• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 4 مهر 1397
کد مطلب : 31919
+
-

عرضه کاغذی، گره بازار خودرو را باز نکرد


علی ابراهیمی/ روزنامه‌نگار
تعهدات معوق و توقف عرضه خودروهای داخلی موجب شده طرح‌های پیش‌فروش اینترنتی خودرو تأثیری در ساماندهی بازار و کاهش قیمت‌ها نداشته باشد.

به گزارش همشهری، دیروز مرحله نخست طرح پیش‌فروش 53هزار محصول ایران‌خودرو برای خودرواولی‌هایی که آخرین رقم راست کد ملی آنها عدد یک بود، آغاز شد اما همانند گذشته شیوه جدید پیش‌فروش اینترنتی محصولات ایران‌خودرو نیز تأثیری در کاهش عطش تقاضای خرید یا ساماندهی بازار خودروهای داخلی نداشت. با آغاز طرح پیش‌فروش 9محصول ایران‌خودرو از ساعت 10صبح دیروز 6میلیون و 302هزار نفر طی یک ساعت برای ثبت‌نام به سامانه فروش این شرکت مراجعه، یک میلیون و 509هزار نفر اقدام به ثبت‌نام و 6هزار و 748نفر برای خرید خودرو ثبت‌نام کردند. اما باز هم مانند طرح‌های پیش‌فروش قبلی خودروهای کاغذی، ظرفیت سامانه فروش با گذشت 2ساعت تکمیل شد و تنها خودرو وانت آریسان بود که به متقاضیان عرضه می‌شد. با وجود این، دیروز معاون مدیرعامل در بازاریابی و فروش ایران‌خودرو با ابراز خرسندی از روند مطلوب ثبت‌نام در طرح پیش‌فروش 53هزار دستگاه خودرو گفت: با تدابیر اتخاذشده برای تسهیل ثبت‌نام مشتریان واقعی، ترافیک اینترنتی مدیریت شده و ثبت‌نام به خوبی درحال انجام است. مصطفی خان‌کرمی افزود: ایران‌خودرو براساس تعهدات خود به مشتریان، با محدود‌کردن شرایط ثبت‌نام، به‌دنبال حذف دلالان و واسطه‌گران از بازار بوده و طرح پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو براساس کدملی مشتریان از دیروز آغاز شده و تا دوشنبه نهم مهرماه ادامه خواهد داشت.


ساماندهی بازار با عرضه تولید 15روز خودروسازان
دست‌اندرکاران تنظیم بازار خودرو و شرکت‌های خودروسازی در شرایطی عرضه خودروهای کاغذی با قیمت نامشخص و زمان تحویل طولانی را برای کاهش قیمت‌ها در دستور کار قرار داده‌اند که به اعتقاد فعالان صنفی، این شیوه عرضه نه‌تنها تأثیری در رفع مشکلات حاشیه بازار خودرو نداشته، بلکه در 2روز گذشته قیمت برخی خودروهای پر‌تیراژ داخلی در بازار آزاد افزایش یک تا 3میلیون‌تومانی را شاهد بوده است. رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با اعلام اینکه خودروسازان می‌گویند روزانه ۱۵۰۰خودرو تولید می‌کنند، گفت: اگر فقط خودروسازان تولید ۱۵روز خود را در کوتاه‌مدت راهی بازار کنند، بخش زیادی از نیاز بازار تأمین و آرامش در بازار حاکم خواهد شد. سعید مؤتمنی با اشاره به اینکه بازار خودرو همچنان با بلاتکلیفی روبه‌رو‌ست، افزود: خودروسازان باید در طرح‌های فروش خود تحویل سریع خودروها را در اولویت قرار دهند و متأسفانه با فروش‌های بلندمدت دردی از بازار خودرو دوا نمی‌شود. به گفته او، فروش‌های مدت‌داری که شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا آغاز کرده‌اند، به هیچ عنوان روند صعودی قیمت‌ها را در بازار متوقف نخواهد کرد. با توجه به رشد شدید قیمت خودرو در ماه‌های اخیر، این بازار دیگر کششی برای افزایش قیمت‌ به‌دلیل رشد نرخ ارز در بازار آزاد‌ نخواهد داشت.

   نابسامانی عرضه و تداوم تعهدات معوق خودروسازان

خودروسازان در شرایطی عرضه خودروهای کاغذی در قالب طرح‌های پیش‌فروش بلند‌مدت را برای رفع تکلیف ساماندهی حاشیه بازار خودرو در دستور کار قرارداده‌اند که حتی از تحویل خودرو به مشتریانی که موعد تکمیل وجه و تحویل خودرو آنها فرارسیده نیز طفره رفته و با تأکید بر پرداخت خسارات دیرکرد و سود مشارکت، عملا به کاهش عرضه و رشد دلال‌بازی در بازار خودرو دامن می‌زنند. خودروهای تولید مشترک رنو ازجمله محصولاتی است که خودروسازان تعهداتی معوق برای تحویل آن حتی از سال گذشته دارند. با وجود این، دیروز پارس‌خودرو با ارائه توضیحاتی درباره تأخیر در تحویل محصولات رنو از تولید انبوه خودرو جدید رنو ساندرو در این شرکت خبر داد و اعلام کرد: تحویل خودروهای تکمیل وجه‌شده مشتریان در دست اقدام است و دعوتنامه بخشی از تعهدات معوق (بخش اول تعهدات استپ‌وی اتومات خرداد ماه) در روز شنبه 7مهرماه صادر و برای مشتریان ارسال خواهد شد. همچنین در آینده نزدیک برای مشتریانی که درخواست دریافت خودروی جایگزین داشته باشند، طرح اعلام و از محصولات گروه خودروسازی سایپا به‌عنوان جایگزین ارائه خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید