• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 4 مهر 1397
کد مطلب : 31903
+
-

پژو از طرح مفهومی خودرویی الکتریکی و خودران با الهام از مدل مشهور خود رونمایی کرده است

بازگشت 504 با سرعت صفر تا صد ۴ثانیه!

بازگشت 504 با سرعت صفر تا صد ۴ثانیه!

پژو۵۰۴ برای بسیاری از ایرانی‌ها چهره و نام آشنایی است؛ به‌ویژه نسلی که در دهه ۵۰ و ۶۰ زندگی را تجربه کرده‌اند این خودرو را با آن شکل اتاق و چراغ‌های مشهورش به یاد دارند.

حتی در دهه۷۰ بار دیگر از موتور ۱۸۰۰سی‌سی‌ این خودروی قدیمی به‌مدت ۶سال در تولید پیکان استفاده شد که نام پیکان پژویی را یدک می‌کشید.
حالا پس از گذشت ۵دهه و در پنجاهمین سالگرد ساخت این مدل محبوب و مشهور شرکت پژو با الهام از مدل کوپه۵۰۴ از طرح مفهومی خودروی الکتریکی و خودران برای آینده رونمایی کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، کانسپت یا طرح مفهومی ای-لجند (e-LEGEND) هفته آینده در نمایشگاه پاریس رونمایی خواهد شد. شباهت چراغ‌ها و فرم اتاق ازجمله مواردی است که به سرعت پژو۵۰۴ قدیمی را به یاد همه می‌آ‌ورد.

پژو۵۰۴ یکی از موفق‌ترین مدل‌های تاریخ پژو است. این ماشین توسط استودیوی ایتالیایی پینین فارینا طراحی شده و بین سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۸۳ در اروپا تولید شده است. تولید پژو۵۰۴ در کشورهای دیگر تا سال۲۰۰۶ ادامه پیدا کرد.

همزمان طراحان پژو تلاش کرده‌اند تا ای-لجند از پژو۵۰۴ به اندازه کافی فاصله داشته باشد و به طرحی جدید برای نسل بعدی ماشین‌های پژو تبدیل شود. ژیل ویدال مدیر طراحی پژو می‌گوید: هدف از ساخت ای-لجند بازسازی پژو۵۰۴ نبوده بلکه پژو با رجوع به گذشته می‌خواهد نشان دهد که آینده می‌تواند هیجان‌انگیز باشد.
پژو اعلام کرده با این طرح مفهومی به‌دنبال شکل دادن به ظاهر نسل بعدی مدل‌هایش است.

در این خودروی الکتریکی و خودران هنگامی که راننده کنترل را در اختیار نداشته باشد، فرمان چوبی ماشین جمع شده و زیر بلندگو و نمایشگر ۴۹ اینچی قرار می‌گیرد که سرتاسر جلوی ماشین را پوشانده است.

پژو برای طراحی هوش مصنوعی ماشین با شرکت آمریکایی ساوند‌هاند (Sound Hound) همکاری کرده که یکی از بنیانگذارانش یک ایرانی-آمریکایی به نام کیوان مهاجر است. راننده از طریق این هوش مصنوعی که قادر به تشخیص ۱۷زبان مختلف است، می‌تواند با دستورهای کلامی بخش‌های مختلف ماشین را کنترل کند. پژو می‌گوید این سیستم را تا 2 سال دیگر در خودروهای خود نصب خواهد کرد.

قوای محرکه الکتریکی ماشین از باتری‌های ۱۰۰کیلو وات ساعت نیرو می‌گیرد و این نیرو به هر 4چرخ فرستاده می‌شود. پژو می‌گوید ماشین با هر بار شارژ می‌تواند تا ۶۰۰کیلومتر حرکت کند. شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت این خودروی مفهومی 4ثانیه و حداکثر سرعتش ۲۲۰کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

پژو می‌گوید با اینکه قصدی برای تولید این مدل ندارد، اما این خودروی مفهومی را طوری طراحی کرده که با تولید انبوه فاصله چندانی نداشته باشد. پژو برخلاف خودروسازان آلمانی و رقیب فرانسوی‌اش، رنو، عجله‌ای برای ساخت خودروهای الکتریکی ندارد اما همزمان خود را برای روزی آماده می‌کند که ماشین‌های الکتریکی همه‌گیر شده باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید