• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 13 دی 1396
کد مطلب : 3198
+
-

پسماندهای عفونی؛ بلای جان میبد

پسماند عفونی
پسماندهای عفونی؛ بلای جان میبد

مدتی پیش بود که انتشار عکسی از دفع نامناسب پسماندهای عفونی در میبد، گلایه‌های مردمی را بابت رها کردن زباله‌های عفونی تنها بیمارستان این شهرستان در کنار زباله‌های عمومی و انتشار آلودگی آن در محیط برانگیخت. روزنامه استانی یزد در شماره امروز خود طی گزارشی به این موضوع پرداخته است.

یکی از شهروندان میبد در این باره می‌گوید: مردم شهر هوای ناسالمی تنفس می‌کنند. اگر قرار باشد با دفن نامناسب زباله‌ها و نفوذ آن به منابع آبی، آب ناسالم هم بنوشند و محصولات کشاورزی را که از این زمین‌ها برداشت می‌شوند، بخورند، سلامتی دیگر معنایی نخواهد داشت. رضا قدسی می‌افزاید: در تصاویری که این روزها در شبکه مجازی منتشر شد، می‌بینیم که زباله‌های عفونی در دل طبیعت رها شده‌اند و این رفتار هزاران خطر برای مردم و حیات وحش به همراه دارد. معاون خدمات شهری شهردار میبد درباره دفع پسماندهای عفونی می‌گوید: بر اساس قانون جامع پسماند، بیمارستان به‌ عنوان تولیدکننده زباله‌های عفونی، موظف به بی‌خطرسازی است و شهرداری فقط به دفع زباله‌ها اقدام می‌کند.

محمدرضا نصیری میبدی به برگزاری جلسه‌ای برای رفع مشکل اشاره می‌کند و می‌افزاید: قرار است این زباله‌ها به‌ صورت مکانیزه جمع‌آوری و در ترانشه مجزا دفن شود.

مسئول بهداشت محیط بیمارستان امام جعفر ‌صادق (ع) هم توضیح می‌دهد: روزانه 120 کیلوگرم زباله عفونی در بیمارستان امام جعفر‌ صادق (ع) تولید می‌شود. این زباله‌ها بعد از جداسازی و بی‌خطر‌سازی از سوی بیمارستان، باید با خودروی مجزا جمع‌آوری و در محل مخصوص دفع شوند.

حسینعلی زارع می‌افزاید: این زباله‌ها بعد از تفکیک و بی‌خطرسازی به شهرداری تحویل، اما به روش غیربهداشتی همراه با زباله‌های عادی به گود زباله حمل می‌شود که در این بخش مسئولیتی متوجه بیمارستان نیست.

به گفته او، باید ترانشه مجزایی برای دفن زباله‌های عفونی ایجاد و با فنس‌کشی و نصب تابلو از محل دفن سایر زباله‌ها جدا شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید