• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 7 مهر 1397
کد مطلب : 32043
+
-

ناهنجاری‌های اقتصادی داربی

فروش بلیت براساس برخی گزارش‌ها طبق معمول مشکل داشت. افرادی بودند که اینترنتی بلیت خریده بودند اما باز هم در صف‌های طولانی منتظر بودند و آخر سر دست خالی برگشتند. مدیریت بازاریابی یعنی تامین نیاز مشتری‌(هوادار) و جلب رضایت او و فراهم‌کردن تجربه‌ای مطلوب برای او. مدیران ورزش ایران با این تعریف بیگانه‌اند.

علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان پرسپولیس برخلاف سایر اعضای تیم که لباس اسپانسر چینی این باشگاه یعنی لی‌نینگ را پوشیده بودند، لباس تولیدی «مجید» به تن داشت که احتمالا اسپانسر شخصی اوست. تولیدی «مجید» در بستن اینگونه قراردادها باسابقه است. اما فارغ از این شرکت و شخص بیرانوند، باید از مدیریت باشگاه پرسپولیس ایراد گرفت که مانع چنین اتفاقی نمی‌شود و از منافع اسپانسرش محافظت نمی‌کند. هر جای دنیا بود، بازیکن به‌خاطر نقض تعهداتش نسبت به باشگاه جریمه‌ سنگینی باید می‌پرداخت.

همین که 2 باشگاه رقیب پرسپولیس و استقلال یک مالک (وزارت ورزش) دارند، به اندازه کافی نامعقول و اشتباه است. اما حالا این 2 باشگاه همه اسپانسرهایشان هم در این داربی یکی بودند؛ لی‌نینگ تامین‌کننده پوشاک؛ ایرانسل، اسنپ، مؤسسه مالی اعتباری کوثر و فن‌آوا کارت در جلو و پشت پیراهن 2 تیم. تحقیقات نشان داده که اثر مثبت اسپانسرینگ روی یک برند در میان هواداران آن تیم، معمولا روی هواداران تیم مقابل می‌تواند اثر منفی بگذارد. مثلا طرفداران بارسا ممکن است با هواپیمایی‌ امارات که حامی تیم رقیب‌شان است، پرواز نکنند. اما خب، اصول و تحقیقات در ورزش و اقتصاد ایران جایی ندارند. انگیزه‌های دیگری معمولا در میان است!

منبع: سایت بازار ورزش

این خبر را به اشتراک بگذارید