• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 13 دی 1396
کد مطلب : 3196
+
-

آغاز بارش‌های زمستانی

با سپری شدن پاییز گرم و خشک، زمستان برف و باران را مهمان شهرهای ایران کرد

بارش زمستانی
آغاز بارش‌های زمستانی

مریم عبدلی| خبرنگار: ورود سامانه جدید بارشی به کشور در روزهای گذشته جان دوباره‌ای به ایران داد و آسمان استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، ایلام، البرز، اصفهان، گیلان، مازندران، گلستان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان، سمنان، زنجان، قزوین، خوزستان، تهران، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، خراسان شمالی و رضوی را برفی و بارانی  کرد.

به گزارش همشهری، این سامانه بارشی که از روز گذشته وارد کشور شده، ابتدا در شمال غرب کشور و سپس در روز سه‌شنبه در سایر مناطق از غلظت آلاینده‌ها کاست. پیش از ورود این سامانه بارشی، اغلب کلانشهرهای صنعتی از جمله تهران، اراک، اصفهان، تبریز، کرج و مشهد هوای ناسالمی داشتند. بارش‌های این سامانه هم به ترتیب از شمال غرب و غرب آغاز شد و به تدریج دامنه‌های زاگرس، جنوب غرب، دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز و سپس شمال شرق کشور را تحت تاثیر قرار داد و موجب ابرناکی، بارش باران، وزش باد و بارش برف در ارتفاعات و نقاط سرد سیر شد.

 بارش طبیعی در زمستان

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور خبرهای خوب دیگری هم می‌دهد: زمستان برخلاف پاییز، میزان بارندگی‌ها در وضع طبیعی پیش‌بینی می‌شود. شاهرخ فاتح در این باره به همشهری توضیح می‌دهد: پیش‌بینی‌های بلندمدت نشان می‌دهد بارش‌ها که از این هفته آغاز شده، در طول زمستان استمرار خواهد داشت و وضع دریافت بارشی ما در این فصل شرایط طبیعی را طی کند.

البته او به این نکته هم اشاره می‌کند که بارش‌های طبیعی زمستان، کمبودهای پاییز را جبران نخواهد کرد و در شرایط فعلی همه استان‌های کشور به جز اردبیل، از نظر دریافت بارشی دچار کمبودند و تنها راه جبران این کمبود، صرفه‌جویی بیشتر در مصرف آب و دریافت بارش‌هایی بیشتر از میانگین است.

فاتح ادامه می‌دهد: بر اساس آمار، بارش‌های پاییز در استان‌های خراسان جنوبی با 96، قم 94، یزد 93، اصفهان 90 و کرمان 89 درصد نسبت به میانگین بلندمدت کاهش داشته است و فقط اردبیل با افزایش اندک 2 درصدی روبه رو بوده.

طبق آمار اعلام شده، با گذشت بیش از 100 روز از سال آبی ۹۷-۹۶، در کشور فقط ۳۱ میلی‌متر بارش گزارش شده است در حالی که این رقم باید ۷۲ میلی‌متر باشد. بنابراین در مجموع در سال آبی امسال، ۵۷ درصد کاهش بارش ثبت شده است.

تردد فقط با زنجیر چرخ

بارش برف و باران، در کنار ایجاد هوای مطبوع در اغلب شهرها، تردد را در برخی از محورهای مواصلاتی دچار مشکل کرده است. رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور در این باره توضیح می‌دهد: محورهای کوهستانی همدان، اراک - بروجرد، اراک - ملایر و ساوه - همدان در استان مرکزی، پونل - خلخال در استان گیلان، پاوه - مریوان در استان کرمانشاه، بانه - قروه در استان کردستان، کرج - چالوس در استان‌های البرز و مازندران با بارش برف روبه‌رو هستند و به همین دلیل رانندگان حتما برای تردد در این مسیرها از زنجیرچرخ استفاده کنند.

سرهنگ نادر رحمانی با بیان این‌که اکثر محورهای استان‌های همدان، گیلان، کهگیلویه و بویراحمد، قزوین و آذربایجان غربی کوهرنگ - ایذه در استان چهارمحال و بختیاری و سوادکوده - رامسر در استان مازنداران با بارش باران روبه‌رو هستند، می‌افزاید: پدیده مه‌گرفتگی هم همراه با کاهش دید در محورهای فیروزکوه - کارسالار و دهانه شمالی تونل کندوان دیده می‌شود.

موج جدید بارش‌ها جمعه از راه می‌رسد

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان این‌که امروز در مناطقی از شرق و جنوب شرق کشور وزش باد شدید رخ خواهد داد و احتمال خیزش گرد و خاک در برخی از این مناطق وجود دارد، می‌گوید: امروز و پنجشنبه خلیج فارس و تنگه هرمز مواج خواهد بود. احمد وظیفه با بیان این‌که سامانه بارشی فعال شده امروز در شرق سواحل خزر، دامنه‌های شرقی البرز و شمال شرق کشور فعالیت می‌کند و به‌‌تدریج از کشور خارج می‌شود، می‌افزاید: همچنین امروز به‌ دلیل نفوذ جریان‌های شمالی، کاهش دما در نیمه غربی، نواحی مرکزی کشور و سپس در شمال شرق کشور به‌ وقوع می‌پیوندد و دریای خزر و سواحل شمالی کشور هم در همین مدت مواج پیش‌بینی می‌شود. وی ادامه می‌دهد: پنجشنبه نیز در غالب مناطق کشور جو پایداری حاکم می‌شود، اما از جمعه بعدازظهر فعالیت سامانه بارشی دیگری از مناطق غربی کشور آغاز می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید