• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
پنج شنبه 5 مهر 1397
کد مطلب : 32006
+
-

موج نیویورکی در چهار راه استانبول

ارز
موج نیویورکی در چهار راه استانبول

یک روز بعد از سخنرانی روسای جمهوری ایران و آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل، قیمت دلار و سکه با افزایش بسیار زیادی مواجه شد به‌طوری که در میانه‌های ظهر دیروز قیمت هر دلار آمریکا حتی از مرز 19هزار تومان هم عبور‌کرد.
به‌گزارش همشهری، قیمت دلار در 4روز گذشته بی‌سابقه‌ترین رشد را در تاریخ اقتصاد ایران سپری کرده به‌طوری‌که مقدار رشد دلار در این 4روز بیش از چند برابر رشد قیمت دلار در طول 40سال گذشته بوده است. قیمت هر دلار آمریکا از روز اول مهر که قیمت آن 14هزارو400تومان بود دیروز به 19هزار تومان هم رسید. قیمت هر دلار آمریکا در این 4روز معادل 5هزار تومان افزایش یافته؛ طبق آمار قیمت هر دلار آمریکا ظرف 4روز بیشتر از کل تاریخ اقتصاد ایران رشد کرده است. 

 از ابتدای تاریخ اقتصاد جدید ایران تا اواخر سال قبل قیمت هر دلار آمریکا جمعا به 4هزار تومان رسیده بود اما از ابتدای سال‌جاری، روند رو به رشد قیمت دلار آغاز شد و از ابتدای سال تاکنون بیشتر از 280درصد رشد کرده است؛ یعنی قیمت هر دلار آمریکا که در فروردین امسال 4900تومان بود، 14هزارتومان افزایش یافته است. همین رویه در مورد سایر ارز‌ها هم حاکم بوده است و ارزش ریال در برابر همه ارز‌های دنیا به‌شدت کاهش یافته به‌طوری‌که اگر بخواهیم فقط شاخص قیمت ریال را در برابر دلار درنظر بگیریم می‌توان محاسبه کرد که شاخص قیمت ریال در برابر دلار آمریکا نزدیک به 150هزار واحد افت کرده است که قطعا این ارقام را می‌توان به سقوط ریال در برابر ارز‌های دنیا تعبیر کرد. این ارقام همچنین نشان می‌دهد ارزش ریال در برابر دلار آمریکا در یک دهه گذشته دست‌کم 1800درصد افت کرده است.
در اردیبهشت1387 قیمت هر دلار آمریکا 910تومان در بازار آزاد قیمت‌گذاری می‌شد اما این رقم بعد از یک دهه دیروز به 18هزارو400تومان رسید که نشان می‌دهد ارزش هر ریال در برابر دلار دست‌کم 1800درصد افت کرده است.
پیش‌تر همین رویه در دهه60 هم تکرار شده بود به‌طوری که قیمت هر دلار آمریکا با 1800درصد رشد(بخوانید افت ارزش ریال) از 7تومان در بهمن1357 در آخرین روز جنگ تحمیلی یعنی در تیر‌ماه1367 به 135تومان رسید.

به زعم تحلیلگران اقتصادی، عمده‌ترین دلیل کاهش ارزش ریال در برابر دلار و همینطور سایر ارز‌های جهان مدیریت ناصحیح اقتصادی بوده است با این حال بخش زیادی از تحلیلگران هم بر این باورند که به غیراز عوامل ساختاری اقتصاد تنش‌ها و ریسک‌های سیاسی هم در این موضوع نقش داشته و در روز‌های گذشته عمده‌ترین دلیل رشد قیمت دلار افزایش ریسک‌های سیاسی در اقتصاد ایران بوده است. با وجود این تحلیل‌ها ازاینجا به بعد کسی نمی‌داند که تابلوی ایست قیمت دلار کی نمایان می‌شود و ایستگاه بعدی برای قیمت دلار کجاست؟

رشد قیمت سکه

همگام با رشد قیمت دلار، ارزش سکه هم در مبادلات روز گذشته به‌شدت افزایش یافت. دیروز قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با کاهش مواجه شد، با این استدلال تحلیلگران بر این باورند که رشد قیمت سکه هم متاثر از تحولات سیاسی است به‌طوری که دیروز در یک اقدام نادر در اقتصاد ایران قیمت هر سکه تا ساعت 16دیروز 490هزار تومان افزایش یافت و برای نخستین بار از مرز 5میلیون و 410هزار تومان گذشت.
قیمت هر مثقال طلا هم دیروز تا ساعت 16 با 10درصد افزایش معادل 210هزار تومان افزایش یافت و از مرز 2میلیون و 337هزار تومان گذشت. هر گرم طلای 18عیار هم 10درصد افزایش یافت.


 تامین تمام نیازهای ارزی خدماتی از هفته آینده

در شرایطی که گفته می‌شود بانک مرکزی به‌زودی سیاست‌های جدیدی را برای مدیریت بازار ارز اعمال خواهد کرد، مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی اعلام کرد: تمام نیازهای ارزی خدماتی از هفته آینده در تعداد بیشتری از بانک‌ها به‌طور ویژه و به‌صورت حواله و اسکناس از طریق بانک مرکزی تامین خواهد شد. مهدی کسرایی‌پور افزود: علاوه بر موارد فوق، تخصیص و تامین ارز کالاهای اساسی و دارو از محل منابع بانک مرکزی و سایر کالاها از طریق سامانه نیما بدون وقفه ادامه دارد. به‌نظر می‌رسد این تصمیم گام نخست بانک مرکزی برای تغییر سیاست‌ در بازارهای پول و ارز باشد. سایت اقتصادنیوز در خبری اعلام کرده بانک مرکزی قصد دارد در حوزه‌های پولی با به‌کارگیری برخی ابزارهای جدید به مدیریت و مهار نقدینگی موجود بپردازد. معرفی سپرده پایه یورو، تهاتر ارزی بانک مرکزی با بانک‌ها، اصلاح سامانه نیما، ایجاد اتاق تسویه صرافان، کارت اعتباری ارزی برای مسافران و دیگر متقاضیان ارز، انتشار گواهی سپرده ارزی بلندمدت توسط بانک‌ها، انتشار اوراق ارزی توسط شرکت نفت و شرکت‌های پتروشیمی، عملیات بازار باز بانک مرکزی و تعیین‌تکلیف اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی ازجمله محورهای سیاست‌های جدید بانک مرکزی اعلام شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید