنابراین او تلاش می‌کرد تا نوعی از دنیای آرمانی را در دهکده خیالی گریندیل ترسیم کند؛  جایی که مردم در فضای آرامی زندگی می‌کردند و قصد داشتند با خیرخواهی و صمیمیت به حل مشکلات هم بپردازند.

منبع: ایندیپندنت
 

این خبر را به اشتراک بگذارید