• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 4 مهر 1397
کد مطلب : 31916
+
-

رالی هیجان در چهار راه استانبول

قیمت دلار آمریکا در 6‌ماه گذشته 225درصد رشد کرده است


با افزایش ریسک‌های سیاسی قیمت هر دلار آمریکا از مرز 16هزار تومان گذشت. با رشد روز گذشته مقدار افزایش هر دلار آمریکا در طول روزهای سپری شده امسال به 225درصد رسید.
به گزارش همشهری، همزمان با نزدیک شدن به زمان اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در آبان‌ماه و همچنین نشست شورای امنیت هیجان در بازار ارز افزایش یافت و ظرف سه روز گذشته نزدیک به 25درصد به قیمت هر دلار آمریکا اضافه شد به‌طوری که تا ساعت 16دیروز قیمت هر دلار آمریکا برای نخستین بار از مرز 16هزارو 150تومان هم گذشت و قیمت هر یورو با 167تومان افزایش به 18هزارو 936تومان رسید.

با نزدیک شدن به زمان اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در آبان‌ماه هر روز بر شدت هیجان در بازار‌ها به‌ویژه بازار ارز افزوده می‌شود. به‌نظر می‌رسد چنانچه ریسک‌های سیاسی از اقتصاد ایران حذف نشود بازار بار دیگر وارد یک دوره صعودی پر هیجان خواهد شد و قیمت‌ها فراتر از پیش‌بینی فعالان اقتصادی حرکت کند. فعالان اقتصادی از فعالان سیاسی انتظار دارند با حل کردن تنش‌های سیاسی مانع از بروز بحران در بازارهای طلا و ارز شوند. تحلیلگران اقتصادی همچنین بر این باورند که قیمت دلار آمریکا از مرز‌های تاریخی خود عبور کرده و وارد دوره خطرناکی شده است. در دوره‌های قبل بانک مرکزی از طریق عرضه ارز به بازار مانع از افزایش افسارگیسخته قیمت‌ها در بازار می‌شد اما در چند‌ ماه گذشته بانک مرکزی به‌دلیل آنچه حفاظت از ذخایر ارزی نامیده است از این کار سر باز زده و گمان می‌رود بخشی از آن ناشی از کاهش ذخایر ارزی و بخشی دیگر ناشی از جلوگیری از کاهش دوباره ذخایر ارزی باشد. با این حال تحلیلگران بر این باورند که چنانچه بازار ثانویه ارز مطابق با یک بازار متشکل مشابه آنچه در بازار سهام در حال انجام است، فعالیت می‌کرد می‌توانست از بروز هیجان‌های بیشتر ارزی جلوگیری کند اما اعمال محدودیت‌های سنتی در بازار ثانویه مانع از شکل‌گیری یک بازار کارا شده است که در آن قیمت‌ها به نرخ رقابتی تعیین می‌شود. دیروز همچنین به موازات رشد دلار  ارزش ریال در برابر سایر ارز‌ها هم بین یک تا 2درصد کاهش یافت.

همگام با رشد قیمت دلار قیمت طلا و سکه هم در بازار با رشد مواجه شده است. طلا که به‌عنوان یک کالای سرمایه‌گذاری امن در دنیا تلقی می‌شود این روز‌ها و به‌دنبال بروز تنش‌های سیاسی هواداران بیشتری پیدا کرده و این افزایش تقاضا منجر به رشد قیمت‌ها از مرز یک میلیون و  500هزار تومان تا مرز 4میلیون و 700هزار تومان شده است با این حال به‌دلیل رشد بی‌رویه قیمت‌ها ظرف روز‌های گذشته از حجم تقاضا برای سکه کاسته شده و رفته رفته رکود در این بازار حاکم می‌شود با این حال برخی تحلیلگران نگران آنند که قیمت هر سکه از مرز 5میلیون تومان عبور کند و وارد دوره‌های کانال‌های جدیدی شود که در آن صورت می‌توان انتظار داشت قیمت سکه طلا بار دیگر با رشد مواجه شود. تحلیلگران بر این باورند که رشد قیمت طلا هم متأثر از افزایش قیمت دلار و تحولات سیاسی است.

در مبادلات دیروز قیمت هر سکه بهار آزادی با 50هزار تومان افزایش به 4میلیون و 400هزار تومان و قیمت هر سکه امامی با 12هزار تومان رشد به 4میلیون و 775هزار تومان رسید. در همین رابطه رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر از کاهش قدرت خرید طلا در کشور گفت و تأکید کرد: به‌دلیل افت خرید طلا در کشور اخیرا تعداد واحدهای طلافروشی که تعطیل شده افزایش یافته است.

محمد کشتی‌آرای ادامه داد: قیمت سکه در شرایط فعلی بیش از هر عامل دیگری، متاثر از قیمت و نوسانات نرخ ارز است. وی افزود: از طرفی با توجه به مباحث اقتصادی، تحریم‌ها و برخوردهای سیاسی به‌طور حتم در اقتصاد و کشور تأثیرگذار خواهد بود زیرا اقتصاد متاثر از سیاست است. رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر با تأکید بر اینکه هر روز حلقه تحریم‌ها تنگ‌تر می‌شود افزود: به‌طور حتم افزایش درآمدهای ارزی کشور به تثبیت نرخ ارز کمک می‌کند و امیدواریم سیاست‌های دولت به‌گونه‌ای باشد که ثبات به بازار تزریق شود. به گفته وی، قیمت سکه به‌عنوان مبنایی برای تعیین قیمت همه کالا‌ها و خدمات است و افزایش قیمت سکه، گرانی را به جامعه تزریق کرده و قیمت‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. او با تأکید بر اینکه در سال‌های اخیر با رکود حاکم بر کشور، قیمت طلا به‌شدت افزایش یافته و قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته است، گفت: در سال ۸۹ و ۹۰ مصرف طلا در کشور حدود ۱۱۰ تن در سال بود، اما اکنون به ۳۰ تا ۴۰ تن کاهش یافته و طبیعتا با کاهش خرید و مصرف، تولید هم افت خواهد کرد و تعدادی از واحدهای تولیدی مجبور به تعطیلی شدند. به گفته کشتی‌آرای، از سال ۹۳ تا پایان ۹۶ نزدیک ۵ هزار واحد در سطح کشور تعطیل شدند و تاکنون نیز حدود ۲۰ درصد به این میزان افزوده شده که اگر این شرایط ادامه داشته باشد، به‌طور حتم تعداد بیشتری از واحدها مجبور به تعطیلی خواهند شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید