• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 4 مهر 1397
کد مطلب : 31915
+
-

بورس، شاخص 200هزار واحدی را هدف گرفت

ارزش بورس تهران در 3روز نخست پاییز 62هزار‌میلیارد تومان رشد کرد


بهزاد رنجبر/ روزنامه‌نگار
با رشد 3.5درصدی بورس در مبادلات دیروز، مسیر رویاسازی در بازارسهام هموار شد و شاخص عزمش را برای عبور از مرز 200هزار واحد جزم کرد.

به گزارش همشهری، در ابتدای امسال که شاخص بورس در محدوده 95هزار واحد بود، هیچ‌کس پیش‌بینی نمی‌کرد در کمتر از 6‌ماه شاخص بورس 80هزار واحد افزایش یابد حتی خوشبین‌ترین کارشناسان هم رسیدن شاخص به مرز 140هزار واحد را بسیار دشوار و زمان‌بر ارزیابی می‌کردند. با این حال، شاخص کل بورس تهران با صعود‌های انفجاری خود روزانه هزاران واحد رشد کرد و ظرف چند‌ماه همه رکورد‌های قبلی را به شکل اعجاب‌آوری شکست، به‌طوری که اغلب کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند چنین رشد‌هایی ممکن است تا سال‌ها اتفاق نیفتد و عمر چند نسل از سرمایه‌گذاران هم برای دیدن چنین رشدهایی کفاف ندهد.

به‌زعم تحلیلگران، یکی از دلایل اصلی رشد بازار سهام، کاهش نرخ برابری ریال در برابر دلار است که به کاهش ارزش جایگزینی منجر شده و سهام شرکت‌های بورس در حال تطبیق قیمت‌ها با نرخ جدید دلار هستند. با این رویه انتظار می‌رود شاخص بورس همچنان در ماه‌های آینده به روند صعودی‌اش ادامه بدهد زیرا بازار‌های دلار و طلا هم که در ماه‌های آینده به‌شدت رشد کرده‌اند، حالا به نقطه اوج قیمت رسیده‌اند و بخش بزرگی از نقدینگی به سمت بورس سرازیر شده است. هنوز برآورد دقیقی از مقدار نقدینگی که در چند ‌ماه گذشته وارد بورس شده، وجود ندارد و مسئولان بورس هم در این زمینه آمار دقیقی ارائه نکرده‌اند اما ارزیابی می‌شود با رشد حجم نقدینگی، به ارقام سرسام‌آور 1600هزار میلیارد تومان روزبه‌روز بر حجم سرمایه‌گذاری در بورس اضافه شود. در چنین شرایطی دولت هم برای هدایت نقدینگی به بورس بی‌میل نیست و در شرایطی که انتظار می‌رود نرخ تورم در ماه‌های آینده رشد کند، ترجیح می‌دهد سرمایه‌ها همچنان در بازار سهام به گردش خود ادامه دهند تا وارد بازار‌های غیرمولد طلا و ارز شوند. دیروز هم شاخص کل بورس تهران به روند صعودی‌اش ادامه داد و با 6هزار واحد افزایش، معادل 3.5درصد صعود کرد و به 174هزارو 618 واحد رسید. دیروز همچنین شاخص فرابورس ‌3.3درصد رشد کرد و برای نخستین‌بار به 2هزار واحد رسید.

با این مقدار رشد، ارزش کل سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس جمعا به 775هزارو 700میلیارد تومان رسید. طبق این آمار، فقط از اول مهر‌ماه تاکنون ظرف 3روز 62هزار میلیارد تومان به ارزش سهام شرکت‌های بورس و فرابورس اضافه شده است. آمارها نشان می‌دهد ارزش کل بازار سهام از اول امسال تاکنون 390هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. با این حال، چنانچه ارزش کل سهام شرکت‌های حاضر در بازار سهام را با دلار محاسبه کنیم، همچنان ارزش کل بازار سهام با وجود رشد ریالی کمتر از سطوح فروردین سال 1396است. در آن مقطع با وجود اینکه ارزش کل بازار سهام 385هزار میلیارد تومان محاسبه می‌شد، با این حال به‌دلیل اینکه هر دلار آمریکا در بازار آزاد 3750تومان قیمت‌گذاری می‌شد، ارزش بورس تهران 102میلیارد دلار بود اما اکنون با وجود اینکه قیمت هر دلار آمریکا به بیش از 16هزار میلیارد تومان رسیده، ارزش کل بازار سهام در محدوده 48میلیارد دلار است. به‌طور معمول بازار‌های مسکن و بورس بعد از رشد قیمت‌ها در بازار ارز خود را با قیمت‌های جدید تطبیق می‌دهند و از یک الگوی واحد برای برابری نرخ خود با قیمت دلار استفاده می‌کنند. این آمارها نشان می‌دهد به دنبال تداوم رشد بازار‌ها در پایان مبادلات دیروز، مقدار بازده سرمایه‌گذاری در بورس از مرز 70درصد هم عبور کرده که همچنان کمتر از رشد 200درصدی قیمت دلار و 160درصدی سکه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید